Hvor masse mat skal en gullfisk ha.

jeg har 2 slørhaler på 5cm. jeg har jo hatt disse i 8 måender og tror jeg mater bra. men lurer litt

si at jeg mater de med flakfor på 1cm x 0,5cm . ikke for og være spessifik. men det handler om vanelige flak. hvor mange flak skal desse 2 ha for hvert måltid? jeg mater morgen og kveld. trenger svar fort
Det eneste svaret jeg fikk i dyrebutikken var, ''ikke så mye'' og ''bare litt'' :s så lurer litt på dette jeg også
Du skal mate de så mye at det blir spist opp i løpet av et par minutt. Anbefaler dessuten ikke flak eller fôr som flyter til gullfisk. Prøv pellets som synker.

Antall flak er umulig å si...
Der er jeg enig
det samme svaret fikk jeg oxo. det finnes dyrebutiker som ikke er så veldigbrae. jeg har extremt dårlig oppfatning av tropenhagen zoo på liertoppen. altid dør fisker båte på gulv og vegger bokstaveligtalt. ikke noen planter i akvariene og dårlig service. en akvariebutikk jeg kan virkelig anbefale er zoo butikken på cc kjøpecenter i drammen.. kom jerne med flere likte og ulikte butikker.
De forklarer jo forskjellig på boksene
på noen av boksene står det 1 min og noen andre står det 3 min.. det er jo ikke noen fasit.
Personlig synes jeg det blir i meste laget å la dem mumse i tre minutter to ganger om dagen. Da får de i seg veldig mye mat.. Et halvt minutt er rikelig!
Philip Lauritzen
på noen av boksene står det 1 min og noen andre står det 3 min.. det er jo ikke noen fasit.


Med dyr så er det ingen fasit. Få av de leser de samme bøkene som oss, så det vil være store variasjoner på de fleste områder.

Poenget er at det ikke må bli liggende mat å råtne på bunnen, og du ser fort om fiskene dine rekker å spise opp maten før den når bunn og blir liggende der. Om det er 1 eller 3 minutter for dine fisk er ikke det vesentlige, det viktige er at de rekker å spise opp maten.

Jeg føler det er supervrient å beregne hvor mye mat fiskene skal ha. Greit nok, sebrafiskene sluker avsindig mye mat på 30 sekunder, men kuliiene er for sky til å komme fram og ta for seg i det det blir foret. Men ligger det matrester igjen etter sebrafiskene så kommer ålene forsiktig fram og knasker i seg alt de finner. Burde jeg da fore mer slik at mer mat slipper forbi sebrafiskene og ned til kuhliiene? Jeg har prøvd å slippe ned noen algetabletter en liten stund etter at lyset har gått, men sebrafiskene ser ut til å bli like glade for det som ålene blir...
Er svaret mer mat, eller å fortsette å fore lite (som antagelig er passe mye siden jeg er nybegynner og synes synd på glupske fiskene) og håpe kuhliiene finner noe å gnage på allikevel?
Inaktiv bruker
Gulfisker har jeg god peiling på (heldigvis), jeg mater dem med foret zera goldy color.
Det er for spesielt får gullfisker, absolutt noe jeg vill ambefale.
Gullfisker skal ha mye energi og karbohydrat i maten sin, hvor lang tid gullfisken bruker på å spise opp maten har egentlig ikke noe å si, noen gullfisker er mer glupske enn andre.
Jeg mater dem en gang om dagen med to litt store klyper av dette foret.
Flak for er ikke akuratt noe for gullfisker, dem bør helst få synke for, det er mer ambefalt. Dessuten er flak heller for andre fikser, flak for har ikke akuratt de nærings innholdet som gullfikser trenger.
Tilfeldig bekjentskap
© Holger Lockertsen
Reklame for plussmedlemskap