Hvordan ser man om sverdrager er gravide?

Jeg har idag 3 sverdrager. 1 hann og to hunner. Den ene hunnen er den største av dem. og den har en kul på magen.

Er den gravid eller bare litt tjukk? er det en viss størrelse de har før de blir kjønnsmodne? hvordan ser man om de er gravide? Jeg tror ikke det har skjedd noe når jeg har hatt dem, men kanskje fra butikken?

Den ene scalaren jeg har er også stor rundt magen, men også da den mest glupske jeg har oppi der=)

Det er den nederst på bildet.
Se det mørke partiet rett bak magen. Dette vokser og blir mørkere hvor hver dag som nærmer seg fødselen. Jeg klarer ikke å se på ditt bilde om din er gravid, da det var uklårt.
Om den bare er tjukk, så har den ikke dette mørke partiet.
[External Image]
Bildet er stjelt fra "Gurami", her på forumet. Håper det går bra.
Hmmmm, var det bare jeg som ikke får opp noe bilde.. bare skrift?

Men stemmer det at de får et mørkt felt helt bakerst på magen.
Syns ikke den ser gravid ut, men kan være tidlig i 'svangerskapet'.
Følg med litt, om det legger på seg mere osv.

Har selv 3 sverddrager damer & en av de går alltid gravid her.
Det holder at de har 'fått' engang, de kan bli gravide flere ganger etterpå.

Er det lenge siden du kjøpte sverddragene? Er ikke umulig at hun har spart litt & 'ønsker' å få barn nå.
ja ser ut som den er gravid
tusen takk for svar.. da får jeg bare vente å se.. bør vel gå til anskaffelse av et mindre kar de kan føde i, slik at scalarene ikke sluker dem..
Sverddragere er ikke flinke til å 'ta vare' på barna sine nei.. De tar dem gjerne til kveldsmat, så hvis du vil ha at de skal overleve er ikke det dumt.

Har ikke noe fødekarr selv, men noen få overlever allikevel.
Far selv er veldig etter mor før hun skal føde, mer enn vanlig... så mulig du kan være obs på det & flytte henne når dette skjer.
Se også om hun blir mørk bak, hun kan vist også stoppe fødselen (hvis hun blir forstyret)
Tony Landaas
Det er den nederst på bildet.

Er ikke det en platy?

Uansett... platyer og sverddrager hunner som er friske og har tilgang på en hann innimellom er alltid gravide og slipper yngel omtrent månedlig. Skalaren vil selvfølgelig spise dem etterhvert som de fødes.
Uflaks
Hmmmm, var det bare jeg som ikke får opp noe bilde.. bare skrift?

Når jeg la det ut så kom bildet opp, vet ikke hvorfor det ikke kommer, hehe..
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap