Yngel??

Kakaduciklidehunnen i karet vårt har vært bortgjemt inne i en terrakottapotte nå i ca ett døgn. Er litt usikker på om hva jeg skal gjøre,, bør jeg sjekke om at alt er ok eller la hun være i fred der. Håper kanskje på at det kan være noe yngel på gang..
Det er mest sannsynlig yngel på gang. Hun kommer nok ut og spiser etterhvert og da vil du se at hun er mye gulere enn vanlig. Da er det bare å sette seg tilbake, forberede artemiaklekkeren og glede seg til ørsmå yngel dukker opp...
Så bra! Håper du ha rett, hun var uansett veldig gul i fargen sist jeg så henne. Jeg har ikke artemiaklekker, men avskallet artemia bør vel gå bra eller? Evt kombinere dette sammen med noe annet yngelfor.. det er vel uansett masse smådyr i ett godt innkjørt akvarium som yngelen kan beite på i starten.. Tar gjerne imot tips og gode forslag her
Hurra!! Når jeg komhjem fra jobb i da var karet fullt av små kakadueyngel og mor og far var travelt opptatt med å jage de andre fiskene vekk. Her er det dårlig med utvalg i akvariebutikkene og jeg har ikke noe yngelfor.. Så hva gjør jeg? Holder det at de får mat i morgen?
Ingen som har noen gode råd'
Vil nok gå bare bra at du venter til i morgen med å mate de. Jeg har ingen erfaring om denne fisken. Men fisk generelt bruker å finne mye mat i et innkjørt akvarie. Alt fra glassvegg til filtermatrial, grus/sand o.l.. Så det trenger du nok ikke å bekymre deg over. Men du bør nok skaffe deg ynglefor, ja.

Men, gratulerer! Veldig artig å få yngel. Jeg satte selv opp en 9 liter for å ha sverddrager yngel i. Har to stk som pøser ut yngel akkurat nå.
Er jo langt ifra like spennende, men det var første gang dama fikk se en fisk føde, hehe. Ellers har de nok fått gått fritt sammen med de andre.
Takk for svar, ser ut som jeg må bestille da jeg ikke har mulighet til å kjøre til byen i morgen. Hva er gode alternativ til artemia? Noe jeg kan gjøre for å redde yngelen fra hannen? Ser ut som han er bortpå og tar seg en bit innimellom når ikke hunnen er tilstede..
[URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=2125&HKatID=]Dette[/URL] fungerer bra, har fort opp Blågurami yngel på dette.... Ellers går det fint å finmale vanlig flakfôr i en mortel....
Ser ikke ut som de er så gira på finknust flakfor. Jeg klarer ihvertfall ikke å se at de spiser noe. Hofisken tar med hele flokken med yngel rundt om i akvariet på matjakt, men begynner å bli litt redd for at de ikke får i seg nok mat. Har lurt litt på å gå til innkjøp av denne: [URL=http://www.webzoo.no/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=324&produktid=3340&Navn=17. Fôr Reker \ Krabber&HKatID=18]Ocean Nutrition Instant Brine shrimp[/URL], men hva er oddsen for at de skjønner at de skal spise dette når de ikke spiser det finknuste flakforet??
Ingen som har noen gode råd? Vil de finne nok mat i akvariet? Yngelen er vel ca 1-2mm store. Hva med eggeplomme, noen som har noen erfaring med dette?
Gratulerer med yngel

Jeg har aldri brukt eggeplomme som oppvekstfor da det ser ut som det forurenser og ikke er spesielt populært hos de voksne fiskene, derimot kan det være ett intressant medium for neste mikroorm kultur........

Jeg bruker mikroorm med stort hell til apistoyngel, anbefales om du ikke vil klekke artemia.

Om du har mye mose eller blåsvamp som du ser yngelen beiter på i akvariet er det bra. Mat vil feste seg på mikrofilmen til mose, planter osv hvor yngelen får tak i det. Sett inn masse mose og algeballer om du har.

Du kan se om yngelen spiser da magesekken blir nesten like stor som resten bare ballongformet. Hvis du finmaler flakfor kan du se etter samme farve i yngelmavene da denne er gjennomsiktig (noe som er fint med orange artemia).

Lykke til!
PS: rent vann er like viktig som mat for god tilvekst
Havde samme problem med Nannaca anomala. Fikk unger masse gange, men ungerne spiste ikke. Først når jeg begynte å fore de med levende artemia den 1. uke fikk jeg ungerne opp.
Mvh. Roland Dreinø
Tilfeldig bekjentskap
© Linn-Therese Nilsen
Reklame for plussmedlemskap