Inge´s blog (side 3)

Store vandbytte dag idag, det er bare SÅ nemt nu efter at min mann har rigget slanger til på Gæsrebadet, så nu er det ingen sag og jeg skal ikke bruge al min energi på at slæbe i spandevis af bøtter vand. Herligt.
GH+ virker fantastisk og jeg kan nu slappe af og ikke tænke på om jeg nu behandler sneglene ordentligt eller hvad.
Det er godt med ro i sind, så man rigtig kan nyde fiskene og sneglerne.
En af mine kæmpe snegler må have været oppe og slås, da
den pludselig mangler halvdelen af sin ene lange føler.

Ved vann skiftet idag, fandt jeg pludselig 2 "majs kolber" mere, så jeg nu har 3. De to nye sidder under låget på den anden langside/bagside så jeg ikke kunne se dem før jeg havde hele det store låg løftet op så jeg kunne få skiftet vann og gjort rent i karret. Den ene "mais" drattet ned så jeg måtte komme op med en ide så den kunne ligge på et isopor stykke uden at de andre snegle kunne komme op på den og tippe den over. Jeg endte med at sætte min rensemagnet indei et fødekar m. låg, som jeg fik sammen med karret, lagte isopor stykket oveni og satte det tilpas langt ned i karret at det kunne flyde og at der stadigt kunne lægges låg på så "majsen" holdte sig fugtigt. Nu er der ingen der kan komme noget til og den flyder heller ikke ind inder lyset og der er vand nedenunder til de små, skulle de klægge uden at jeg er der.
Min mand ler og syntes at det er fantastisk St jeg sådan holder på med mine sneglebasser. Jaja men han stod nu alligevel og overvejede at købe et 400L kar som han havde hørt var til salgs. De er jo så flotte mente han, og det kan jeg jo kun give ham ret i, og krydser stille fingre
Gik iseng med lidt af en hoste og begyndende ørepine og i løbet af natten blev det bare værre og værre. Jeg ligger nu og spiser panodiler som slik, kan ikke have mit hoved på puden, det gør for ondt for slet ikke at snakke om mine ører.

Det er godt jeg fik skiftet vand i alle karrene igår, for jeg kunne under ingen omstændigheder have gjort det idag. En ting der lidt hyggeligt, er at hunden min. Kommer op og lægger sig i fodenden, så kan den godt ligge der en hel dag. Man har vel opdraget den ordentlig, ikk' ?

jeg elsker min i-phone så har jeg en mulighed for at følge lidt med og skrive en smule imens pillerne virker.

Forresten glemte jeg helt at få sagt at jeg fandt en lille sneglebaby igår, en der ligner sullerne men af den slags jeg har der er
glattere på skallen og i sorte og brune farver. Selve sneglen er helt fløjlsagtig sort. Fine baby.

Så nu vil jeg se om jeg kan falde isøvn imens det ikke gør ondt at have hovedet på puden:/
Sad og kiggede lidt på selskabs akvariet og hvad skuer mit øje! Søreme jo da, endnu en lille sully baby! Det er helt sikkert morsomt at komme ned til akvariet og finde nye overraskelser næsten hver dag.
nuGlæder jeg mig sådan til at jeg snart kan komme ned af trapperne igen så jeg kan få kigget til mine kære små. De bliver jo ellers fodret og passet fint af Lærke men jeg savner jo selv at sidde og kigge lidt.
Så i aften skal det være. Når manden min kommer hjem fra job, så skal jeg ned og ligge midtpå sofaen og kose mig med fiskene og sneglene.
Det var datteren mins sidste skoledag igår, så hun går herhjemme og koder sig, men da jeg syntes at min balance er lidt i udu, så prøver jeg ikke trapperne imens vi er alene, kunne lige se om jeg faldt og brækkede benet, og hun så stod der helt alene og forladt.
Jeg er spændt på om jeg finder flere jægersnegle og sullebabier.
Eple yngel
Så fik vi snegle yngel idag!!!
Det var Lærke, datteren min, som så, at den første majskolbe var ved klække. 10-11 dage tog det og så er der masser af "små".
Hmm og hvordan får jeg nu renset sandet for skidt uden at få fjernet de bitte bitte små gennemsigtige epleunger?
Åhh jo og så fandt jeg jo også endnu en asiatisk jæger snegl. Bliver de ved med at dukke op således her, så kan jeg jo snart sælge af dem lol.
De bitte små epleunger kravler flittigt rundt på glasset og såligger de ogå i bunkevis på sandet langs glasset. Sådanne et par klaser eller to, kan jo hurtigt blive til mange! Klase to var Enten istykker eller halvt klækket, så hjørnet blev vasket ned sammen med resterne af første klase, så det virvlede rundt med tørt skal og nye epler. Åh så søte de er altså!
3. Klase ligger stadig oppe i fødekarret og ser helt fin ud.
4. Klase blev lagt igår eller forgårs og hænger fint.
5. Klase blev lagt i nat og er hel og fin at se på.
Det er ærgelig at jeg ikke har kunnet være oppe og holde lidt øje med sneglene, kunne jo have været spændende at se om det kun er det samme par der ligger æg hver gang, eller om der er flere forældre om jobbet. Hvis kun det er det ene parret, gad vide hvor mange gange de så kan lægge æg, for med denne fart må de da snart ikke kunne holde til meget mere! Godtnok er der koldt udenfor meeen der er også noget der hedder overbefolkning og det bliver der vist snart i mit kar.
Hvordan kan 200L være for lidt? Jeg ville jo bare have lidt fine fisk at se på indimellem!
jeg har fjernet mange klaser i det siste. blir for mange snegleunger. Overså to stk og nå er det sikkert 100 for mange. Må rydde opp litt. Spiser jo opp alt, hvis de ikke får nok mat.

Lykke til og god jul.
Glædelig Jul og Godt nytår til jer alle derude!
3. Majskolbe fra fødekassen klæggede for et par dage siden og 4. Klase klæggede i nat. Der synes ikke den store forskel på at få klægget klaserne, så fra nu af får de bare lov til at hænge og klægge i fred og ro.

Kan se at den 4. Klase blev lagt d. 19/12 og nu er det så d. 25/12 hmm det vil så sige en klægge tid på 6 dage? Aj der må vist være noget galt her, hmmmm...
Black_Flys
jeg har fjernet mange klaser i det siste. blir for mange snegleunger. Overså to stk og nå er det sikkert 100 for mange. Må rydde opp litt. Spiser jo opp alt, hvis de ikke får nok mat.


Hvad gør du så med de overskydende snegle?
Bare nysgerrig da jeg jo heller ikke kan beholde dem alle, men samtidig syntes at det er så morsomt med at få både klaser og små babier.
Man må nok selge dem når de blir store nok Det er mange annonser for eplesnegler til salgs her på AF under rubrikk.
Så fandt jeg igen en jægersnegl i mit selskabskar. Nu er jeg oppe på 6 stk. Ikke dårligt når jeg tænker på at de koster 65kr i dyrehandlen. Bare jeg når at finde dem inden de begynder at spise mine andre snegle. Nu bliver de sat for sig selv så snart jeg ser dem, så kan de hygge sig sammen og få lidt proteinrigt mad.

Turen går til Danmark idag og vi glæder os til at se familien og venner. Har en fast aftale med nogle af vores bedste
venner, nytårsaften og så må man jo bare bevæge sig hjemover. Jeg tror vi har misset en enkelt gang da vi boede i Canada og da vi boede i Thailand tog vi heller ikke hjem.

Denne gang skal jeg også se på et 400 L akvarie, som min mand har fået kig på, han syntes jo alligevel også at fiskene er flotte at se på og så kunne vi måske finde på nogle lidt større fisk bi kunne tænke os. Så nu er jeg vist ved at sælge skindet før jeg overhovedet har skudt bjørnen.
mona o
Man må nok selge dem når de blir store nok :) Det er [URLBLOCK1] for eplesnegler til salgs her på AF under rubrikk.


hei Mona, velkommen til min lille sludre side.
Ja jeg må jo nok sælge dem ja, er bare så vant til at Heidi Ingdal står for det. Det er jo hos hende at jeg har købt en del af mine. Føler lidt at jeg går hende i bedene ved at begynde at sælge. Kan nu bare godt li' at se alle de kære snegle af forskellige farver og arter. Mona har du selv snegle? Må vist hellere ind og kigge på din profil inden jeg stiller alt for mange spørgsmål.
Inge Poulsen
[QUOTE=mona o]Man må nok selge dem når de blir store nok :) Det er [URLBLOCK1] for eplesnegler til salgs her på AF under rubrikk.


hei Mona, velkommen til min lille sludre side.
Ja jeg må jo nok sælge dem ja, er bare så vant til at Heidi Ingdal står for det. Det er jo hos hende at jeg har købt en del af mine. Føler lidt at jeg går hende i bedene ved at begynde at sælge. Kan nu bare godt li' at se alle de kære snegle af forskellige farver og arter. Mona har du selv snegle? Må vist hellere ind og kigge på din profil inden jeg stiller alt for mange spørgsmål.
Inge du må ikke tenke sånn..jeg har da ingen enerett på at selge snegler ...Jeg har jo dette som en hobby og ikke som et levebrød og fordi jeg ikke klarer å kaste noen klaser så må jeg selge de jeg får for mange av. Og det er jo en stor glede å få spre disse fantastiske dyrene rundt om i landet. Jeg samler på snegler så det er mange av mine jeg ikke selger også. Jeg har lagt merke til at det er færre og færre som selger snegler og det bekymrer meg...Håper de ikke kaster klasene og ikke orker å selge dem. Men det går jo litt opp og ned dette også....men håper ingen tenker slik at de går meg i næringen. Jeg har ikke noen enerett på dette husk det min kjære....så får du har en fin tur hjem til Danmark så snakkes vi senere. Klem...
Her er en søt en som vinker til deg og ønsker deg Godt Nyttår...)
Da jeg kom hjem fra Danmark igår, kunne jeg se at der igen havde været nogen på spil og havde SPIST af mine snegle!!!

Jeg ved simpelthen ikke hvem det er. Først troede jeg at det var jægersnegle fordi jeg fandt nogle små bitte nogen af dem (som jeg ikke aner hvor kommer fra! snegle eller planter fra butikken?) men jeg har jo taget dem ud og kan ikke se flere af dem og alligevel er der spist nogle posthornssnegle og min enlige thailandske sumpsnegl som jeg fik fra Heidi! Den var da så stor at jeg ikke tror på at en jægersnegle baby kunne have spist den. Men hvad søren er der så sket?

Kan fiskene have spist dem? jeg syntes jo ikke at dværg gurami og gubbi skulle være sneglespisere. hvad med de andre snegle, kunne de finde på det?
Halvdelen af de gule æble baby skaller er også tomme. Hmmm mystisk.

Gad vide om fiskene var så sultne at de gik efter sneglene, eftersom de ikke blev fodret i en uge, pga dk tur?

Jeg ved det ikke men jeg er ikke glad altså.
åh ja og 400L akvarie blev det heller ikke til. Selv de små jeg havde kig på i dk, fik jeg heller ikke fat i. Kunne ellers have været fine til nogle af mine snegle. Øv og de er så dyre heroppe.
Fik også købt en stor portion fiskemad i dk fra ciclidecentret.biz og selv om de skulle sendes til min danske adresse, så var det stadig MEGET billigere end at købe det her i Norge. Norge er altså et dyrt land at leve i! og ikke kun med hensyn til fisk osv.
Så Fandt jeg ud af hvem der spiser mine lange
"græs" planter. Det var slet ikke nogle af mine snegle
basser men derimod en af mine dværg
guramier! De to sidste jeg købte var flotte og farvestrålende godtnok begge hanner men det har ikke betydet noget før men sikke dog et temperament de to herrer udviser men værrer end det DE NAPPER MINE PLANTER OVER!!! Øv
hehehe, dem er flinke til det. Mine snegler lar plantene mine være i fred. Dem har oppdaga at dem ikke er mat.
Cowgirl
hehehe, dem er flinke til det. Mine snegler lar plantene mine være i fred. Dem har oppdaga at dem ikke er mat. :-)


Ja også mine, de får også nok fodder og grønt så det skulle ikke være nødvendigt. Men hvorfor napper guramierne stilkene over og så bare lader dem flyde? De spiser dem jo ikke engang! arghhh.

Nå men NU tror jeg at jeg har fanget synderen til mine døde posthornssnegle og min sumpsnegl!!! Jeg ville beskytte rødderne på en af planterne mine og da jeg var igang, ville jeg prøve at flytte en stor plante på et stykke ved, lidt længer til højre, og hvad fandt jeg på roden? En stor fed jægersnegl! Hmm så har jeg måske fundet moderen til de andre små bitte nogen jeg har fundet også, bare der så ikke også findes en farmand!

Jeg syntes at jægersneglene er kæmpe flotte, de må bare gå i et kar for sig selv, så mine andre snegle ikke bliver udryddet.

Gad vide om man kan tage snegle med hjem fra usa? Man får dem nok ikke igennem tolden tror I? hmm må hellere passe på, reglerne er jo skærpede igen efter den sidste terror handling. Kunne de mennesker dog ikke bare finde fred? Prøv lidt Budda, det er meget fredeligere end hvad fanatikerne dyrker. hehe ja ja nogen gange frygter jeg det værste men overbeviser mig selv om at man skal håbe det bedste istedet for. Mine fisk holder mig i ro, herligt ikke?
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap