Tom andrè sine akvarier. (side 2)

fikk ikke med 63l, men her komme den.
ett bilde til av malawi karret.
Åh, så lekre kar du har
Misunner deg de flotte plantekarene du har, og karet du har på jobb selvfølgelig.

Angående hjemmelaget fòr: Jeg også bruker tørrmat i rekemiksen. Lager bare litt om gangen så det ikke blir gammelt, f.eks av ti reker.
Og så har jeg i harde, knuste malletabletter (wafers), flak, pellets og grønnsaker, og lar det stå og svelle. Spesielt tablettene suger mye væske, og da slipper jeg å bruke gelatin. Har lest at gelatin ikke er bra for herbivore fisk siden det er laget av dyreprotein.
Et annet problem jeg hadde med gelatin var at det la seg i filtermediet og tettet til.
Slutt på det problemet etter at jeg har i tørrfòr i stedet.
Skal følge med i tråden din videre
Mvh Kristin
Shiramor
jøss sier du det, la det seg i filteret, så langt har ikke jeg tenkt at det kunne skje. tusen takk for det tipset.

jeg brukte tørrforet fordi jeg hadde så mye av det og jeg klarte ikke å bruke det opp før det ble gammelt, dette var dyrt kvalitetsfor som synes var for galt å kaste.

takk for kommentaren på akvariene.
du som er malawi entusiast, jeg sliter veldig med å få valisnerian til å trives i malawi karret, har du noen tips til meg?
må jo vise frem samboeren også.

mitt lille omplaseringstroll shira.
Morsom samboer Shirafar

Vallisneria får jeg ikke til å trives i de største karene, så har ingen planter der lenger. Har ikke helt funnet ut hvorfor, for ciklidene lar dem stå i fred, utenom delfinhannen som lette etter matrester mellom plantene en stund.
Plantene var stor og fine, men så krympet de inn og ble mer som gress
på 4 cm. Det skjedde to ganger.
Senere har de blitt spist opp, og jeg lurer på om det er ancistrus som gjør dette. Ciklidene stikker av med det meste av maten så kanskje plantene får unngjelde for det? Mallene spiser rødalger, og det er derfor jeg her en eller to i hvert kar.
I 180-literen med nysluppet yngel har jeg en del vallisneria og vasspest. Tror kanskje lyset her er mer plantevennlig.
Flere teorier:
Kaldtvannbytter; Tåler de det? For ofte med en gang i uka?
Tilsetningsstoffer for høyere PH og GH?
Ikke vet jeg....

Gelatin: Mange som bruker det, men noen går over til Agar agar (vegetabilsk stivelse).
Valisneria
i mine søramrikanske karr hjemme vokser valisnerian som ugress.
hvordan de gutta bytter vann er jeg ikke sikker på men jeg tror det er kaltvannsbytte, dette burde ikke være noe problem da jeg gjør det selv hjemme.

men det kan jo være at det er for høy ph, de skal jo tåle en høy ph som jeg har sett på plantebasen. vi har 5 gibbier i dette akvariet, men jeg har ikke sett at de har spist på plantene, kansje de gjør det når lyset er slått av.

jeg tenkte jeg skulle prøve en gang til med valisneria hjemmefra.
i dag skal jeg kjøpe en lotus, dette er en plante som jeg har sikla på lenge.

skal også rense opp 120 l, skal ta bort alle valisnerian og javamosen på røttene.

tenkte å prøve med gulerotgress bak nå, ser for meg planten skal dekke hele pakveggen. røttene skal jeg rense for planter. tror det blir fint jeg med den lysegrønne planten som bakplante røttene som skiller mellom forplanten, er litt usikker på hva den heter noe med brasilianus tror jeg.
lotus

da er den i hus. bilder kommer i morgen.
mimi sverdplante

kjøpte den også i dag.
Fin tråd !
Blir alltid glad av å lese om andres akvarier
Fikk litt lyst på en lotus selv, når jeg så bilde av den.
Liker at du har med så mange bilder, og gleder meg til å se lotusen (:
Lotus
ja lotusen er vakker, håper bare den vil trives i akvariet mitt.
takk for fin tilbakemelding på tråden.
i dag har jeg vært veldig kreativ. så kreativ at jeg har rassert litt.
fjernet alt av valisneria i 120 literen. har lovet en kamerat noe av denne planten så 240 literen er overfylt av valisneria, men kastet en halv bøtte med planter alikevell.
tok bort alt av javamose på røttene og plantet gulerotgress bak og en mini sverdplante som heter echinodorus quadricostatus en veldig flott blante som sender ut utløpere den har også en fin lys grønnfarge, denne har jeg plantet like foran røttene og som forgrunsplante har jeg lilaeopsis brasiliensis denne er jeg litt spent på den vil helst ha finere grus enn hva den får hos meg i dette akvariet. jeg får se hva som skjer med den etter hvert.

bilder av akvariet kommer, det ble veldig grumsete da jeg tok opp valisnerian så jeg venter til vannet blir klarere før jeg tar bilder.
Flere bilder
første bilde er av lotusen, de andre to av de blå platyene jeg har, fryktelig urolig fisk så bildene ble ikke så bra.
Flere bilder
av platyene og bilder av 120 literen etter at en overkreativ akvarist har vært på ferde...

blir vel bra når det gror til tenker jeg.
Flere bilder
fikk ikke med alle så her er det siste.
jeg har foresten hatt javamose så lenge at bakveggen på akvariet er full av mosen, det er ganske kult synes jeg, den har vært sjult av valisnerian, så jeg har ikke lagt så godt merke til den der bak.
Blå platy
da jeg har fått noen henvendelser på E post angående mine blå platy og hvordan de ser ut, ser jo at de forrige bildene mine er fryktelig dårlige så jeg prøvde og ta bilde av dem under foringen i dag for å se om jeg klarte å få tatt noen bedre bilder.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap