Hvor blir det av guppy-yngelen?

Jeg har 80L akv. med planter der yngel kan gjemme seg og dobbelt så mange huer enn hanner 10 jenter 5 gutter. MEN hvor blir det av yngelen? Jeg så en smellfeit og fødeklar jente for 1 uke siden..nå er hu borte (eller kanskje bare tynn igjen..?). Hva mer kan jeg gjøre, uten og ha et yngelkar?

Har så lyst på babyer! Ser jo at så og si alle jentene mine er gravide...

På forhånd takk
Jeg har faktisk det samme problemet. Jeg tok den ene Neontetraen på fersken med et yngel i munnen, men da var det forseint å gjøre noe med det. Erfaringsmessig så er foreldrene til yngelet pluss diverse andre fisker veldig glad i yngel... Jeg prøvde fødekasse til en fisk og fisken fikk full panikk så det har jeg ikke gjort flere ganger.
Dere 2 er ikke den eneste
kver 3 uker er hune smelfeit men så pof så er hun tun har 2 huner og 1 han
Godt og se at det ikke bare er jeg som sliter med det! Trodde jeg var dårlig gyppydretter! :O



eller...er jo det når jeg ikke har noe levende yngel! hehe
Cowgirl
Jeg har faktisk det samme problemet. Jeg tok den ene Neontetraen på fersken med et yngel i munnen, men da var det forseint å gjøre noe med det. Erfaringsmessig så er foreldrene til yngelet pluss diverse andre fisker veldig glad i yngel... Jeg prøvde fødekasse til en fisk og fisken fikk full panikk så det har jeg ikke gjort flere ganger.


Jeg har ikke noen neontetraer, har rødmunntetra.. Sies og være snille og rolige tetraer..men så er det mange voksne guppyer der som kan forsyne seg..Kanskje kjøpe flere planter....
Heisann! ;-)
Har i grunnen også samme problem! Har 2 hunner og 1 hann! De fødte begge for halvannen uke siden! bare 3 yngel igjen. Hannen er ikke interresert mot yngeln i det hele tatt! Men hunnene derimot!!! Spesielt hunnen som ikke er mor til barna! Yngeln detter først til bunns og så søker de oppover etter at de har kommet seg litt. Derfor er d viktig å ha endel vegetasjon i overflaten. Jeg hadde liggende noen plastplanter i overflaten flere dager etter den andre fødslen og trur at d var med på å redde 3 stk. Nå svømmer de mer og mer sammen med de voksne, som slettes ikke er så interresert i de små lenger! Ynglen holder seg litt i hula sammen med Bertil (algeeteren) . Ser ut som han passer litt på dem! Lykke til videre!!! Utrolig artig å få yngel!!!
Inaktiv bruker
Tetraer tar yngel
I alle fall ble jeg fortalt at sorten generelt går dårlig i kar hvor man vil at yngel skal overleve. Har noen søte små kardinaltetra, men har fersket til og med disse. Og så er det guppyene selv sikkert også.
Har selv eget yngelkar for mine, siden jeg gjerne vil at de overlever :s. Men de kan overleve i karet ditt hvis du får tak i noen gode flyteplanter. Har selv et par typer i begge karene mine, og i hovedkaret hvor alle "bad guys" går så overlever både litt større yngel og til og med reker så lenge de holder seg blant flyteplantene.

Problemet med guppy yngelet er at de faller mot bunnen rett etter fødsel, og instinktiv svømmer mot overflaten etter hvert - der holder de seg til tross for dårlig kamuflasje. Har derimot helt annet resultat på platy yngel - de gjemmer seg i planter langs bunnen og overlever mye lenger.
Igår så fødte min guppy 22 unger! Det var ivertfall det jeg fant :b
Så der var jeg nok heldig! Har egentlig ikke så mange planter, ikke en gang flyteplanter!
Jeg fant de bade på bunnen, i planter og på overflaten. Noen lå nedtrykt ned i sanden:b
De andre gangene det har kommet yngel så har det bare vært 2-6 som har overlevd, og da hadde jeg flyteplanter.
Haha, så det ble liksom helt motsatt av hva som skulle ha skjedd, men :b

Så man trenger kanskje ikke NØDVENDIGVIS å ha flyteplanter, eller mange planter, for at de skal overleve :- )
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap