Røde mygglarver.

Hei.

Hva er folks erfaring med å fore fiskene sine med dette foret? Jeg kjøpte nylig en boks med tørkede mygglarver. Jeg har hørt om allergi man kan utvikle etc. Hva er sjansene for dette? Isafåll burde jeg bruke hansker når jeg bruker dette foret? Og hvor ofte kan fiskene spise det?
Plussmedlem
Fisk stort sett eeeelsker røde myggiser, og du kan godt fóre med det 2-3 ganger i uken.
Den allergifremkallende biten er bare aktuell med frosne, røde mygglarver. Dette på grunn av det høye innholdet av mygghemoglobin som gir dem rødfargen som samtidig kan gi en reaksjon. Når det er sagt så har jeg også ofte hørt denne advarselen om mulig allergireaksjon, men ikke står det noen steder på pakken når man kjøper den og jeg har heller ikke sett noen her på AF som har sagt at de har noen reaksjon på det.
Tørkede mygg er helt trygge.
Sakset fra Akvarieskolen: For og foringsrutiner:
"Det man må være obs på dersom man kjøper røde mygglarver er at disse har en lei tendens til å forårsake voldsomme allergiske reaksjoner selv hos mennesker som ikke har allergi for mygg eller insekter til vanlig. Derfor bør man alltid passe på å ikke ta i disse med bare hendene. Hudkontakt med røde mygglarver frarådes.
Fiskene derimot, er veldig glad i denne delikatessen, og selv bruker vi mest røde mygglarver når det kommer til frossenfór."

Dette har vært diskutert på forumet tidligere, men husker ikke på hvilke tråder. Det var ulikt syn på dette, men mener å huske at noen reagerte allergisk, og også var forsiktige med å dyppe hendene i akvariet kort tid etter foring med røde mygglarver. Man kan bruke engangshansker. Bruker dette selv og har ikke merket noen reaksjon, men det betyr selvsagt ikke at du ikke vil.
Det står en slags advarsel på fina fisken sitt for iallefall, "vask alltid hendene etter foring", men det står på alle forvariantene de kommer med, ikke bare røde mygg.


Når det gjelder røde mygglarver og alergi, er det noe som utvikler seg over tid. Dvs. at hvis ikke man er alergisk i utgangspunktet, vil man bli det over tid hvis man ikke tar forhåndsregler ved behandling. Som latex/vinyl engangshansker, foringspinsett o.l., og håndvask etter håndteringen. Selv bruker jeg engangshansker, pluss håndvask etterpå. Kjenner et par personer som har utviklet alergi, og den er ikke til å spøke med. Den ene begynte å reagere på en ny boks røde mygglarever (fabrikkseglet intakt), når boksen var 4m unna.

Forskjellen på frysetørket mygglarver og frosne, er kunn at vannet er fjernet i de frysetørkede. Ikke hemoglobinet. Mulig at utvikling av allergi vil ta lenger tid med frysetørkede ved direktebehandling en frosne, men det vil ikke si at dem er helt trygge. Mulig det er vanskligere å beskytte seg mot frysetørkede røde mygglarver, siden dem er knusktørre og det er mye støv i boksen. Og hvis støvet pustes inn. Jeg vil tro det ikke er helt bra i lengden..

Selv har jeg stort sett gått over til andre typer frossentfor, som svarte mygglarver (høyere næringsinnhold en de røde), dafnier o.l. Men tar da samme forhåndsregler som med røde mygg, for sikkerhetsskyld. I tilleg bruker jeg tørrfor og grønnsaker. Og en gang i blant bruker jeg frosne og frysetørkede røde mygglarver som snacks, i tilleg til jeg er i fjæra og samler tanglopper som de tydelig vis liker enda bedre en de røde.

Så svar på spørsmålet til trådstarter. Jeg har gode erfaringer med dette som "for". Men strengt tatt er det vel solgt som snacks, ikke for. Den er veldig praktisk å ha stående, slik man enkelt kan gi den noe godt en gang i blant. Men ver obs. på at det ikke bør fores ofte og mye med dem da de er tungt fordøyelige og kan gi fisker forstoppelse. Så det passer bedre som snop eller supleringsfor, for å gi fiskene et variert kosthold. Der finnes også andre typer av den frysetørrede også, bl.a. dafnier, artemia og krill i samme serien. Dem bør nesten kjøpes på nettet, da dem koste buksa i vanlige butikker etter min erfaring..

Jævèn, det her ble mye tekst. Skulle nesten tro det var avhandling jeg skrev.. He he..

Plussmedlem
Som sagt, jeg har aldri sett det skrevet noe sted. Det betyr selvsagt ikke at noen ikke er allergiske. Og hvis man er skeptisk til røde myggiser pga potensiell allergi, ville jeg heller ha kjøpt noe annet å gi fiskene. Frossen artemia er i hvert fall mine minst like gærne etter og jeg til gode å se noen allergivarsel der i hvert fall.

Men Hakke, tanglopper sier du? I fjæra? Her er det noe som har gått meg hus forbi.

Jepp, tanglopper. Det var en inne på forumet som nevnte det her en gang. Husker ikke hvem det var i farta, men jeg tror det var en ålesunder. Er i fjæra og samler vanlige tanglopper, prøver å ta med en del små også. Slik tetraene skal ha noe å jakte på. Tetraen spiser forbausende store lopper. Når jeg kommer hjem renser jeg bort rusket og sanden som har fulgt med. Så skyller jeg dem lett i et kaffifilter, slik at jeg får vekk mest mulig saltvann (sikkert ikke nødvendig). Så puttes alle levende i karet samtidig, slik at fisken må jakte på dem. Til nå har ingen tanglopper overlevd jakten lenge nok til å dø pga ferskvannet. Og foskene jakter leenge etter at dem har spist opp alle, for dem skal vere sikker på det ikke er flere igjen før dem gir seg.

Fangstredskap: isskje (hennig olsen softshake, for dem er så godt egnet design på.) og en tomboks med havrekjeks (kavli).

Fangstmetode: Tur i fjæra, ved fjøre sjø. Lett på steiner i tarebeltet. Bruk skjeen til å plukke tangloppene fra steiner og gropen under steinen (det trengs litt trening).

Rensing: Bruker skjeen til å dytte tangloppene fra boksen og oppi et kaffifilter (som står i en holder). Skyll lett, vreng så filteret over karet slik at loppene detter i vannet (dem siste kan trenge litt hjelp).


Den som reagerte på mygglarvene på 4m hold, har fått allergien påvist og dokumentert. Men det skal sies at den personen har jobbet med sånt over tid. Allergien oppstår ikke over natten, men over tid. Da snakker vi om år. De allergiske reaksonene de får er langt sterkere en de fleste som er alergisk mot hund eller katt. Har der lagt en pakke frossen rød mygglarver på et bord 4 timer tidligere (vi snakker om at pakken ligger 1-2 min på bordet), er det nok til å trigge alergien hvis den omtalte tar med hånden der pakken har ligget...

Hakke
Fangstredskap: isskje (hennig olsen softshake, for dem er så godt egnet design på.) og en tomboks med havrekjeks (kavli).

Må si jeg er nysgjerrig på hvordan det konseptet ble påtenkt.

Den kommer jeg til å prøve og håper den vil spare meg for noen såre og kalde fingre i vinter.
Ellers ga jeg mine mellomstore sjokoladeciklider bittesmå krabber i sommer og det var fascinerende. De hadde noe som så ut til å være en egen atferd for å snu de slik at de fikk spist de med rompa først for ikke å bli kløpet.
En gang feilberegnet jeg litt og en for stor krabbe kom ned på bunnen og satte seg kraftig til motverge. Den ble spist den også tilslutt, men jeg tror heller jeg vil male de opp til frossenfor en annen gang i den størrelsen.


Fangstmtoden har nok noe med såre, kalde fingre å gjøre. I tillegg sparer seg en del rusk i fangsten, siden desse skjeene ikke har noen kant (blir mer som en liten spade. Boksen var igrunnen selvsakt, siden man trenger noe å oppbevare fangsten i. Og desse boksene har et godt lokk for gjenbruk, så er no kjeksa gode dei..

Kansje du skulle prøvd noen av de små strandsneglene til ciklidene dine. En kamerat av meg prøvde de til noen malawiciklider, og det gikk ned på høykant. Og det er kansje en ide til dem som holder kulefisk. Gis hele Knusingen ordner dem selv.


Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap