Tror jeg har pestsnegler i akvariet ...

Hei folkens. Jeg er en temmelig ny akvarie-eier, og starta for ca 1 mnd siden med akvariet mitt. Jeg har kjøpt 10 eplesnegler for ikke så lenge siden, men var litt forvirret, siden jeg så eggeklaser ligge rundt omkring, gjemt på bunnen eller i "huler"(:p) osv. Plutselig var det mange flere snegler der, men jeg tok det for gitt at det var bare flere eplesnegler, som hadde lagd eggene der.
Vel, de klekte (relativt fort òg) og plutselig fant jeg haugevis av flere snegler. De virket anderledes, men jeg tenkte at d var fordi de var unge, og ville skaffe seg farger osv etterhvert.
Men jeg fant nettopp, med en tilfeldighet om pestsnegler, og hvordan de ser ut, og jeg tror jeg har dem. (Det er Lymnea peregra jeg tror jeg har). Jeg skjønner virkelig ingenting. Jeg har aldri kjøpt noe annet enn eplesnegler, og så plutselig dukker det opp nye raser i akvariet mitt. hehe..
Jeg ga 6 snegler til moren min, og starter opp et akvariet nå, fordi jeg trodde alle var eplesnegler, men .. bør jeg ta vekk pestsneglene?

Jeg har lett etter informasjon, og finner ingenting om akkurat denne arten, så det er mest pga navnet jeg spør. Vet ikke hvilken nytte eller fare de er for akvariet mitt, men vil jo helst ikke la dem spre pest over alt jeg har. :p
Kan noen si meg hva som er positivt/negativt med denne sneglen, og om jeg bør fjerne dem ASAP? I så fall, hvordan?

Mens jeg snakker om snegler.. Er Sandsnegler greie å ha? Har hørt at de er gode for plantene, selv om jeg ikke helt skjønner hvorfor? Hvis ja, hvor mange bør jeg kjøpe ca?

Tusen takk for forskudd!
Plussmedlem
Pestsnegler sprer ikke "pest", men de formerer seg som en pest.
Har du først fått disse så klarer du neppe å bli kvitt dem igjen så lett.
Jegersnegler er en mulighet, men ikke så smart når du har eplesnegler som du vil beholde.
Blir de for mange så er det ikke pent. Du kan jo plukke de du finner. Eventuelt suge de bort med slangen når du skifter vann.

Sandsnegler er for meg også en "pestsnegle". De blir også fort mange.
Med sand i bunnen så er det flere som liker å ha de gravende rundt der nede for å "lufte" planterøttene og spise matrester. Jeg har det ikke.
(Sandsnegler trenger du ikke å kjøpe...Du kan sikkert få de kastet etter deg av en eller annen )
Hehe, tusen takk. Jeg ahr store sandkorn (more som stein egentlig), så det er egentlig ikke mye til problem for meg.
Jeg skal passe litt på med pestsneglene, og jeg 2 akvarier, så om jeg blir dritlei av pestsneglene, kan jeg bare legge eplesneglene i et annet mens jeg forgifter akvariet, eller kjøper jegersnegler. :p
Foresten, spiser jegersneglene eplesneglene, selv når eplesneglene er store?
Plussmedlem
Peemja
Foresten, spiser jegersneglene eplesneglene, selv når eplesneglene er store?

Det fører bare til at jegersneglen bruker lenger tid på å spise den.
jeg fikk med sånne små snegler når jeg kjøpte planter, tror det er pestsnegler. Så hvis du har kjøpt noen planter har de kanskje fulgt med :p
Loomis
Det fører bare til at jegersneglen bruker lenger tid på å spise den.

Åi. Det høres ikke så greit ut. Tror jeg dropper dem da. :P
bamsemoms
jeg fikk med sånne små snegler når jeg kjøpte planter, tror det er pestsnegler. Så hvis du har kjøpt noen planter har de kanskje fulgt med :p

Ja, tror nok dette må være tilfelle. Kjipt da, de er ikke spessielt fine, og de har faktisk plukka ut 15 snegler siden jeg fikk det første svaret her. :p Må finne på noe..

Takk folkens.
De pestsneglene er innmari irriterende, jeg har de selv og de er omtrent umulige å bli kvitt. Syns jeg plukker vekk titall hver eneste dag jeg.. Må ha fått de med en av de nyeste plantene mine, enda jeg skylte å sto på værre så kom de j**lene.. Så nå syns jeg ikke jeg gjør annet enn å pelle snegler. Fins det en lettere måte å bli kvitt de?
Har du pest snegler så ring meg om du bor i oslo/akershus området.

