Akvarier ala nils (side 2)

Tusen takk Piraya

Det er nok lurt å ha fòr beregnet på malawi, og aller helst mbunas-fòr.
Du får se litt på innholdfortegnelsen.
Jeg har lest en del på nettet om "malawi bloat" (bukvannsott). Der står det at fòret skal ha MAKS 40% proteiner, og det skal ikke komme fra pattedyr, men krill o.l.. Spirulina-alger er bra tilsetning i fòret.
I Malawi-sjøen lever mbunas av alger (ispedd litt smådyr) som de bruker mye tid på å beite av steiner, og de har ekstra langt tarmsystem for å fordøye dette. Derfor tåler de ikke proteinrik mat over tid.
Malawi som får vegetabilsk fòr holder seg friske og kan leve i mange år.
Selv bruker jeg både pellets, flakfòr, rekemiks og grønnsaker. Variert altså.

Ser veldig frem til bilder, ja

PS: Ser du vil selge 128-literen din. Hadde jeg vært deg hadde jeg beholdt den for karantene, tyggende hunner og oppdrett av litt yngel. Hvis du er interessert i det, da. Kun en tanke....
Shiramor
PS: Ser du vil selge 128-literen din. Hadde jeg vært deg hadde jeg beholdt den for karantene, tyggende hunner og oppdrett av litt yngel. Hvis du er interessert i det, da. Kun en tanke....


Takk shiramor, jeg skal se meg omkring, er en kar på tam i fredrikstad som har veldig greie på fisk så tenkte jeg skulle få litt info fra han en dag og

Ja jeg har 128l som reserve/lekskar nå, men hvis jeg får solgt dette tenkte jeg og kjøpe et litt større(200-250l) )

her kommer og noen bilder av hvordan det ser ut i karet nå
Akvariet så veldig fint ut! Men det som slår meg, er at når du kjøper flere fisker - så vil det bli svært få gjemmesteder. Malawi kan være svært territoriale.

Men du har bygd et veldig flott all-round kar
tusen takk ja de har steinrøysa som den ene hunnen har begunt å grave ut nå er ganske stilig faktisk. hun graver en hule inn i steinrøysen, den grusen hun graver ut legger hun mellom to steiner og lager en "vegg" der så har de to kokkosnøtthuler, under den rota som står med en pinne opp i været der har jeg lagd en hule under som er tatt i bruk og de har gjemmesteder bak den terrasen i høyre hjørne, så de har endel gjemmesteder, de er bare litt gjemt Har og planer om å bygge steinrøysen ut litt, har endel planter i karet nå som jeg flyttet over fra det andre karet, disse plantene spiser de opp og graver de opp, dette viste jeg jo at kunne skje men tenkte og prøve alikevel men i allefall så etterlater jo dette litt plass til en ny røys
Se der ja. Det blir fint. Likte veldig godt fargesammensettingen med Acei, Golden og Rød zebra. Det at fiskene er så ulike kan dempe uroen en del.
Ser ut som at det er ganske gule Golden du har. Mange i handelen er altfor bleke. Gir du dem rød og grønn mat så holder de på fargen, evt blir enda finere.

Er du sikker på at det er ei hue som graver grop? Vanligvis er det hanner som gjør det. Det er hanner som ordner seg med territorie, mens hunner gjerne svømmer omkring, og drar på besøk når de er klar for det.
De graver i sanden de også, men mest for å sile ut mat. Det er mitt inntrykk i hvertfall.

Plantene kan du kanskje berge ved å sette litt større steiner rundt, og gjerne noen mellom/oppå røttene også. Såpass store at fiskene ikke kan flytte dem.
De er ganske sterke. Om de ikke kan løfte det de vil ha vekk så blir de bulldosere og skyver det vekk i stedet. Ganske imponerende
ahh. takk det skal jeg gjøre er jo greit med litt planter og ja jeg er ganske sikker på at det er en hunne som graver har 3 rød zebra. Hannen er stor og blå og hunnene er orange..? og det er den største hunnen der som graver.
09.11.09:
Da var det blitt litt tomt i karret etter at øksefiskene, khulii-ålene og zebra-chiklidene forsvant, men vil tørre å påstå at det er blitt mer "liv" i karet etter dette kan det ha noe med at zebra-chiklidene kan være veldig territoriale? I allefall så vil jeg takke for alle råd jeg har fått så langt og håper på at jeg får fler fremover slik at fiskene kan ha det så godt som mulig

meen uansett nå har jeg et rent malawi-karr med unntak av acistrusene mine I allefall så kom det tre nye ancistrus inn i dag De svømte vel rett fra posen til en av kokkosnøttene og der har de drevet og spist på "pelsen" siden det tror jeg. De to som er i karet fra før har ikke brydd seg noe om nøttene så dette er jo litt morro for det var jo det som var baktanken når jeg lot "pelsen" være på nøttene, da jeg har hørt at de skal like det Prøver å få skaffet meg skiferhuler til de nå. Så kanskje, når de blir litt større, kan jeg være så heldig og få egg på disse og det hadde vært gøy isåfall
05.01.10
Da var tiden jeg har ventet på så lenge endelig inne. Så ista at den ene rød sebra hoa plutselig hadde fått en veldig stor "pose" under haken, og ved en nærmere titt så ser man tydelig "tygging" Så jeg håper bare det jeg tror er det det faktisk er og at jeg endelig skal få noen småyngel I og med at dette er første gang jeg kanskje skal ha yngel så lurte jeg på om noen av dere kunne gitt meg noen pekepinner om hva jeg bør gjøre nå? Prøvde og få tatt noen bilder av ho men det var så o si umulig.

nils
Gratulerer Nils. Det var jo artig.
Foreløpig trenger du ikke å gjøre så mye angående hua som tygger, men kanskje gjøre klart et mindre akvarium til henne og yngelen?
Så lenge det ser ut til at hun har det greit så kan hun gå med de andre i f.eks 14 dager, og så flytte henne over før yngelen er utvokst.
Ikke uvanlig at uerfarne hunner "mister" eggene noen ganger, men øving gjør mester. Etter 14 dager så ser du det.
Lag ei lita hule av stein til henne så vil hun føle seg tryggere, og ikke gå over tiden (vanligvis går det ca 21 dager fra lek til spytting).
Yngelen kan få ei lita røys av mindre steiner og smale sprekker. Der vil de føle seg trygge om det trengs.
Etter spytting kan hua gå med yngelen til du ser hun vil "hjem".
Hun gjemmer seg, eller stresser med å svømme frem og tilbake langs glasset. De spiser vanligvis ikke egen yngel.

Dette er ikke ment som fasitsvar, men kun forslag til hva du kan gjøre

takk Ja da er det bare og se hvordan det går videre Har en 28l stående tom nå som jeg tenkte og bruke hvis det da går så langt. Dette blir gøy
12.01.10
da var yngel/lekskarret oppe da tenkte jeg at nå skal jeg flytte hoa over dit slik at hun får fred. Men dette ser jo ut til å være umulig. Jeg står nå med hode i 375l, med en håv i hver hand og jager den mest skye fisken nedi her. haha. ser meg snart slått:P er det noen som har noen smarte ideer om hvordan man kan fange henne på en enklere måte, for med håv er det umulig

Legger ved et bilde av yngelkarr og et av hoa som tygger. Beklager dårlig bilde, men kamera på iphone er ikke det beste
kan jo og skyte inn at den røde sebraen jeg fortalte om sist desverre svelget/spyttet ut eggene dagen etter tygget hun ikke lenger i allefall
Hmm.. plasseringen av det der karet så virkelig skummelt ut..
I det minste kunne du vel spandert en solid plate, saget ut i riktig størrelse :P
ja vet det ser utrykt ut. men står som støpt Det er uansett tatt vekk nå da det var lånt bort til en kompis, fikk det tilbake i dag så det er tomt
Er det mulig å se hvor langt en tyggende malawi er på vei? Eller om eggene er klekt i munnen uten å opne munnen å titte inn?
Jeg synes det er vanskelig å se om eggene er klekket eller ikke.
Noen ganger blir det de har i munnen mørkere og jeg tar det som et tegn på at det er yngel der.
For å ha kontroll på når ei hue kommer til å spytte yngel så skriver jeg opp datoen de lekte (sånn ca) og legger på 20 dager.
Ellers så bryr jeg meg ikke så mye om datoen fordi jeg har tyggende hunner i eget akvarium, hvis jeg vil ta vare på yngelkullet, og da går de der til de har spyttet.
Har du et godt kamera kan du ta mange bilder av hunnen når hun er ved frontglasset, og forstørre bildene på PC`n.
Da kan du være heldig å se om det er egg eller yngel i munnen (hvis den er litt åpen).
Ja nå postet jeg i feil link men. Ja tenkte litt over det du sier der da jeg tittet på henne i går for syntes "innholdet" i munnen hennes hadde blitt svartere. og samtidig syntes jeg det leet på seg når jeg tittet inn i munnen hennes. men kan jo hende jeg begynner å bli paranoid og:P
Tilfeldig bekjentskap
© Ole Petter Bjørling
Reklame for plussmedlemskap