Skade på kampfisk
Jeg skulle skifte vann i karet til kampfiskene mine i dag og brukte som vanlig en slange for å tappe ut vannet. Jeg gjorde den forferdelige tabben å være for sen til å flytte enden av slangen bort da fisken nærmet seg med det resultat at han ble med i slangen over til bøtta. Fisken var litt for stor til å komme helskinnet fra det og han fikk et kutt på magen, akkurat ved endetarmsåpningen. Jeg har ikke hatt hjerte til å avlive han da jeg ville prøve å se hvordan det går. Nå er det flere timer siden det skjedde og han har faktisk kviknet til. Men jeg ser at såret kan være et hinder for han både når det gjelder avføring og hvis han skal lage barn.
Så spørsmålet mitt blir da; kan slike sårskader/kutt i fiskens hud gro og bli bra slik som hos oss mennesker? Jeg kan bytte vann flere ganger pr dag hvis det er håp for han.
Eller skal jeg la han slippe med det samme?
Håper på svar fort!
Så spørsmålet mitt blir da; kan slike sårskader/kutt i fiskens hud gro og bli bra slik som hos oss mennesker? Jeg kan bytte vann flere ganger pr dag hvis det er håp for han.
Eller skal jeg la han slippe med det samme?
Håper på svar fort!
Postet 09.11.09 kl 20:47
Noe av det samme skjedde meg kampfisken min. Hadde 2 kampfisker, og 3 mollyer i et 64l. Kampfisk hunnen begynte å få noen små hvite merker på kroppen, men tenkte at hun hadde skrapa seg på en stein ellerno og lot de være. Neste dag var en GOD del av alt som heter finner borte på hunnen og større rosa/hvite merker på kroppen. Da flyttet jeg hannen over til mindre akvarium, og nå (1 uke senere) er hunnen frisk som en fisk Finnene vokser og huden har grodd igjen. Jeg hadde heller ikke hjerte til å avlive den stakkaren og det ble en god del med vannskifter. Tok bilde av hun, så kan legge inn før og etter bilde hvis du vil?
Postet 09.11.09 kl 21:05
Postet 09.11.09 kl 21:35
Postet 09.11.09 kl 21:57
Postet 09.11.09 kl 22:02
Postet 09.11.09 kl 22:05
Postet 15.11.09 kl 17:43