Innsunket nakke og rygg

Jeg har en pseudotropheus lombardoi som begynner å få en merkelig deformering ved at det ser ut som fettet/kjøttet på sidene av rygg og nakke bare forsvinner. Fisken virker ellers frisk og spiser som bare det. Men den har noe jeg oppfatter som en svulst på den ene finnen og har vært i sykdomsakvarie en stund da jeg trodde den kunne ha bukvannsott e.l. Den fikk da furanolbehandling. Området rundt gattåpningen var opphovnet og fisken spiste ikke. Det merkelig var at den prøvde, men det så ut som om kjeven hadde stivnet og at den derfor ikke fikk den opp. Det dukket samtidig opp noen underlige hvite kulerunde klumper i akvariet. De så vel omtrent ut som egg, men var altså helt hvite som kokt eggehvite og ikke gjennomsiktige som froskeegg. Noen ideer. Skal se om jeg kan få tatt noen bilder av fisken. Jeg tror fisken er en hann.
Hei.
Jeg har ikke noe fasitsvar, men kan vel resonere litt rundt det du skriver...
Det at hun har svulst er jo ikke bra, men det er litt rart at den er PÅ finnen.
Det at den blir innhul i muskulaturen høres ut som at den blir mager etter hvert. Spesielt hvis den ikke spiser. Har sett det hos malawi med langvarige problemer og hos hunner som tygger for ofte.
Til slutt blir de som en tørrfisk; Skinn og bein med et stort hode.

Men det du skriver om opphovnet gattåpning, "kjevelås" og hvite kulerunde klumper får meg til å tenke på en ensom hunne jeg har som lekte med seg selv (i mangel på han). Hun bar på eggene en stund, men de var jo ubefruktet så det ble ikke yngel av de.

Kanskje noe sånt har skjedd hos deg?
Hovent gatt viser at hun har lagt egg,
det at den ikke spiser er fordi den tygger,
og hvite klumper er egg som er kastet?

Du kan jo snu den og se om det er han eller hun.
Legg gjerne inn et bilde

Bilde av gattåpningen på hua mi. Er din sånn?:

(
Ja, jeg har også tenkt i de baner du beskriver, men det er et par ting som gjør meg svært usikker:

1. Min er gul og jeg trodde hunner helst var blålige og har derfor antatt at dette er en hann.

2. Kjevelåsen er over nå og lombardoi'en spiser alt den muligens kan få, men avmagring fortsetter.

3. Opphovning av gattåpning er vel ikke så mye opphovning av selve åpningen som området rundt.

Svulsten kan godt være en rent godartet utvekst etter skade på finnen. Det var i aller fall etter en skade at denne utveksten dukket opp.


Kan den være gammel? Leste nettopp at:

"Hos ældre hunner kan man opleve, at de bliver mere gule i kroppen, og kan komme til at ligne dårligt udfårvede hanner. Der er dog ikke tale om kønsskifte, da disse hunner er lige så frugtbare som tidligere".

Malawigruppen- Pseudotropheus lombardoi
Tja, det kan jeg jo ikke utelukke. Men er det sikkert at de hvite klumpene i akvariet var egg? I så fall skulle det antyde en hunn, hvis hun/han ikke har stjålet disse fra noen av de andre fiskene i akvariet.

Denne lombardoi'en var hvit da vi overtok akvariet med fisk, men ble etter et halvt til et års tid gradvis mer gul.
Tømte i går tre hvite egg ut av munnen på denne så, ja, her har vi nok en gammel hun. Hun begynner å se veldig sjaber ut, men spiser godt og er voldsomt aktiv.
Hehe. Mysteriet løst, og ny lærdom å putte i arkivet (skolten)
Fiskene gjør mye rart.
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap