Spørsmål og fisk og akvarie

Da slår jeg til igjen med noen dumme spørsmål

1. Jeg leste et sted her om å vaske pumpa, man skulle ta den svampen og skylle den i akvarievann, skal dette da skylles nede i akvariet, med vannet i, eller ta litt vann fra akvariet ut og skylle i dette , og kaste dette vannet i vasken? Er det sånn svamp i alle, for jeg tror ikke jeg har dette :S hvordan skal jeg vaske den da? det har samla seg et lite gult lag rundt strekkene på den.

2. Kampfiskhunnen min er i et 60l kar alene, da de andre døde. Hun har et lite sår på ryggen og mangler litt finner da disse ble bitt av, men blir bedre å bedre Hvis jeg kjøper 3-4 fisker til i dette karet, vil hun bli sett på som en svakhet på en måte da, siden hun er skada og de vil ta henne da?

3. Er det noen fisker som går bra med kampfisk som dere kan anbefale, helt flere forskjellige så det er større sjanse for at de er her i butikken :p

4. Jeg har sånn rosa bakgrunn/sånn innpakkingspapir til pakker, er det noen spess. farge fisker ikke liker egentlig? burde jeg ha grønn ellernoe istedet kanskje?

5. Hvor ofte bør jeg bytte hele akvariummet, eller bør jeg det? Når bør jeg bytte grusen/steinene?

6. Har det noe for hvordan fisken skal trives, på hvor grove steiner jeg har, eller er dette bare sånn som eieren av fisken kan velge etter hvor fint h*n syns er?

7. Jeg har et lite akvarium på 6l tror jeg det er, dette er det ikke sånn varmesak i, så jeg har ståendes 2 lys over der og da blir det passe temperatur, men på kvelden synker jo denne, og det blir kaldt igjen. Dette gjør vel ikke noe for fisken vel? skrur av lysa ca. 00.00 og skrur de på 08.00 da jeg drar til skolen. Siden lysa skal være på ca 10-12 timer om dagen, skur jeg de av noen timer midt på dagen når vannet er riktig temp. blir dette feil for fisken?:S

8. Jeg kjøpte sånn magnet fings til å vaske akvariet med, den er grå og firkanta, og den er til å dra rundt, også vasker den veggene, det blir jo sånn lag på denne, av det møkkete på veggene, bør jeg ta ut denne da og vaske den før jeg bruker den neste gang? eller kan den bare stå i hele tia?

Ja det var det jeg lurte på, alle svar er til stor hjelp sorry for rare spørsmål xD
Ingen dumme spm!!
bamsemoms
Da slår jeg til igjen med noen dumme spørsmål :) 1. Jeg leste et sted her om å vaske pumpa, man skulle ta den svampen og skylle den i akvarievann, skal dette da skylles nede i akvariet, med vannet i, eller ta litt vann fra akvariet ut og skylle i dette , og kaste dette vannet i vasken? Er det sånn svamp i alle, for jeg tror ikke jeg har dette :S hvordan skal jeg vaske den da? det har samla seg et lite gult lag rundt strekkene på den. filteret, skal ikke skylles untatt når det er helt 100% tett, skyll filtermassen i akvarievannet i en bøtte, bare knip ut guffa i vannet! grisete mhm,. eller gjør som jeg bruk lunkent vann fra springen å skyll filetermassen(svampen) lett åg legg inn i gjen i filteret,. det at man sier at det skal gjøres i kavarievannet er for å ikke skade filterbakteriene som er i filtermassen 2. Kampfiskhunnen min er i et 60l kar alene, da de andre døde. Hun har et lite sår på ryggen og mangler litt finner da disse ble bitt av, men blir bedre å bedre :) Hvis jeg kjøper 3-4 fisker til i dette karet, vil hun bli sett på som en svakhet på en måte da, siden hun er skada og de vil ta henne da? Dette kommer an på hav slags fisk du vil ha sammen med kampfisk hunnen,. finnenappende fisk bør og skal du unngå til alle fisker som har store finner, og kan være fristende å bite på. 3. Er det noen fisker som går bra med kampfisk som dere kan anbefale, helt flere forskjellige så det er større sjanse for at de er her i butikken :p Kampfisk er en fisk jeg helst bare anbefaler sammen med seg selv,. 1 hann og noen hunner,. thats it,. 4. Jeg har sånn rosa bakgrunn/sånn innpakkingspapir til pakker, er det noen spess. farge fisker ikke liker egentlig? burde jeg ha grønn ellernoe istedet kanskje? Rosa bakgrunn er ikke Naturlig, og virker stressende på fisken og deg selv vil jeg tro i lengden :) skift til Naturbakgrunner fra Dyrebutikken,. feks med røtter og planter på,. 5. Hvor ofte bør jeg bytte hele akvariummet, eller bør jeg det? Når bør jeg bytte grusen/steinene? Du bytter ikke akvarium,og stein å grusen vaskes sjelden,. har ikke byttet grus å stein på årevis. derimot taes akvariet ned 1 gang i året,. å etterfyller litt grus å stein etter smak å behag,. grusen er din venn, mht på bakterie floraen og plantene trives ikke i en altfor ren sand/grus 6. Har det noe for hvordan fisken skal trives, på hvor grove steiner jeg har, eller er dette bare sånn som eieren av fisken kan velge etter hvor fint h*n syns er? jo finere å rundere steinen er jo bedre mht at fiskene ikke skader seg på skarpe kanter,. men når det er sagt fins det Lava stein etc med planter på,.. 7. Jeg har et lite akvarium på 6l tror jeg det er, dette er det ikke sånn varmesak i, så jeg har ståendes 2 lys over der og da blir det passe temperatur, men på kvelden synker jo denne, og det blir kaldt igjen. Dette gjør vel ikke noe for fisken vel? skrur av lysa ca. 00.00 og skrur de på 08.00 da jeg drar til skolen. Siden lysa skal være på ca 10-12 timer om dagen, skur jeg de av noen timer midt på dagen når vannet er riktig temp. blir dette feil for fisken?:S tropiske fisker liker ikke store temperatur svingninger, og de får lett sykdom pga stress etc,. prikksyken er en slik sykdom i et 6 liters akvarium kan du ikke ha store greiene tror jeg, best med reker, å snegler i et så lite kar ! :S 8. Jeg kjøpte sånn magnet fings til å vaske akvariet med, den er grå og firkanta, og den er til å dra rundt, også vasker den veggene, det blir jo sånn lag på denne, av det møkkete på veggene, bør jeg ta ut denne da og vaske den før jeg bruker den neste gang? eller kan den bare stå i hele tia? Algemagneten bør ikke stå i akvariet hele tia,. den bør taes ut å skylles,. den kan nemmlig inneholde metaller som ikke er helt bra for fisken din Ja det var det jeg lurte på, alle svar er til stor hjelp :) sorry for rare spørsmål xD


ingen rare spørsmål! det er jo det man lærer av,. men et lite tips,. få deg et større kar med varme kolbe, og skikklig filter
1. Filteret skal skjeldent vaskes. Kun når pumpekapasiteten betydenlig har minsket. Det merker du ved at du ser at pumpen blåser ut mindre vann enn vanlig. Når du ser dette, så kan du vaske filteret samtidig som du tar vannbytte. Når du da har en bøtte full av akvarievann, så klemmer du gørret ut av filteret, i den bøtta. Det skal ikke skrubbes rent og fint. Bare den værste skitten skal vekk.

2. Fisker kan se på andre fisker at de har en svakhet, og kan da fort bli mobbet. Men om ikke kampfisken din har endret adferd på grunn av dette, så vil det nok gå bra.

3. Du kan jo selv se deg litt rundt, hva du selv liker. Rolige fisker, som ikke napper finnene - og liker rolige vannbevegelser.. Og selvfølgelig samme vannverdier som kampfisken.

4. Har egentlig aldri tenkt på dette selv, da jeg personlig liker naturlige bakgrunner. Men kan tenke meg til at fiskene føler seg litt mer avslappet og tryggere når de går i et nøytralt miljø, likt der hvor de kommer fra - og ikke en knæsjrosa bakgrunn.

5. Hele akvariet trengs "aldri" å byttes. Lekasjer repareres, ødelagt utstyr erstattes. Grus/stein trengs heller aldri byttes, normalt sett. Bør kanskje renses og kokes om du har hatt en veldig vanskelig sykdom i karet, eller alger som du ikke får bort.. men ellers ingen grunn til å bytte stein/grus.

6. Hvordan grus/stein du har, har noe å si, ja. Men dette er noe du må diskutere med fiskene dine om, hva dem liker. Jeg er usikker på hvilken sand/stein kampfiskene vil ha, men f.eks corydoras vil ha en veldig fin sand - samme med malawi. Malawi vil også ha masse skjulesteder i form av stein. Så, som du ser - så er det forskjellig. Det er alt etter hvilket miljø fiskene opprinnelig kommer fra. Noen fisker filterer sanden gjennom gjellene når dem leter etter matrester på bunnen. Skarp grov sand vil da skade dem.

7. Det kommer helt ann på hvor stor forskjell det er natt/dag, temperaturmessig i akvariet. Temperaturen bør ikke svinge så veldig mye, da bør du anskaffe deg en varmekolbe.

8. Vask etter behov. Er det enklest for deg å ha den i akvariet, så kan du gjerne ha den der. Er den for møkkete, så sier det seg vel selv at den må vaskes.
Tips til fin og billig bakgrunn, bruk et svart eller mørkeblått ark, eventuelt mal bakglasset/ark. Det gir en rolig og nøytral bakgrunn som er behagelig å se på.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap