Pumpeinnsug bak eller forran bakgrnnen

Skal jeg sette inn rister i bakgrunnen og ha innsuget til utvendige pumper bak bakgrunnen eller skal jeg føre inntaket ut igjennom bakgrunnen?
Fordelen med rister er at jeg kan fylle på med pumpehoder og blåfilt. Og at vannet ikke blir stillestående bak bakgrunnen. Men jeg drar da skitt inn i ”bakrommet”.
Fordelen med å føre de igjennom og ut er at jeg da holder all skitt ute i fra ”bakrommet”. Men vannet blir stillestående.

Er en fordel at vi vet hvilken bakgrunn det er. Noen av bakgrunnene har kammer og da må man tenke seg om slik at man ikke lager problemer for seg selv ved vannbytte.

BTN Aquarock har for eksempel slike kamre og der risikerer man at vannstrømmen stanser hvis man bytter for mye vann av gangen. Har man da kraftig utvendige filter som trekker vann bak bakgrunnen risikerer du å tømme den hvis du har silikonert grundig.

Jeg klarte å tømme bakgrunnen og begge de utvendige filterene stanset opp. Heldigvis var jeg til stede og kunne berge fadesen. Husk også på at utblåsningen fra filtrene må festes skikkelig slik at de ikke trekkes inn i bakgrunnen. Dermed filtreres kun vann inne i bakgrunnen og til slutt vil bakteriekolonien sulte i hjel. For ikke å snakke om den dårlige vannkvaliteten i selve karret.
Wromak
Det er en Wromak Malawi bakgrunn. Den må bygges opp ca 3 cm med liggeunderlag for å komme høyt nok. Den vil også silikoneres fast i sidene.
Tilfeldig bekjentskap
© Morten Kirkevåg
Reklame for plussmedlemskap