Inge´s blog (side 9)

Jeg vil glæde mig til at se dem igen, hvor store de er osv. Det bliver morsomt. Har de spist godt af andemaden? De har jo mad nok hehe
Sad og kiggede på mine akvarier igår, og hvad så jeg? Den ene siamesiske algsspiser spiste agurk! Og ikke bare sådan lige på en gaffel nei da, en flydende agurk ende!!! Jeg havde lagt en ende af agurk i karret i forgårs og igår var der så hul ind i siden og den var godt udhulet. hmmm gad vide hvordan det var sket, nåede jeg lige at tænke, før jeg ved selvsyn kunne se den ene algespiser svømme op til agurken, ind i sidehullet og op og spise af agurken. Den var efterhånden så langt oppe at den forsvandt igennem side hullet! Det så herligt ud, men såsnart jeg fik fat i kameraet mit...ja ja som sedvanligt så gjorde den det selvfølgelig ikke mere. øv øv øv, men morsomt var det nu at sidde og se på.
Fik Guppier af min datter, hendes to kar er ved at sprænges af afkom i alle farver og faconer. Ved ikke hvad hun gør, men de yngler som kaniner uden at hun altid skifter vannn og overfodre gør hun også indimellem, eller måske ikke, der er jo vildt mange også alt for mange i de to kar hun har, så nu fik jeg overtalt hende til at sætte lidt ned til mig. hmmm ja ja den smule jeg fik lov at få...8... gør vist ingen forskel, men ja, lidt har også ret. Gid der var nogen der ville købe..hvad?..50 hanner måske! LOL (laughing out loud) nå men hun er såmænd så stolt af dem at de alle sammen er studeret og hun mener at de alle har brug for forskellige ting, har forskellige personligheder og derfor har mange også navne! Navne til fisk er fint, men til 100 guppier! Hvordan filen holder hun styr på dem? men men men, moderen her er bare glad for at datteren har fundet sig en hobby hun kan li´ mere end 10min. og hun er faktisk rigtig glad i de fisk.
Fandt igler på mine store sorte snegler igen igår også! Jeg troede ellers at jeg var blevet de kvit for lang tid siden, men nei. Jeg fik øje på noget brunt på den ene og ganske rigtigt, det var en igle. Så måtte jeg jo igang med pincetten, men det var jo umuligt at få fat i den da sneglen jo selvfølgelig trækker sig lynhurtigt tilbage når jeg prøvet. ak ja så var der jo ingen vej udenom, jeg måtte gi dem alle et saltbad. Bad fik de og det blev så til 4 igler så nu må jeg jo så til at chekke de igen og igen. Øv for noget skidt. Så mine 12 store sorte går fortsat i karentæne, men heldigvis har deres små ingenting, så de kan jeg have i selskabskarret mit.
Jeg har nogle andre snegler som har lidt samme form, men som har sandfarvede kroppe med en ordentlig næse, og en utrolig flot skall, har fået massevis af små unger. Omkring 20 stk. tror jeg og så er de bitte bitte små, ikke mere end ca. 1 mm. Jeg glæder mig vanvittigt til at se om de klarer at vokse sig store allesammen.
De har nu et stort cappata blad at hygge sig med og lidt flakfor, så mon ikke de gør dem godt? Det håber jeg.
Min Røde hun gurami var gravid/m.egg, men det var den neon stribede der byggede skumrede. Så vidt så godt. Meeen mon de kan få barn sammen???
Nå men jeg havde jo lige købt en fin ny hann til hende, så jeg prøvede at sætte de i et eget kar med godt med planter i. Men men men, den nye hann er lidt skræmt endnu og ville så absolut ikke leke med hunnen selvom hun nærmest kastede sig over ham! Meget morsomt som hun gjorde sig til for ham, gned sig op af ham, rørte ved ham med følerne osv.
Efter at have været i dyrehandlen, som mente at de to forskellige farger sagtens kunne yngle sammen, så hev jeg den røde hann ud og satte den stribede i, da hann var den der konstant lagede skumrede i selskabskarret.
Æv hvor jeg ærger mig, for den næste morgen var hunnen død! Ser lidt ud til at de har været oppe og krangle, da hun sat imellem ruten og filteret og han havde fået en rift oppe på ryggen. Så det var jeg ikke specielt tilfreds med. Og han havde ellers laget sådan en fin fin stor skumrede.
Så det var de to originale røde Dværgguramier. Den nye hann er fin og flot med hans blå topfinne, men det er åbenbart en meget alm. rød, hvorimod den jeg havde var en anderledes rød u/blå finne og hunnen var ligeså stor som hannen og ligeså rød, øv øv øv har på fornemmelsen af at det bliver svært at finde den farge igen. Jeg vil jo så gerne have forskellige nuancer af dværgguramierne og ikke kun ...... ja, et enkelt par i hver hovedfarve.
Skulle aldrig have sat dem for sig selv, øvøvøv jeg ville jo bare så gerne prøve at få egg og have små bitte .. ja jeg vet ikke hva de hedder. fa.....
uha uha uha hvor var jeg dog sur den anden dag, hva!!!!
Nå men idag er heldigvis en ny dag, en solrig dag, hvor det er umuligt at være sur og tvær!

Har fået lavet en aftale om at besøge en veninde i en uges tid, og så komme igang med at arbejde på hendes værksted, så får jeg på denne måde et los bagi og forhåbentligt kommer igang selv på mit eget værksted bagefter. Værkstederne jeg snakker om, er keramik værksteder, da jeg er uddannet keramiker men bare ikke har arbejdet rigtigt siden vi begyndte at rejse rundt i verdenen. Var lidt bøvlet og umuligt at starte forretning op bare for et år eller to i udlandet, så deeet. MEN jeg savner jo at arbejde, kan bare ikke komme igang, men har tonsvis af undskyldninger hvorfor ikke, så nu skal jeg på arbejdsferie snart og det glæder jeg mig til.

Måske jeg skal lave noget med snegle? og fisk?
Det morsomme i det, er at jeg altid har brugt snegle og muslinge motiver i mit keramik, længe før jeg blev bidt af en gal snegl. :wub:
Hei Inge! Nei, jeg er ikke så langt unna vet du. Koselig å høre at man blir savna.
jamen det er du da, det er altid så hyggeligt at sludre med dig.
Jepp, takk det samme du.
Et kjæmpemæssigt tusind takk til Geir og Eva for mine fine nye beboere, som med det samme "suste" afsted og undersøte deres nye hjem, og ikke mindst tak for en rigtig dejlig og hyggelig aften. Så mange ting jeg tænker på nu, at jeg har tusinde af spørgsmål til en anden gang.
Men Geir...du skulle aldrig have vist mig de fine dyre maller du....jeg kann jo ikke lade være med at tænke på de og på hvor utrolig fine de er!!!
Men NEI altså, ikke noget med at kjøbe så dyre "fisk". Nu holder jeg mig til hvad jeg har og får det til at fungere først! Hehehe Men fine er de nu, du verden så maaange fine akvarier I har! Tak for iaften, håber snart vi ses igen.
Jeg er så spændt! Mine sommerfugleciklider har lagt egg! For nogen er det måske meget alm. men for mig er det en helt fantastisk følelse at se at to så smukke individer rent faktisk har lagt egg! Og tænk sig at jeg slet ikke har købt et lekspar, men at det bare er to tilfældig valgte, jeg har! Fantastisk spændende. Jeg vet godt at det ikke er sikkert at der bliver noget ut af de, men det er jo svært at holde hovedet koldt og ikke forestille sig hvor fine sådanne små må være at se på!
Og alt det, efter mit kaos med mine dværggurami, hvor er jeg da bare glad. Og hannen sloss ikke med hunnen, de lever begge to hehehe
ak ja, sådan kan humøret også svinge alt efter hvad der sker indenfor en uge med akvarierne sine.
Awww, såååå artig da! Gratulerer med egg! Kan da godt hende at det ikke blir noe av eggene, men de vil da legge egg mange ganger etter det.

Mine sommerfugler var heller ikke leks-par da jeg kjøpte dem, men de fant da sammen likevel. Så det er visst ikke alltid at det stemmer det som blir sagt. Artig er det uansett.
Blir spennende å se om du får opp noen.
Det gamle paret mitt la egg før jeg flyttet de.
Så døde damen, men har kjøpt en dame og det ser ut som om de har funnet sammen. Så da er det bare å håpe de får litt løv i gang. hehe
Hmmm de egg blev der intet ud af, desværre, så nu må jeg bare have tålmodighed og vente og se til næste gang! Ja ja idet mindste er der ingen døde denne gang.

Honningguramie hannen bygger skumrede nu og parret er nu sat i eget kar.
Det eneste kar jeg havde ledigt var det runde biourb og der kommer luftboblerne jo altså op i midten og så bliver skummet skubbet ud til siderne, dvs. rundt hele kanten! Må se om ikke jeg kan rigge noget til som han kan skumme inden under og som holder strømmen væk.

Har prøvet at give kjæmpeeplerne mine jordbær idag, min datter har skåret toppene af hendes jordbær, som jeg jo mener er spild (man er vel voksen og fornuftig ikk´? eller?) Så nu har jeg prøvet at give det til dem og så finder jeg vel ud af om de liker det eller ej.
Tak Sirra og Black_flys

ja jeg håber og krydser fingre for at der sker noget snart igen, nu er jeg jo ligefrem blevet hooked på at prøve at få lidt yngel
[QUOTE=Har prøvet at give kjæmpeeplerne mine jordbær idag, min datter har skåret toppene af hendes jordbær, som jeg jo mener er spild (man er vel voksen og fornuftig ikk´? eller?) Så nu har jeg prøvet at give det til dem og så finder jeg vel ud af om de liker det eller ej.

Neeeej altså, jordbær er altså ikke liiiige sagen! Måske hvis de var mye sultne, det vet jeg ikke, men nei ligenu vil de hellere have agurk! De glider lige hen over jordbærrene og over til agurken som ligger længst væk!

Jeg plejer ellers at give de spinat, da de elsker det og det har flere næringsstoffer i end agurk, men så vidste jeg jo at de ville have spinaten frem for andet, derfor agurk idag!
Hei Inge!

Så synd at det ikke ble noe av eggene dine. Neste gang går det nok bedere

Vi kjøpte spinat her om dagen, som vi fòret med for første gang her om dagen. Dette kjøpte vi fryst i butikken, delte det opp og la i akvariene. Når du gir dem spinat, gir du dem fryst eller tint da?

Hvor store er kjempeeplene dine ?
Hei Wetmarc,

Jeg har brugt friske spinatblade som jeg så har lagt i fryseren. Det er bare at dyppe i vandet og så er de tøet op
Jeg har så prøvet at lægge en frossen spinat kugle ned i karrene og det går såmænd fint sålænge man har sådan et sort hjørnefilter og ikke har sådan et fluval filter, det stopper hurtigt til. Håber du ved hvad jeg mener

Jeg bruger nu kuglerne i de kar jeg kann, da det er billigere at kjøbe end en pose friske blade..Og ja jeg putter dem op i karret frosne, de tøer op lynhurtigt. Bare vær sikker på at du ikke putter mere opi end de kan spise iløbet af en dag, det er jo lidt vanskeligt at samle op igen lol

Mine kjæmpeepler er kjæmpe hehehe dem har jeg 4 af, 2 gule og 2 grønstribede. De unger der kommer sælger jeg så de fleste af. De er nu fra ca. ½ cm til vel en 2-3 cm.
Jeg har så lige fået nogle nye gule eplesnegler, hvoraf de voksne jeg har fået, faktisk er ligeså store som mine kjæmpeepler hmmmm aner ikke hvorfor om det er en anden art eller om mine alm. gule stadig er små? vet ikke, men jeg har planter i karret med de nye og de spiser dem ikke, så de er rigtige fine. Og lige nu legger de egg som om de var betalt for det hehe
Mmmm.. jordbær med sukker og fløte! Det er bare sååå godt!
Sirra
Mmmm.. jordbær med sukker og fløte! Det er bare sååå godt! :-)

uhmmmm ja, lækkert lækkert lækkert lol

Nu har mine honningguramier været i lek, men men men den dovne udulige hann gider ikke at lage skumrede til fruen, så nu prøver jeg at sætte en anden hann ind istedet og så se om han vil gjøre jobben ferdig.
Tænk sig ikke at gide og konen nærmest kaster sig over hann!!!!

Mine store Marisa posthornssnegle har lagt egg i nat, så dem glæder jeg mig til at se blive til små snegle og så vokse sig store, kjæmpe flot og jeg tror endda at det er mine de nye der har lagt egg, men hvem ved?

Nu vil jeg gå ind og holde øje med guramierne og se om der sker noget og hjælpe lidt til hvis det bliver for voldsomt. Igår jagtede hunnen mannen sin så det så helt vildt ud, men når de så lekte åhhh hvor elegant altså, sådan en omfavnelse!
update på honningguramierne.
Prøvede at sætte ind en anden hann, for at se om hann ville lage en skumrede, men nei da, dét ville hann heller ikke. Så jeg byttede tilbake, men hann honningguramien ville fortsat ingenting, så nu er "brylluppet" helt aflyst.
Så det gav intet hos mine røde guramier(bortset fra død fisk) ,sommerfuglecikliderne eller hos honningguramierne. Så var det vel det for denne omgang. Må indrømme at jeg er en smule skuffet, men ja jeg ved godt at det nok skal komme, men alligevel.
Tilfeldig bekjentskap
© J.W. Armbruster
Reklame for plussmedlemskap