Hvorfor dør kuhlii ålene mine?

Hei

for ca en uke siden kjøpte jeg meg to kuhlii åler. etter to dager fant jeg den ene død og idag fant jeg den andre død. hva skjer?
Har målt vannverdiene og det er ingenting galt med de.
Har ancistrus, neontetra, sebrafisk og sølvhai fra før.
tror nok folk må vite mer om karet før de kan svare no særlig.. om vannbytterutiner, foringsrutiner, innredning i akvariet, eksakte vannverdier bla no2 og no3 ph kh gh,
bytter ca 20% 1 gang i måneden(60l kar), forer en gang om dag med en foringsfri dag i uka, temp 27 grader, pH 6,6 ingen no2 eller no3, kh 6, gh 8. i karet har jeg sand ca 1 mm, røtter og kunstige planter..
når mine fisker dør rett etter at eg har kjøpt de, tar eg de med meg til butikken og får nye.
Måler du vannverdiene dine med strips?
måler med strips nå ja, men har fått med meg at det ikke er noe bra så har bestilt sånn dråpe tester
0 i no3 og no2 hørtes nesten litt for godt ut til å stemme med vannbytte 20% en gang i måneden egentlig... er halvparten av det jeg bytter i uka nesten det... hva måler du med?
måler med strips nå, men har bestilt sånn dråpe tester. synes du det var for lite vannbytte?
klart at hvis vannverdiene dine er bra tross sjeldne vannbytter er det jo ikke krise for da er karet tydeligvis ikke veldig belastet enda... men skader nok ikke å bytte ut litt mer enn det for fiskene har godt av friskt vann
ps: så du skreiv at du hadde sølvhai *kremt* den blir fort svæær og bør ha minst 700liter å boltre seg i.. samt en 4-5slektninger.. er det dyrbutikken som sa at "det går helt fint det ikke no problem"?
jeg spurte hva slags fisk jeg kunne ha i akvarie mitt og valgte ut ifra hans anbefalninger. fant i ettertid dette forumet og leste om fiskene mine er klar over at sølvhai blir stor og er stimfisk. planen min er å gi bort sølvhaien når den blir for stor.
Tilfeldig bekjentskap
© Tor E. Simonsen
Reklame for plussmedlemskap