Brunalger(kiselalger) i nystartet tanganyika kar

Har et 400 liters Tanganyika akvarium. (6 uker siden oppstart) Nettopp målt noen vannverdier.
Ph: 8,5 No2: 0,0 Gh: 5 Kh: 3
Syns det var rart jeg ikke hadde høyere Gh. Harr 8 kg kalkstein + at jeg hadde i sånn Ciklidesalt. Lyset står på i ca 10-11 timer. Puttet oppi noen fisk for to uker siden Det har nå plutselig blomstret opp med brunalger(kiselalger) på bunnlaget, steiner og på glasset. De eneste algespiserne er sandsnegler og 4 Eplesnegler. Har ikke lyst å ha Ancistrus eller annen fisk som ikke hører hjemme i Tanganyika i karet. I utgangspunktet er jeg positiv til alger, men ser hvor mye det har kommet på 3 dager, de kommer til å ta over karet. Noen som vet hvordan jeg skal holde disse i sjakk?
Brunalger er relativt vanlig i nystartede akvarier, og bør gå vekk når vannet er mer stabilt. Du kan jo fjerne det du ser, men mest sannsynlig vil det forsvinne.
Finnes jo algetere
det finnes jo algetere fra Malavi/Tanganika omrdet,.
hehe hvorfor har du eplesnegler i dag?? tror ikke de klarer den høye gh/ph som du må ha.. øker cklidesalt gh?? kanskje du bør skaffe enten gh+ eller utha ice for og få økt ghen til over 13. mellom 13- 18 er bra. 20 funker det og. phen som du har er greit nok.
Gh
Hei, kjøp deg GH/TH+. Så vil ghèn din øke. Den vil ikke påvirke din PH. Bruker du vanlig GH salt så vil du tilføre også mer klorid. Så anbefaler deg GH/TH+ fra NORAQ
Har denne GH + fra Noraq. Trodde bare det ville bli for mye når jeg også hadde i Ciklide salt. Har spurt om Eplesnegler i et Tanganyika kar her på forumet før og da fikk jeg svar at Ph og Gh var perfekt for en Eplesnegle i et Tanganyika kar.
Tilfeldig bekjentskap
© Veronica Opsahl
Reklame for plussmedlemskap