Botia og eplesnegler.

Noen som har prøvd å ha voksne eplesnegler sammen med Praktbotia eller Tigerbotia?
Lurer på om de får være i fred pga størrelsen, eller om botiaene angriper bare ved synet av snegler.

Nå kan vel disse fiskene bli oppmot 30cm ? Så vil tro det er lett mat for de litt eldre botiane hvertfall
Har ikke prøvd det selv, men mine blir temmelig gale bare de lukter snegler.
Som regel blir det til at dem de ikke kan spise med en gang, napper de og plager livet av.
Ikke en veldig koselig måte å dø på, sånn sett
Så jeg ville ikke anbefale å prøve det, for sneglens skyld.
Har ikke prøvd selv men har lest her på forumet at pb vil nappe og mobbe eplesneglen til de tar knekken på den. Tigerbotia kjenner jeg ikke til, men tipper at det er samme ulla?
Jeg har to pakistanbotia som jeg har hatt nå i snart 5 år og de har gått sammen med både store og små eplesnegler hele tiden. De har ikke en eneste gang rørt mine epler og de har alle følehornene ute og ser ut til å trives i fred og harmoni. Disse må være verdens snilleste pakistanbotiar. De ligger side om side og spiser de når det mates. Det er forøvrig de som kalles pompel og pilt. )
Dine to er mildt sagt uvanlige i oppførsel da Heidi
Kan vel nesten si at å finne botia som ikke spiser snegler er som å vinne i lotto :P
Ja de er uvanlige men det er alle mine fisker det. Kampfiskene jeg har er også utrolig snille så jeg er utrolig heldig....
Nå mistenker eg deg for litt prinsessetenkning, Heidi De fleste fiskene dine er nok som alle andres...
Det er ikke de to botiaene til Heidi ihvertfall Donald!
Mine går over i piraja-mentalitet bare det blir sluppet et tomt skall i karet.
Donald
Nå mistenker eg deg for litt prinsessetenkning, Heidi ;-) De fleste fiskene dine er nok som alle andres...

Nei det er det ikke Donald. Jeg har massevis av epler i 180 karet både små og store og de har aldri rørt en eneste en.....Så de er ikke prinsesser men skikkelige prinser er de....Kampfiskene mine er så snille at de lar damene få være i samme kar som de ....så her yngles det etter naturmetonen i mine kampfisk kar. Da må det være lov å være stolt vettu...når man har så snille fisker...)
Hverken pakistanerne, dvergene, sebraene eller praktene mine har noengang rørt en snegle som eg har sett, så det er nok bare et spørsmål om at de får nok fôr, og at de faktisk ikke har oppdaget sneglekulinaritetene.
At samtlige botiaer eg har hatt har vært spesielt snille har eg liten tro på
Ja mine har ikke oppdaget at de er sneglespisere enda de....mye mer lettvint å få maten servert ovenfra enn å må jobbe for den selv vettu....Men mine er snille de og den oppfatningen kan du ikke endre på alikevell....)
Er ikke egentlig praktbotiaene som er problemet, men Tigerbotiaene.
Aggresive, hyperaktive, territoriale og dødelig effektive. Kalles ikke tiger for ingenting
Slapp en 1,5 cm lang damsnegle ned i "nabolaget" til tigrene. Snegla rakk ikke å treffe bunnen en gang før skallet var tomt
Tigrene lager en liknende "kneppelyd" som PB lager når den spiser, bare 10 ganger kraftigere.
De lager den lyden når de spiser snegler eller sloss med hverandre
(Tigrene tåler ikke artsfrender).
En serie på 4-5 "knepp" og snegla er ute av huset.

Er det noen som vet hvordan botiaer lager denne lyden?
Lurer på om smellene produserer sjokkbølger som lammer byttet, på omtrent samme måte som pistolreker svimeslår sine bytter.
Men lurer og på om de lager smellene på "innpust" og dermed danner et kraftig vakum som trekker sneglene ut.
Men Eplesnegla er jo enorm og altfor stor til at Tigrene kan spise den hel. Frykter bare at de kommer til å "plukke" på den.
Donald
Hverken pakistanerne, dvergene, sebraene eller praktene mine har noengang rørt en snegle som eg har sett, så det er nok bare et spørsmål om at de får nok fôr, og at de faktisk ikke har oppdaget sneglekulinaritetene. At samtlige botiaer eg har hatt har vært spesielt snille har eg liten tro på ;-)

Vel, alle disse artene er vel relativt fredelig og harmoniske sammenliknet med Tigrene. Tigrene har også mye større appetitt og vokser enormt raskt, selv om de ikke blir så store. Lager og kraftige lydeffekter (serier med smell) for å holde andre fisker unna maten under foring.
Tror faktisk ikke de kan få nok fôr
Er i tilegg ekstremt nyskjerrig og prøvesmaker alt som rører seg.
Er vel botiaenes svar på Dillinger. Med Tommygun i snuten

Mine knepper også når de spiser. Men ikke på sneglene mine. Når jeg mater så ligger de side om side med sneglene og spiser. Jeg tor det er noe i kjeven som knepper når de spiser. Har du sett de gjesper ? Da kommer hele overkjeven deres til syne for de vrenger overleppa opp og da kommer det frem en brusklignende v formet kjeve....har prøvd i flere år å skulle tatt bilde av dette men har enda ikke lykkes. Onsdagen hadde jeg opp 5 store fine damsnegler i det karet og de får gå i fred de også. Så hv det er med mine botiaer aner jeg ikke.....så det er vel ikke så rart at jeg syns de er snille....skal lete frem bilder hvor snegler og botia har nærkontakt så dere får se....)
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap