Hvordan få akvariet opp på fote igjen??

Hei!
Hjemme hos bestemor har det stått et flott akvarium med masse fisk og liv i. Når bestemor ble innlagt på sykehuset (langtids) ble akvariet bare stående, uten at noen har gjort noe med det. Nå ser det ikke særlig fint ut, og jeg lurer litt på hvordan jeg skal gå fram for å få det fint og levende igjen?!
Jeg har liten peiling på akvarium, men har forsøkt å lese litt her nå i noen timer..

Her følger en beskrivelse av akvariet og problemene rundt det:
Akvariet er vel 190 l, sekskantet. Det har to pumper i, av ulik størrelse. Av eska kan jeg lese at disse pumpene heter tetratec plus in1000 og tetratec plus in800. Det er et (eller to?) slags filter inni disse pumpene, og av det jeg kan se av pumpene, ser ikke disse filtrene veldig rene ut. (jeg leste i en tråd her at man ikke bør vaske dem? Bytte ut?). Det er også en varmekolbe i akvariet, og over er det to lange lysrør. Midt i akvariet ligger en slange som lager luftbobler i akvariet.

Det er finsand og hvite steiner (som kanskje er mer grønne nå da) i bunnen. Det ligger et par store steiner i det, ei diger rot og et skip (av stein el?) oppå sanda.

Plantene vokser ganske bra, men ser ikke fine ut. På rota sitter det fast en stor plante som ligner på fredslilje (??). Bladene er flekkete (svarte) og noen av dem er hullete. En stor bregnesak står også i akvariet, og bladene der er brune, og mange av dem er knekt. Foran er det et par mindre planter som ser forholdsvis greie ut. Glasset er skittent, men ikke sånn at man ikke kan se igjennom det.. Alger?

Det er utrolig mange bittesmå snegler i karet, og av det jeg kan lese her, er det skivesnegler (?? ikke sikker..). Bør jeg kvitte meg med dem (på et eller annet vis?) eller kan de være i karet?

Av fisk er det litt forskjellig, men ikke så mange igjen. Det er seks blanke fisker med ei rød stripe (kan kanskje være ildtetra?) ... Fem brune fisker med en svart stripe (flying fox kanskje?), og to stygge prikkete algespisere som er veldig sky og kryper langs bunnen eller henger på glasset i ubevoktede øyeblikk. For ikke å glemme en stakkars rød platy. Kan fiskebestanden være som den er, eller er det kanskje noe som burde vært endra på der også? Hvis jeg ikke husker helt feil, har alle vært der "bestandig", så nær som den lille platyen som kom for et par måneder siden.

Jeg vet ikke helt hvor jeg skal begynne, og hva jeg skal gjøre for å få dette karet fint igjen? Hva må jeg bli kvitt, hva kan jeg beholde og hvordan går jeg fram?

Hvis det nå skulle vise seg at bestemor takker for seg, så vil jeg gjerne beholde akvariet, men ikke sånn som det står nå!

Håper virkelig noen kan hjelpe meg sånn at jeg kan få bestemors flotte akvarium flott igjen!
Prøv dette
jeg vet ikke hvor lenge dette akvariet har stått uten vedlikehold, men jeg ville ha tatt ut og hivd planter som du ikke syentes var noe fine.

hvis dette akvariet har stått lenge uten vedlikehold ville jeg ha byttet 30% vann.

ett annet tips er at du kan e om du finner noe venner. som har akvariet.du kan jo ringe noen andre gamle også. spørr om de gidder og hjelpe og vaske hele akvariet. hvis ikke kan du sikkert få tak noen ukjente som hjelper deg

synd det med gamla.

legg ut noen bilder så blir dett litt lettere.
Treng en skikkelig rengjøring. Bare husk at allt du bruker til å rense opp i akvariet ikke har vært i berøring med såpe.
TRor jeg ville begynt med plantene, knip eller klipp av allt det stygge, har dem vokst så sem nesten har tatt over karet kan du jo trimme dem litt. Stener og pynt som er blitt stygge kan du ta ut og skrubbe under rennende vann men kjøkkensvamt dem som er grove på ene siden(må vøre ny) samme svampen kan du bruke på glasset innvendig det du ikke får bort får du gå til med en algeskrape. Bunnen trenger mulig en slamsuging vis det ligger mye avføring og døde planterester der. Bytt 30-40 % vann. La det gå ett par dager så kan du rense filtrene, ta litt akvarievann i en bøtte som kun har vært til bruk til akariet, har du ikke det så kjøp en ny. Filtrene kan du ta ut og skylle dem i bøtta, bare kryss dem mellom fingrene så du får ut det værste, det sitter masse gode bakterier i filtrene som holder vannet i akvariet friskt, når dette er gjort er det bare å sette sammen pumpene igjen og sette dem i gang.
Lykke til, om noen dager så har bestemor ett pent akvarie igjen tenker jeg.
Huskk og bytt ca 30 % vann pr uke
Takk!
Takk for svar, jeg skal se hva jeg får til å gjøre med det.

Det har vel kanskje stått i et par måneder nå da vil jeg tro? Huff, pinlig..
Jeg vet heller ikke om fiskene har fått det fôret de skal ha.. Det står en foringsautomat på toppen, som spyr ut noen flak en gang i døgnet.. Men jeg synes å huske at bestemor har putta oppi noen tabletter også? Til algespiserne? De står i skapet under her..

Skal det skiftes vann en gang i uka videre framover også, etter at jeg har fiksa det opp? Ca 1/3?

Huff, tør jeg dette da? Kanksje jeg tar livet av alt?
litt stygt sagt, men hvis akvariet har stått sånn i 1 måned er det ikke noe behov for malletablett. hvis du skal mate med malletablett. ta ca 1 tablett for hver 10 cm med malle det er. hvis du skjønner.

f.eks: 1 malle =20cm gi 2 malletabletter i døgnet.
Byyte vann hver uke må du nok se for deg ja, dette klarer du. Når det er oppe å går igjen kan du være ordentelig fornøyd med deg selv. Bare ta det steg for steg
Hmmm...
Spiser de andre ting disse algespiserne da? For jeg må nesten si at de lever i beste velgående (tror jeg i alle fall... de har fin brun farge, og suger seg fast til glasset, men hopper unna når jeg nærmer meg..)

Når jeg skal bytte vann her, skal det tilsettes ett eller annet i det nye vannet da (Jeg har sett av tidligere innlegg her at det har litt å si hvor man bor i landet? Trøndelag...)? I skapet her står det noe som heter ektozon, contralck og initial sticks, og en tom flaske med aquasafe.. (kjøpe nytt?)

Skal jeg skrubbe pumpene, de ser litt møkkete ut (grønne og svarte flekker.. alger?)? Skal jeg i tilfelle gjøre det også hver uke?
Den ene pumpa bråker noe helt sinnsykt (den lille), kan jeg stenge den av, eller bør det være to pumper som går?

Huff.. Jeg håper virkelig bestemor kvikner til og kan komme hjem og fortelle meg hva jeg skal gjøre her.. Er jo livredd for å ta livet av krypene..
Nå er ikke jeg noen akvaristguru altså, men jeg tror jo de fiskene kan være glade for at du vil gjøre noe! Lar du det bare stå så dør jo alt sammen etterhvert. Bestemor kan vel spørres også kanskje? Hva som trengs å gjøres?
Det høres ut som om de har rikelig med alger å spise, så det er vel derfor de har klart seg så bra de algespiserne?
algespiserne har nok klart seg bra på di algene som er i karet, du kan jo kjøpe noen algetabletter i dyreforetningen, du kan også gi dem en bit agurk en skive på 2-3 cm. Tre den på en gaffel eller skje ellers vil den flyte.
Ang. vannet Trondheim kjenner jeg ikke til, kan jo bruke aquasafe for å være sikker. Det andre som sto i skapet kjenner jeg ike til.
Ang. pumpene så kan du godt gjøre rent selve pumpehuset.
Pumpa som bråker, er det nok impelleren (propellen som pumper vannet) og impellerhuset som må gjøres rent, gjøres rent med en q- tips, kjenner ikke til pumpen men førhør deg litt i dyrebutiken

Du tar nok ikke livet av dem, dem får det bare bedre nor du er ferdig.
Algespiserne er nattative derfor dem er sky om dagen
takk folkens!
Da gyver jeg løs på akvariet i dag, med forhåpentligvis greit resultat! Gruer meg! (Men som dere sier, det kan vel kanskje ikke bli så mye verre..)
(Bestemor er ikke helt ved sine fulle fem for tiden, og husker nok dessverre ikke at hun har et akvarium engang..)
Synes det er utrolig flott at du vil sette i stand din bestemors sitt akvarie .Dette har hun sikkert hatt mye glede av og setter nok stor pris på om hun får med seg det du gjør nå.

Skal ikke komme med så mange råd ,virker som du har fått god hjelp og har lest endel selv og. Så dette skal nok gå bra

Lykke til med det,håper du har anledning til å legge ut bilde når du har fått det opp å gå. Skal bare se du blir bitt av Akvariesyken du og
Bra initiativ og lykke til!!
Flott prosjekt, dette går bra!

Du kommer til å bli så fornøyd når du er ferdig!
Spør bestemor?
-hvor lenge har bestemor vært borte?
-akvariet trenger sikkert kun litt vannbytte og foring.
-sjekk at lys/elektriske anordninger tilknyttet akvariumet er .ok.
-allt godt til bestemor.
når bestemor er tilbake,har kanskje noen rensa filteret og bytta litt vann i akvariet.(allt i følge m pumperodusent.m.m)snakka med bestemor og funnet noen nye fiska ho kan glede seg over.
-allt går sin gang.
mvh.t
Solveig1
I skapet her står det noe som heter ektozon, contralck og initial sticks, og en tom flaske med aquasafe.. (kjøpe nytt?) Skal jeg skrubbe pumpene, de ser litt møkkete ut (grønne og svarte flekker.. alger?)? Skal jeg i tilfelle gjøre det også hver uke?


Ektozon er et slags akvariesalt som du ikke trenger å bruke. ContraIck er en medisin fra Tetra som hjelper mot den vanligste fiskesykdommen; hvitprikk. Brukes kun ved behov. Aquasafe nøytraliserer klor i vannet; skader ingenting å bruke dette, men personlig gjør jeg ikke det. Det brukes i så fall ved vannbytter og bruksanvisninga skal stå på flasken.

Skal du skrubbe pumpene så skrubb gjerne plasten, men la svampene være - de har masse gode filterbakterier som hjelper til å rense vannet. Husk også på at filterbakteriene dør uten vannsirkulasjon, og om de tørker - som om du skal rense filtrene - gjør det fort og la svampene ligge i vann i mellomtiden. Tapp gjerne en liten bøtte med vann fra akvariet og legg svampene der; iskaldt vann fra springen er ikke filterbakteriene glad for.

Filtrene trenger du ikke skrubbe ofte, i utgangspunktet "aldri". Filtre fungerer best jo lengre det er mellom hver gang vi styrer med de.
DA har jeg for første gang prøvd meg på å "reparere innholdet" i et akvarium!!
Tusen takk til alle dere som har kommet med gode tips og fornuftige råd til en ikkeakvarist! (akvarist? heter det det? hmmm...)
Jeg tok fatt på akvariet i går, og tappa av ca 40 liter vann. Slamsugde bunnen i samme slengen. Klippa av det stygge på plantene, og tok ut pumpene og vasket dem på utsiden (men krystet bare så vidt filtrene - de stinket helt forferdelig!). Jeg skrubba glasset med en ren svamp, og tappa opp ca 70 liter vann igjen.
Nå er akvariet ganske grumsete og grått, men jeg regner med kanskje det er noe som legger seg etterhvert? Ingen av fiskene er foreløpig døde, og jeg må si, jeg er ganske stolt av meg selv nå!

En av dere nevnte noe om å sjekke over elektrisk utstyr.. Det har jeg gjort, og det eneste som ikke er helt bra er at den ene pumpa bråker mye. Den står akkurat nå, bør den kanskje gå? (I forhold til alle bakteriene inni der?)

Bestemor har vært på sykehus siden medio oktober, men var ikke helt i toppform den siste måneden før det, og har neppe vasket noe akvarium.. det vil si at det er minst en og en halv - to måneder siden det har blitt gjort noe! (Et under at noe lever der fortsatt?)

Når (hvis?) akvariet har stabilisert seg og jeg ser om det faktisk har gått bra, skal jeg prøve å legge ut noen bilder.

Takk igjen for alle tips og støttende tanker!
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap