Tom andrè sine akvarier. (side 5)

mona o
Stilig! Hva gjødsler du den flotte Cryptocoryne planten din med? Den så veldig frodig og flott ut. Jeg liker veldig godt Cryptocoryne, særlig de med rødbrune blad, men jeg ser ikke helt ut til å få dem til. De funker enten sånn at de hverken vokser eller dør, bare står der. Eller så vokser de og man tror alt er bra, men så brått og uten forvarsel tar de en skikkelig nedsmeltning og furter litt. Så vokser de opp litt... og så en ny nedsmeltning. Jeg skjønner meg ikke på dem! :) Men den stadige nedsmeltningen gjør jo at de aldri når sitt fulle potensiale og blir store og flotte hos meg, så jeg misunner de som får dem til. Hos meg ser de ut til å være så hårsåre at jeg har gitt dem opp etter utallige forsøk.

Heisann. har helt glemt å svare på dette innlegget.
jeg kan jo først fortelle hvordan jeg har bygd opp bunnlaget i dette akvariet forsåvit alle akvariene mine utenom det minste er bygd opp på samme måte.

jeg har torv i hele bunnen over torven har jeg en type gjødsel som heter initialsticks fra tetra og og rådasand over det.

Dette oppsettet har vært en stund nå ca fire år så jeg har begynt å sette ned gjødselstiks til de plantene som har et kraftig rotsystem slik som cryptocorynen.

jeg har også ganske kraftig belysning i dette akvariet to T5 rør i forkant og de to vanlige T8 rørene som var med akvariet. Alle disse rørene blir byttet ut en gang i året.
lysrerene heter, T5 Power Glo 18000 K og T8 Life Glo 6700 K.

har tatt et bilde av initialstcks og og gjødselstiksene de siste husker jeg ikke hva heter, kansje det er noen som kan hjelpe meg der?

120 l
I dette akvariet har jeg et ancistrus par der hannen er en drage ancistrus tror jeg den heter, det er en oppdretsvariant med lange finner, både hunnen og hannen er brune, ser de har begynt og knuffe litt på hverandre så jeg er litt spent på om jeg snart får småtroll i dette akvariet.

hunnen er vanlig oppdretsvariant med normale finner.
240 l
litt oppdatering av dette karret.

nå har jeg trimmet Heteranthera zosterifoliaen, jeg tok bort alt sammen og satte ned toppene av planten.

jeg gjør dette av og til med denne planten.
den sturer en liten stund å så bare skyter den opp fortere enn svint.
denne planten er veldig villig hos meg, så den vokser litt for fort til at jeg egentlig liker det, men den er så vakker synes jeg, ser også at nøklene liker og rote seg inn i denne planten og ligger der og hviler eller hjemmer seg fra scalarene når de er på krigstiden.
63l
i dette akvariet har jeg bare kirsebærreker og en haug med små mark, synes ikke denne marken er noe fin jeg, så jeg har tenkt på å skaffe meg en type corydoras, er ikke sikker på hvilken type corydoras jeg kan ha i dette akvariet, tenkte litt på pygmecorydoras, men de er så små at jeg er usikker på om de tar marken, etter pygme er det vel pandacorydorasen, der kan jeg tenke meg at de tar rekeyngel. kansje det er noen andre fiskeslag jeg kan bruke? blir fryktelig glad for hjelp og tips her
Frodig og flott akvarium!

Har du varmekalber eller co2 i noen av kara?

mvh Kenneth
hei takk for det.

jeg har co2 i de to største karrene, varmekabler har jeg ikke i noen av karrene mine. men har montert inn ekstra lys på de to største karrene det har jeg.
Små mark
jeg sliter med at det er så utrolig mye av små hvite marker i mitt 63l akvarium, jeg har spekulert litt på om disse tar rekeyngel, men har slått i fra meg det, men de er fryktelig stygge. dette karret blir ikke foret så å si i det hele tatt, så de kommer ikke på grunn av overforing.

jeg har tenkt på en mikrofisk som heter Moskito-rasbora tenkte disse tar markene. Er litt usikker på om de tar reke yngel. fin om jeg får tilbakemelding på om noen har erfaring med denne kombinasjonen?
Indisk kloreke
jeg har satt inn en annonse på ønsket kjøpt.

indisk kloreke er vist en utrolig god rydder i akvariet jeg ser at nøklene begynner å falle i fra, har mistet en, de begynner jo å bli rimelig gamle så det er vel egentlig ikke så rart om de dør. Dette er jo en ganske stor fisk og jeg er redd det dør en som jeg ikke legger merke til, jeg har jo en heftig plantevekst så disse rekene tenker jeg da er gode å ha om dette skjer.
ja det fårn si, dette gikk fort, satte inn annonse i går og i dag har jeg 7 ganske store reker
I dag var jeg spent på om jeg kom til å få se rekene når lyset slo seg på.
Så ikke en reke, måtte lete lenge på alle kanter før jeg så en reke i et gjørne bak den ene innvendige pumpen. Det er mange gode hjemmeplasser i akvariet så jeg er ikke engstelig for at scallarene og nøkklene har tatt de. Regner med å se dem etter en stund.
Da er eksamen unnagjort og jeg får mere tid til å skrive litt i tråden min.
Jeg har vært slurvette med akvariene nå i eksamenstiden, men det tar seg opp igjen nå kjenner jeg.
Jeg kan senke skuldrene og legge bort bøkene. Deilig.

Akvariene trenger en real rens nå. tror faktisk jeg skal ta før og etter bilder.

Spinat
jeg fikk noen veldig gode råd av mannen jeg kjøpte blå reker av nå sist.
lyset må være på i over 10 timer og at rekene elsker frossen spinat.

jeg har nå satt timerne på 11 timer.

og de elsker frossen spinat, spesielt de blå rekene. kirsebær rekene er ikke så begeistret, men jeg regner med at de får teken på spinaten ettervert.

festelig å se på de blå rekene som spiser seg i gjennom spinatbladet.

for å feste de bruker jeg en vanlig plast kesklipe. funket som bare det.
Ferie og krise i jobbakvariet.
typisk at slikt sjer når jeg har ferie.

fikk en tlf her om dagen om at fiskene var blitt syke og hadde fått utstående øyne. jeg ba dem skifte vann hver dag i en uke og ta ut de syke fiskene, vet at disse symtomene kommer av for dårlig vannkvalitet.

ba de teste vannet og de fant ut at ph lå på litt over 6 og nitrit og nitrat testen var fine.

dette er jo et malawi kar på 1556 liter og som jeg kan se på fiske basen på de forskjellige fiskene vi har så skal ph være på 7.2 til 8.8 og gh skal være på 10 til 18.

jeg kjenner ikke til produkter som hever disse to så jeg håper på hjelp fra medlemmer her inne. har skrevet i vannverdier på forumet.

håper på svar fra dere.
Puhhh
Da tror jeg akvariet på jobben er friskmeldt.

Da jeg begynte på jobb i forrige uke dro jeg til akvariemagasinet på Løren for å skaffe en del utstyr til akvariet på jobb. Det er ikke lenge siden vi sa opp avtalen med guttene som hadde vedlikeholdet på akvariet.

jeg renset filtrene, to fluval x 5 dette er noen svære bøttefiltre som jeg trodde kom til å bruke måneder til jeg trengte å rense dem, men dengang ei, ser ut til at jeg må sjekke dem en gang i måneden.

Kjøpte ny sand til akvariet, akvariet hadde engelsk elvegrus og ble byttet til
Afican cichlid mix, denne sanden er vist perfekt for malawisiclider og inneholder minneraler og greier som er bra for malawi fisk.

Legger med et bilde av etiketten som var på posen.

Dette er den flotteste sanden jeg har sett, tenker på å bytte til den selv, men jeg har søramrikanere så jeg må sjekke litt om mine fisk takler denne sanden.

Bilder av jobbakvariet kommer, skulle ta bilder i dag, men glemte det, får ta noen bilder i morgen og legge inn slik at dere får se hvor flott akvariet har blitt.
Jeg googlet og fant sanden jeg skrev om her.

http://www.caribsea.com/pages/buy_it/cichlid/buy_sahara.html

jeg kan ikke dette med å lage en link som det er bare å trykke på, men kopier linken over og lim den inn i arbeidslinja så er dere der.
Akvriet på jobben. 1556 liter.
Da har jeg tatt en del bilder av akvariet på jobben.
Tok også en del tester i går.

GH - 10
KH - 5
PH - 8

vil gjerne ha en del komentarer på akvariet og på testresultatene da jeg ikke er noe særlig god på Malawi fisker, har lest litt om de, men inetressen min ligger hos søramrikanere.

Dere ser også den flotte sanden som jeg byttet til, den er utrolig flott den sanden der.
Jobbakvariet og et av fluval x 5 filtrene.

Oppdatering av tråden min.
Da er høsten her og det kribler i kreative akvariehender, kansje litt for mye
Tilfeldig bekjentskap
© Trude T.
Reklame for plussmedlemskap