Jeg samler på de, og yngeler de.. Og veit råd for å bli kvitt dem nesten over natten.
Fikk også pestsnegler med noen planter jeg kjøpte... Ble fort veldig mange, så jeg kjøpte Dvergbotia... De ryddet karet for sneglene, men vet ikke om du bør kjøpe dem, kan være de tar eplesneglene dine??
Ikke kjøp botia som nyttefisk! Det er de absolutt ikke.
Botia trenger tilpassede forhold, hyppige vannbytter og mye mer for å trives, i tillegg trenger mange av de stor plass.
Det er godt mulig de vil spise eplesneglene dine, men dette er lite humant for sneglene, da sneglene kan bli så store at de ikke dør med en gang, og blir rett og slett plaget og nappet ihjel.
Selvfølgelig kjøper en ikke fisk som ikke passer inn i karet du har, sier seg vel selv?!
Jeg har endt opp med å bare plukke ut de jeg finner, pluss eventuelle eggeklaser når jeg ser de. Funker temmelig greit egentlig. Var et helvete første dag, trakk ut 15-20 stk, pluss eggklaser, men etter det gikk det betraktlig ned med sneglebestanden.
Jeg ser fremdeles noen her og der, men har maks tatt ut 3 siden jeg tok ut de 15-20 stkene, så det gikk mye greiere enn jeg trodde.

Takk for hjelpsomme svar folkens.
Gomp
Har du pest snegler så ring meg om du bor i oslo/akershus området. :) Jeg samler på de, og yngeler de.. Og veit råd for å bli kvitt dem nesten over natten.

Kom gjerne med rådet
julnil
[QUOTE=Gomp]Har du pest snegler så ring meg om du bor i oslo/akershus området. :) Jeg samler på de, og yngeler de.. Og veit råd for å bli kvitt dem nesten over natten.

Kom gjerne med rådet

Tror Gomp mener at han gir dem som for til jegersneglene
Hvordan "plukker" dere disse?

De jeg har i karet er hysterisk små, sånn rundt 1-4mm og kjedelig brune. Er vel sansynlig det er pest snegler? Har fått tak i 15-20 stykker med en lang god pinnsett når de har sittet på glasset, men de er ikke enkle å få tak på. Har plukket en nå og en da og tror hele tiden jeg har fått tatt de bort, men det dukker stadig opp en og to og tre nye...

Hvordan formerer disse seg? Hyppig? Er de tve-kjønnet og/eller bytter kjønn? Er det noen grei måte å evt. kjønns-bestemme de på?

Det gjør meg ikke noe å ha en eller to krabbende rundt, men noe yngling det vet jeg ikke om jeg vil være med på
Komadyret
Hvordan "plukker" dere disse? De jeg har i karet er hysterisk små, sånn rundt 1-4mm og kjedelig brune. Er vel sansynlig det er pest snegler? Har fått tak i 15-20 stykker med en lang god pinnsett når de har sittet på glasset, men de er ikke enkle å få tak på. Har plukket en nå og en da og tror hele tiden jeg har fått tatt de bort, men det dukker stadig opp en og to og tre nye... Hvordan formerer disse seg? Hyppig? Er de tve-kjønnet og/eller bytter kjønn? Er det noen grei måte å evt. kjønns-bestemme de på? Det gjør meg ikke noe å ha en eller to krabbende rundt, men noe yngling det vet jeg ikke om jeg vil være med på :)

Jeg brukte en pinsett.. Men det var en håpløs kamp..

Kjøp eller lån deg noen jegersnegler..
Akvarium-freak
[QUOTE=julnil][QUOTE=Gomp]Har du pest snegler så ring meg om du bor i oslo/akershus området. :) Jeg samler på de, og yngeler de.. Og veit råd for å bli kvitt dem nesten over natten.

Kom gjerne med rådet

Tror Gomp mener at han gir dem som for til jegersneglene

Tenkte mere på at jeg kunne lånt bort mine, derfor jeg sa "akershus/oslo" ...

Da hadde vedkommende blitt fri for snegler, og mine hadde fått skikkelig mat.

Har nå funnet en som har samme resultat som meg;

Så jeg er ikke lenger i noen tvil om at det er den eneste riktige kost for de sneglene jeg hovedsakelig har oppdrett på.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap