Syk teleskopslørhale!

Nå er den andre slørhalen min syk! Den første døde for 1 mnd siden (ukjent årsak) Denne som er syk nå oppfører seg på samme måte! I går så jeg at den lå i et hjørne. Den kom opp og spiste i går kveld men så slapp ut! Idag er den værre. Forsøker seg på å svømme innimellom men d går dårlig. Den har fulgt strømmen rundt noen ganger i akvariet!Har ingen synlige sykdomstrekk! Den orangsje slørhalen som er sammen med ser frisk ut, men det ser ut som den sørger litt! Er borte og dytter litt i den syke innimellom! Har byttet ca 2/3 deler av vannet idag!Spørsmålet er; Hva gjør jeg ? Skal jeg flytte den friske over i 54 litern (sammen med guppyene og vinkeltetraene) ? HÅPER PÅ SVAR FORT! HILSEN EN TRIST MATMOR
For å få et vettugt svar tror jeg du trenger å komme med litt flere opplysninger...
Hva er vannverdiene, hva forer du med, hvor ofte skifter du vann, hvordan er akvariet plassert etc.
Ikke flytt den "friske" over til et annet akvarie. Hvis dette er snakk om en sykdom så er din "friske" fisk en meget potesiell smittekilde.
Vannverdiene er helt fine! Jeg bytter 1/3- 2/3 i uka.Gir dem Tetramin morgen og kveld! Akvariet står ved en innervegg, og får ikke sollys på! Det eneste jeg kommer på er at pumpa kanskje er litt sterk og kan ikke stilles ned på! Den fulgte med pakken. Og så har jeg ikke no algespiser i karet. Bare en albinopansermalle. Kan d ha no og si?
Plussmedlem
Jo ønsker nok å vite hva du har målt, og verdiene på disse. Har du jevnlig måling av f.eks. nitritt?
Antar at dette er 26-liters karet ditt. Vannverdier i et så lite kar kan svinge voldsomt. Slikt kan svekke fiskene over tid.

Vips
Og så har jeg ikke no algespiser i karet. Bare en albinopansermalle. Kan d ha no og si?

Har ikke noe å si for slørhalene, men corydorasen derimot...
Den er nok veldig ensom. De bør være minst 5 - 6 stykker, men jeg anbefaler selvfølgelig ikke flere fisk i dette karet.
At vannverdiene er fine er nemlig ikke et godt nok svar!
NO3= 10 , NO2= 0 , GH= 8 , KH= 6 , PH= 7,2 , Cl2= 0 Buddy (slørhalen) er ikke bedre idag! Han rører fortsatt litt på seg men flyter mye med strømmen!Hva skal jeg gjøre med han? Skal han bare få være der til han dør ,eller skal jeg ta livet av han og ikke la han pines mer? Er så vanskelig å vite! Hadde en teleskopslørhale for 6 uker siden som døde på samme måte! Men ingen av de andre fiskene har vært syk. Altså verken den orangsje slørhalen, pansermallen, eller den kinesiske algespiseren! Den sistnevnte måtte gis bort fordi dem i dyrebutikken ikke hadde informert at den ikke passet sammen med alle fisker, og hadde en tendens til å suge seg fast på enkelte andre fisker! Bør jeg bare kvitte meg med 26 litern og satse bare på 54 litern siden d er vanskelig å holde et så lite kar stabilt med verdier? Og hva gjør jeg med pansermallen og slørhalen som er igjen? Synes d var dårlig hjelp å få i dyrebutikken her med råd og sånn! Har fått mye mere råd og hjelp her inne! Takk for svarene!!!
Plussmedlem
Vips
Bør jeg bare kvitte meg med 26 litern og satse bare på 54 litern siden d er vanskelig å holde et så lite kar stabilt med verdier?

Hvis du ikke belaster 26-literen for mye så kan du fint ha stabile verdier i karet.
Det finnes noe du kan ha dette karet også. Bl.a. reker eller noen få mikrofisk av noe slag.
Selv har jeg Poecilocharax weitzmani i en 25 liter. De skal få et større kar etterhvert, men foreløpig er de bare drøye 2 cm og er på oppfóring.

[External Image]
[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Geir Kristiansen
Reklame for plussmedlemskap