Oksygen i akvariet?

Sitter her å funderer på en sak. I mitt 180 liters akvarium så har jeg 2 pumper. Den ene pumpa går hele tia og er en utvendig sak. Den andre, går av og til og fulgte med karet. Så har jeg en oksygen sak som lager oksygen til fiskene mine. Og plantene også da men mest for fiskene sin skyld. Ja, også kommer påenget mitt. Hva gjør jeg? Når jeg har begge pumpene oppe å går så begynner fiskene etterhvert å hive etter pusten av en eller annen merkelig grunn. Pluss at sandsneglene mine begynner å klatre oppover. Så kutter jeg ut den innvendige pumpa og starter opp oksygen saken og da blir fiskene mye mer leken og slikt. Så hvordan får jeg til å få nok oksygen i karet uten å måtte bruke den oksygen saken? Er det noe jeg gjør feil eller noe sånt? Råd mottas med stoooooooooooooooor takk. Æ spør for æ hakke peiling!
Hvor lenge bruker du å ha den innvendige pumpa av?
Kan jo være at bakterienen i den innvendige pumpa har dødd, og at den spyr ut råtnende bakterier/materiale...
Den har vært av store deler av dagen. Tenkte som så at hvis jeg tok å bytta vann, deler av vannet altså og lar begge pumpene gå hele tia. Det bekymrer meg det at fiskene henger oppunder vannflata og gisper etter oksygen. Etter noen timer så begynner også sandsneglene å klatre i hopetall oppetter glasset. Så kan jeg bytte litt av vannet og sette begge pumpene igang og hvor lang tid går det før fiskene slutter å hive etter pusten når jeg har starta dem begge?
Tror ikke det er oksygenmangel i karet ditt , men heller nitrittforgiftning som er årsaken. Har du nitritt-tester?
Vil anbefale deg å bytte 50% vann i dag i hvertfall. Ved usikkerhet om hva som er problemet er alltid vannbytte et første steg.
Er usikker på hvor lenge ei pumpe kan være avslått før bakteriene dør, men er det mer enn 12 timer, ville jeg ha vasket hele den innvendige pumpa, før jeg satt den igang.
Jeg tenkte på Nitritt og testa men det var ikke noe utslag der. Da skal jeg vaske pumpa og foreta et vannbytte. Måtte bytte vann i går. Jeg har også problemer med at varmeren til akvariet ikke fungerer slik den skal. Når jeg har den inni den innvendige pumpa så slutter den å varme. Straks jeg tar den ut derifra og putter den i karet så fungerer den. Mystisk...
1. Det er en forskjell på filter og pumpe. Pumpa pumper luft eller vann, og kan drive vann gjennom et filter. Filter kan våre f eks mekanisk, biologisk osv. Et biologisk filter inneholder et eller fler forskjellig porøse materialer som bakterier kan feste seg til.

2. Et mekanisk filter og pumper kan du stoppe ei stund, men ikke et biologisk filter, da dette inneholder levende bakterier som er avhengig av oksygen, O2 for å leve.

3. Du tilsetter ikke oksygen i vannet, men vanlig atmosfærisk luft som inneholder ca 21 % oksygen.

4. Hvis du bruker ei luftpumpe og en brusestein eller lignede, tilsetter du ikke oksygen, men du setter vannet bevegelse pga av luftstrømmen.

5. Fiskene bruker oksygen, og avgir karbondioksyd, CO2.

6. Plantene bruker CO2 til fotosyntesen, de tar opp karbonet og avgir oksygen.

Enkelt og greit svar. Takk skal du ha.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap