Oppdrett av gibbiceps- utstyr

Hei lurer på hva som er det viktigeste utttyre du trenger hvis du skal ha oppdrett på gibbiceps.
Da tror jeg jammen du trenger en dam eller en elv eller noe. Så vidt jeg vet er de aldri drettet i akvarium...


De som selges er vel oppdrett fra store dammer i et helt annet klima enn hva vi har her i landet...

En stor dam eller akvarie på noen tusen liter, masse reint vann, riktig fôr, og noen kraftige pumper for å få en god vannbevegelse. Så er det bare å vente på at de skal komme i leksmodus.
Du kan jo heller satse på Ancistrus sp. oppdrettsvariant.. den skal ikke være så alt for vanskelig å oppdrette. De må vel minst være 5-6cm, og ha masse huler (fåes kjøpt skiferhuler, her på akvaforum).
Tror ikke de stiller så veldig mye krav.. Jeg har ingen erfaringer selv, men det er sikkert mange tråder om oppdrett av ancistrusen.
Om svar og råd i forumet!
Om svar og råd i forumet!

Hvordan forholde seg til svar og råd gitt på et internettforum?

Det er ikke alltid like lett å sile ut hvilken informasjon som er bra og hvilken som er dårlig når man deler kunnskap og erfaringer på et åpent internettforum som AkvaForum. Her inne er det alt fra rykende ferske, grønne akvarister til innbarka, sære veteraner med javamose i barten og ofte får man motstridende svar på ulike spørsmål. Særlig for en nybegynner er det slett ikke enkelt å vite hva som er rett og galt, eller hvilke råd man skal ta til seg og hvilke man bør overse.

Vi er vel alle enige om at det er viktig at svarene og rådene som blir gitt her må være korrekte. Samtidig så finnes det ofte veldig mange ulike løsninger for ulike problemer, og en ihuga akvarist vil gjerne stå på for å overbevise om at ens egne metoder er de mest velfungerende I veldig mange tilfeller er det nok slik at man selv må gjøre sine egne erfaringer for å finne ut av hva som fungerer best i akkurat ditt tilfelle. Likevel er det mange gode råd å få på veien - bare man lærer å sile ut de riktige!

Det er lett å la seg rive med og bli overivrig i å svare, det har vel de fleste erfart! Man vil så veldig gjerne hjelpe og gi råd, og det er i utgangspunktet kjempeflott! Men én tommelfinger-regel er veldig nødvendig å ha med seg...: Ikke skriv noe du bare tror eller mener du har hørt en eller annen plass en gang.

Dersom du ikke vet, så ikke si at du vet. Det er bedre å la noen andre svare dersom man ikke er helt sikker selv. På den måten sparer du kanskje mange fiskeliv og entusiasmen til en nybegynnerakvarist!
Egne erfaringer er flotte eksempler å komme med, men selv om du har en kampfisk som stortrives sammen med slørehaler så er det ikke dermed sagt at det er en god idé å anbefale det til andre - særlig ikke nybegynnere.
Det er jo levende dyr vi driver med her, og vi safer heller enn å ta sjanser, ikke sant?
Beklager om jeg har sagt noe feil. Jeg gjorde det jo klart og tydelig at jeg ikke har prøvd selv, og at det var andre tråder å hente informasjon ang. dette.
Men jeg lurer veldig på akkurat hva jeg sa feil?

Beklager igjen
Dersom eg lurer på hvordan eg skal klare å drette praktbotia, R-A, er det ikke mye poeng i at du heller anbefaler meg å drette dvergbotia. Særlig ikke når du ikke aner noe om den arten heller...
Anbefalte jo heller ancistrus sp. oppdrettvariant fordi den ikke har samme kravene. Svaret mitt var jo en pekepinn i en litt annen retning, om trådstarter kanskje ønsket et annet alternativ - da hans første ikke var mulig. Jeg hadde ihvertfal satt pris på om noen kunne svare det jeg svarte, om det ikke hadde blitt nevnt tidligere. Synd at jeg tydeligvis bare skulle holdt rådene for meg selv. Men jeg begynner jo å lure på hva jeg sa galt. Så mye negativ tilbakemelding på svaret mitt, så blir jeg bekymret for mine ancistruser. Trodde jeg ga dem gode levevilkår. Nøytrale vannverdier, røtter, pellets, salater osv. Kjøpte tilogmed to stk, bare fordi de var såpass små at jeg var redd for at de kom til å dø om noen nybegynnere kjøpte dem. De vokser godt, og ser ihvertfal ut til å trives.
For å ikke stjele tråden til trådstarter skal jeg ikke spørre om råd, men skal søke rundt selv.
Nils Vollstad
[URLBLOCK1] Hvordan forholde seg til svar og råd gitt på et internettforum? Det er ikke alltid like lett å sile ut hvilken informasjon som er bra og hvilken som er dårlig når man deler kunnskap og erfaringer på et åpent internettforum som AkvaForum. Her inne er det alt fra rykende ferske, grønne akvarister til innbarka, sære veteraner med javamose i barten og ofte får man motstridende svar på ulike spørsmål. Særlig for en nybegynner er det slett ikke enkelt å vite hva som er rett og galt, eller hvilke råd man skal ta til seg og hvilke man bør overse. Vi er vel alle enige om at det er viktig at svarene og rådene som blir gitt her må være korrekte. Samtidig så finnes det ofte veldig mange ulike løsninger for ulike problemer, og en ihuga akvarist vil gjerne stå på for å overbevise om at ens egne metoder er de mest velfungerende ;-) I veldig mange tilfeller er det nok slik at man selv må gjøre sine egne erfaringer for å finne ut av hva som fungerer best i akkurat ditt tilfelle. Likevel er det mange gode råd å få på veien - bare man lærer å sile ut de riktige! Det er lett å la seg rive med og bli overivrig i å svare, det har vel de fleste erfart! Man vil så veldig gjerne hjelpe og gi råd, og det er i utgangspunktet kjempeflott! Men én tommelfinger-regel er veldig nødvendig å ha med seg...: Ikke skriv noe du bare tror eller mener du har hørt en eller annen plass en gang. Dersom du ikke vet, så ikke si at du vet. Det er bedre å la noen andre svare dersom man ikke er helt sikker selv. På den måten sparer du kanskje mange fiskeliv og entusiasmen til en nybegynnerakvarist! Egne erfaringer er flotte eksempler å komme med, men selv om du har en kampfisk som stortrives sammen med slørehaler så er det ikke dermed sagt at det er en god idé å anbefale det til andre - særlig ikke nybegynnere. Det er jo levende dyr vi driver med her, og vi safer heller enn å ta sjanser, ikke sant? :-)



Et spørsmål. legger du ut en slik melding i alle tråder? eller kun denne? syns det var veldig drøyt av deg. han kom med et råd og det er ikke ulovlig. selv om du nå framstiller det slik.
Nei, jeg legger ikke ut slik meldinger i alle tråder, men det vet du sikkert allerede.

Jeg som moderator her på Akvaforum oppfordrer mange alle deriblant også deg, Mel om å lese "Retningslinjer" og "Om svar og råd i forumet. Alle bør lese!" da disse er med på å gi den enkelte bruker retningslinjer slik at vi kan ha en saklig og hyggelig tone her på forumet.

Når det gjelder hvilke råd den enkelte forumsbruker bør gi, er det vel slik at kunnskap om emnet er bra slik at du kan hjelpe trådstarter, og ikke begynne å snakke om noe helt annet slik som Donald er inne på i sitt innlegg.


Ronny-André
Beklager om jeg har sagt noe feil. Jeg gjorde det jo klart og tydelig at jeg ikke har prøvd selv, og at det var andre tråder å hente informasjon ang. dette. Men jeg lurer veldig på akkurat hva jeg sa feil? Beklager igjen :)


Hei.
Kan ikke se at du har sagt feil, Ronny-Andre. Derimot har jeg her presisert at det finnes noen tanker fra de som står bak Akvaforum på hvordan vi ønsker at det skal være her.

Når det er sagt, er jeg selvfølgelig helt ening med deg at oppdrett av Pterygoplichthys gibbiceps ikke er spesielt realistisk å oppnå å et vanlig hjemmeakvarie og at det finnes andre maller som er enklere å oppdrette. Men det spør ikke trådstarter om.
Er nå i alle fall første gang jeg ser beskjeder som det der når man er kommet litt bort fra temaet.
lurer på hvorfor. for er veldig mange tråder hvor det har skjedd.
Enig med Nils, når noen spør om en ting så bør det ikke komme masse annet rart. At det i en tråd kan komme andre spørsmål om samme emne eller noe som ligner er en annen sak. Spør jeg om epler smaker godt så gir jeg blaffen i åssen æljstek smaker

Mvh Per
Er vi OT nå ????
Har du lest de to lenkene som er i post 10, Mel?

Nei, dette er nok ikke første eller siste gang at moderatorer minner medlemmer av Akvaforum om at det finnes noen retningslinjer for bruk av forumet. På spørsmålet om hvorfor "Ikke skriv noe du bare tror eller mener du har hørt en eller annen plass en gang." er vel svaret innlysende. Men som sagt, oppfordrer deg å lese de to lenkene og følge retningslinjene.
Da bør vel denne tråden ryddes snart, siden trådstarter har fått minimalt med svar på ønsket tema.

Når det er sagt, så har jeg hatt egg på et par av den aktuelle arten i mitt 4000 liters kar. Dette er nå noen år siden, og fiskene ble solgt. Fikk aldri noe yngel ut av dette, men hannen passet eggene i flere dager, før de plutselig var borte. (Ble nok spist av noen i karet)

Som de fleste maller, vil de ha sterk strøm, og passende huler. Jeg matet alle fiskene i karet med rått fiskekjøtt som hovedfôr.

Men dette er altså ingen vanlig fisk å drette i et "vanlig kar"...

Jo
Thorbjørnsen
Da tror jeg jammen du trenger en dam eller en elv eller noe. Så vidt jeg vet er de aldri drettet i akvarium... De som selges er vel oppdrett fra store dammer i et helt annet klima enn hva vi har her i landet...


en på forume klarte det
Jeg hadde lek på gibbiceps i en 720 liter for en del år siden hvor begge fiskene var over 30 cm.
De lekte i en hule de grov under noen røtter.
Visste ikke at de hadde lekt før jeg skulle fange opp noe fisk til en som var innom - husker ikke helt hvem det var men tror det var Kaare "Malle Malle"
Det hadde ikke gått andre maller i karret på over ett år og da vi begynte å flytte på røttene pilte hannen frem fra roten han lå under og noen få malleyngel freste bortetter sanden.
Der sto det et Oscarpar klart og glefset dem i seg...
Vi trålte gjennom akvariet men kunne ikke finne flere yngel dessverre.

En rask kikk i akvariejournalen min sier sier at dette skjedde like etter at det var foret hardt i akvariet en stund for å få Oscar`ne i lek.
Vannverdiene var som følger: pH 5,2, dgH og dkH lik null, null nitritt og nitrat, vannskifte på 20 annenhver dag og temperatur 28 grader.
Dette karret hadde for øvrig meget sparsom vannbevegelse.
Imponerende... Må bare skrive noe så jeg får abbonere på tråden så jeg kan finne igjen dette for å evt. lenke til det!

Meget imponerende Vidar og Jo
Det har vist seg de siste årene at alle store sugemaller kan drettes i akvarium. Det anbefales at kortsiden på akvariet er dobbelt så stor som maks standard lengde. For gibbiceps betyr dette at grunnflaten bør være 2x1 meter eller mer. Sannsynligvis kan fisken drettes i et akvarium som er enda mindre, men fisk er jo ikke burdyr, og vi bør respektere deres rett til å strekke seg og ta en kort svømmetur. Ph bør være lav. Forøvrig er vannparametrene sannsynligvis uten særlig betydning, men en viss ustabilitet kan trigge lek. Man trenger begge kjønn og fiskene må være i godt hold. En slags hule eller annet skjulested bør finnes og oppdrett bør selvfølgelig ikke forsøkes i et akvarium med rovfisk.

Grunnen til at få hobbyakvarister dretter gibbiceps er at arten drettes i stor skala i Asia og har liten verdi. Fisken er dritfin, men verdi og vanlighet gjør at svært få gidder å prøve. Hvis jeg var rik ville jeg drettet arten for moro skyld, men pga. store utgifter til hobbyen må jeg drette mer verdifulle/salgbare arter.
Plussmedlem
Håvard Støre Andresen
Man trenger begge kjønn ...

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap