Hva er egentlig gode vannverdier?

Har drevet å målt vannverdier i dag i mitt relativt nystartete kar... Karet er på 325 liter og godt beplantet med hurtigvoksende planter...
Målt med Tetra dråpe tester...

PH - 7-7,5
GH - 4
KH - 3
Ammoniakk - 0,25 mg/ml
Nitrit - 0,3 mg/ml
Nitrat - 12,5 mg/ml
CO2 - 5 mg/l

PH, GH og KH tror jeg jeg har relativt kontroll på...
Har fått med meg at NH3 er veldig giftig for fisk, men hva med NO2 og NO3??

Er mine verdier ok, og hva er eventuellt optimale verdier??

På forhånd takk

Rookie Espen
hvis du har nitritt på 0,3 bør du ta vannbytter for det er en verdi som skal ligge på 0 helst... de andre verdiene kommer jo ann på åssen fisk du har/skal ha oppi der men det er vel ikke unormale verdier for mange vanlige akvariefisker... beste måten å finne ut om verdiene er bra er å søke opp fiskene i basen og se om den skal ha verdiene du har.... men nitritt bør du få på 0 med gode vannbytterutiner...
Enn så lenge har jeg ikkje fisk i karet... Skal ha kontroll på vannverdiene først...
Så nitrit er like gale som ammoniakk??
Får slenge meg rundt med vann bytte med en gang;0)
Du trenger ikke å bytte vann. Du har jo ikke fisk i karet
La filteret bygge opp bakterier nok til å ta seg av problemet.

Men du er vel allerede ferdig med å skifte nå...
Er ferdig ja...
Skal måle nitrit annenhver dag framover... Ser at det vanligvis skal ta 4-6 uker før filteret er kjørt inn, men håper det skal gå fortere her... Har brukt Bactozym og litt filter materialle fra et filter som allerede er innkjørt...
Får se kordan det går...
Bare la være å skifte mer vann nå fram til NH3 og NO2 er null igjen (da tar du et vannbytte og kan sette inn fisk). At du har målbar NO3 (nitrat - sluttprodukt) viser at du allerede har noen filterbakterier som fungerer.
Tilfeldig bekjentskap
© Geir Beurling Løland
Reklame for plussmedlemskap