Lysarmatur juwel rio 180

Lysarmaturet på min juwel rio 180 L er ødelagt. Vet noen hvor man kan få kjøpt nytt?
Takk for svar! Passer disse alle Juwel kar eller er det bare 180L?
JUwel t5 lystoppen jeg linka til passer rio 180 + et trigon kar etter spesifikasjoner fra Juwel.

Angående den i-baren fra arcadia så vet jeg ikke. Men den fra arcadia har en klar fordel at den kan bruke standard t5 lysrør, mens den fra juwel bare kan bruke juwel sine egne rør. Dermed har du større utvalg i lysrør om du går for den fra arcadia. Mne jeg har ikke prøvd den selv.
Plussmedlem
Jeg kjøpte I-bar'en nettopp p.g.a. det Tom nevner angående lysrør.
Måtte skifte på en Trigon 350.
Kristian F
Lysarmaturet på min juwel rio 180 L er ødelagt. Vet noen hvor man kan få kjøpt nytt?



Har armaturet blitt ødelagt, eller har det sluttet å virke?

Hvis det har sluttet å virke og det er mindre en 5 år gammelt, så kan du bruke [URL=http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?doc=/usr/www/lovdata/all/tl-20020621-034-006.html&emne=((%20LOV-2002-06-21-34%20I%20(TITT,DATE))%20(%2027%20I%20PARA%20))&&]forbrukerkjøpslovens paragraf 27 om reklamasjon[/URL]. Men da må du ha kvitteringen. (Der er tydelig vis en svakhet ved armaturene til den ene av Juwels produsenter)


Plussmedlem
Hakke
Hvis det har sluttet å virke og det er mindre en 5 år gammelt, ..

Lysarmatur er "småelektrisk" og da er nok fristen for å reklamere 2 år.
Loomis
[QUOTE=Hakke]Hvis det har sluttet å virke og det er mindre en 5 år gammelt, ..

Lysarmatur er "småelektrisk" og da er nok fristen for å reklamere 2 år.

Leste du hva som stod i loven?

Den gjelder reklamasjon, ikke garanti.

(Utdrag/sitat)
Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år.(Utdrag/sitat slutt (Forbrukerkjøpsloven paragraf 27))

Plussmedlem
5 år gjelder for eksempel kapitalvarer som møbler, biler, radio/tv-apparat og byggevarer.

Garanti er det produsenten/selger som gir. Den kan gjerne være 20 år.
Tviler på at Juwel gir noe mere enn hva den norske loven krever.
En lampe burde selvfølgelig vare mere enn 2 år, men den kan neppe kalles noen kapitalvare.
Loomis
5 år gjelder for eksempel kapitalvarer som møbler, biler, radio/tv-apparat og byggevarer. Garanti er det produsenten/selger som gir. Den kan gjerne være 20 år. Tviler på at Juwel gir noe mere enn hva den norske loven krever. En lampe burde selvfølgelig vare mere enn 2 år, men den kan neppe kalles noen kapitalvare.


Eh.. Tror du blandes sammen kjøpsloven og forbrukerkjøpsloven. Dem er to gjelder for vidt forskjellige kjøp/salg.

Forbrukerkjøpsloven er den som gjelder folk flest, den gjelder kjøp mellom anminnelige kunder og butikk. Mens butikker gjerne vil gjemme seg bak andre deler av lovverket. Så vist man ikke kjenner loven som gjelder der og da ved reklamasjon, så er det ikke sikkert man når frem med reklamasjonen selv om en har retten på sin side og ikke kan argumentere for den..

Plussmedlem
Jeg snakker om "Forbrukerkjøpsloven". Det er jo også den du linker til.

Forbrukerrådet har laget denne brosjyren angående "Forbrukerkjøpsloven".

Når må du klage - klagefrister
Hvis du oppdager at noe er feil ved varen, må du melde fra til selger innen rimelig tid. Det vil alltid være tilstrekkelig at du klager innen to måneder etter at du oppdaget feilen, men i praksis vil både du og selger være tjent med så rask reaksjon som mulig.

I tillegg til at du må reklamere innen rimelig tid, må du overholde de absolutte klagefrister. Hovedregelen er at klagen må skje senest to år etter at du overtok tingen. Fristen er imidlertid fem år, hvis tingen er ment å vare vesentlig lenger enn to år. Dette gjelder for eksempel kapitalvarer som møbler, biler, radio/tv-apparat og byggevarer. Vær også oppmerksom på at selger i garanti eller lignende kan ha gitt deg lengre klagefrister enn loven.


Man kan selvfølgelig ta saken videre til retten hvis man ikke får gjennomslag hos dyreforretningen om at armaturer skal vare mere enn to år, men vi snakker jo ikke om mobiltelefoner her.
Samme gjelder jo f.eks. en innvendig Fluval 2+ som koster kr 300,-. Den burde vare mere enn to år, men fem års reklamasjonsfrist på denne er heller ikke sannsynlig.

Jeg har byttet to stykk Juwel-armatur. Det ene fikk jeg byttet uten problem fordi det sluttet å lyse etter 18 måneder.
Nummer to var dessverre 26 måneder. Da ble det vanskelig gitt
Armaturet nærmer seg ti år så det er nok for sent¨å klage. Det rare er at det bare er ett av lysrørene som ikke funker. Eller rettere sagt det funker hvis jeg vrikker litt på det men hvis jef skrur av og på lyset funker det plutselig ikke igjen!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap