Tom andrè sine akvarier. (side 9)

Plussmedlem
tomandre
Jeg hadde tenkt å legge soilen åpen, men skjønner på deg at det ikke er lurt så da blir det akvariesand over soilen. Soil i vaskeposer med akvariesand over. Tusen takk for tilbakemelding og gode tips.


Jojo, det går helt fint å la den ligge åpent! Den er laget for det. Men det var bare en vennlig advarsel om at den lekker næringsstoffene raskere da enn om den er lukka under sand.
Da vil du få mer næring i vannsøylen, noe som øker behovet ditt for å ha noe som håndterer denne næringen, hvis ikke stikker algene av med den. Flyteplanter og hurtigvoksende stengelplanter er veldig fine til sånt bruk.

Aner ikke hvordan Vida-lysene er, men det spørs om 32w er litt i minste laget. Ofte kan man kompensere med å øke lystiden. Dog er det bedre med litt lite lys enn for mye i et low-tech-oppsett. Du kan jo kjøpe tre sånne for prisen av Fluvalen, nesten.
Skal akvariet være åpent eller skal du ha glass/lokk på det?
Hvis det skal være åpent kan du henge opp lysene. Da spiller det ikke så mye rolle om de ikke rekker hele veien ut til kanten.
Viktor
[QUOTE=tomandre] Jeg hadde tenkt å legge soilen åpen, men skjønner på deg at det ikke er lurt så da blir det akvariesand over soilen. Soil i vaskeposer med akvariesand over. Tusen takk for tilbakemelding og gode tips.


Jojo, det går helt fint å la den ligge åpent! Den er laget for det. Men det var bare en vennlig advarsel om at den lekker næringsstoffene raskere da enn om den er lukka under sand.

Sand skal bli, har sett på svart sand på 1 til 2 mm.

Da vil du få mer næring i vannsøylen, noe som øker behovet ditt for å ha noe som håndterer denne næringen, hvis ikke stikker algene av med den. Flyteplanter og hurtigvoksende stengelplanter er veldig fine til sånt bruk.

Hurtigvoksende planter og flyteplanter skal bli


Aner ikke hvordan Vida-lysene er, men det spørs om 32w er litt i minste laget. Ofte kan man kompensere med å øke lystiden. Dog er det bedre med litt lite lys enn for mye i et low-tech-oppsett. Du kan jo kjøpe tre sånne for prisen av Fluvalen, nesten.

Ja det var det jeg tenkte også, men som sakt de er i korteste laget

Skal akvariet være åpent eller skal du ha glass/lokk på det?
Hvis det skal være åpent kan du henge opp lysene. Da spiller det ikke så mye rolle om de ikke rekker hele veien ut til kanten.

Har hele tiden tenkt å ha et åpent akvarium, jeg må se om det finnes et slags oppheng eller stativ jeg kan henge lysene etter, har ikke så lyst til å borre i taket mitt kjenner jeg.
Tusen takk igjen for flotte og konstruktive tilbakemeldinger
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap