Nitrittforgiftning

Discusene mine stod i dag og pustet som hvaler. Tok en nitrattest RØD. Skiftet umiddelbart mye vann, og så at det roet seg. belager meg på mye vannbytter i uken som kommer.
Det jeg nå lurer på er om jeg skal stoppe all foring eller litt eller noe helt annet.

Du må gi mere info om karret ditt før noen kan hjelpe deg...

- Størrelse
- Antall fisker , type , alder
- Filtrering
- Forings rutiner
- vannbytte rutiner
- Hvor lenge siden du startet opp karret
Axel Clausen
Det jeg nå lurer på er om jeg skal stoppe all foring eller litt eller noe helt annet.

Ta jobben med å registrere karret ditt slik at man enkelt kan se fisk, innredning pg teknisk utstyr. Det er så utrolig mye lettere når man vet hva karret inneholder.

Har man nitritt i karret så er det ikke noe poeng å fore. Det eneste man gjør er å høyne nitrittnivået og det er ille.

Nitritt
hei du bør følge med vannkvaliteten å bytte vann til du ser att nitritten er på o skal ikke vere antydning til annen farge på nitritt testen enn gul.du får kjøpt middel som heter sera nitrivec et godt produkt mot nitritt.foring med nitritt i vannet øker nitritt å fisken dør.
førstehjelp er å bytte mye vann....... men det aller viktigste er å finne årsaken til den høye nitritten, det skal ikke forekomme i ett velfungerende karr...
Takk
har nå byttet store mengder vann. Ha 4 discus under oppforing, i et juwel 240 litr, sammen med 20 andre fisk. Mates 5 ganger til dagen, og bytter 10% av vannet hver dag. Pumpa er orginal, og vet at denne ikke er stor nok.

Har en 375 litr, som står til modning, men som ikke er klar før om 5/6 uker til å motta discus. satser da på å sette inn 4 til.
Hva mener du med å satse på å sette inn 4 til?

Sette inn i karret med nitritt, eller i det under innkjøring, eller mener du at du satte inn 4 stk utover de du hadde, og dermed fikk nitritt?

ble litt forvirret her
Forvirret
hehehe ikke altid like enkelt,.

han sier at han har et 375 liters akvarie. Som er klart for nye fisk om noen uker,. og når det er klart skal han ha 4 nye diskus ,i det karet der sammen med de han allered har
Skal det ta flere uker å starte et nytt kar når man har et allerede innkjørt kar som man kan ta gørr frå og kick starte det nye...?
Kickstart
Hvor mye gørr må man tilsette fra gammelt filter for å kickstarte nytt filter. Eller blir det å sette inn fisk i små mengder, å følge godt med på nitrittverdier. Ellers er det riktig at jeg vil kjøpe 4 nye discus når det nye karret er klar.
Hei,
du bør være varsom med å hente for mye av bakeriekolonien fra det gamle filteret når du har nitritproblemer i det. Uten at jeg vet helt bestemt, tror jeg at hovedgevinsten med kickstarting er at du får en bakteriekultur med en gang, men den behøver ikke være stor. Disse bakteriene formerer seg fort, og med litt guffe og belastning tilsvarende det du får fra 4 discus, enten i form av fiskefor eller etter min oppfatning rett og slett noen få milliliter vanlig Salmi (husholdningssalmiakk) daglig, kan du måle deg til når kolonien er stor nok til å tåle innsetting av fisk.

Kenneth i Mysen vet mye om discus, kanskje han har noen tips.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap