Garanti på fisk

heisann.. lurte på om noen har vært borti dette her og kansje vet svaret? var å kjøpte meg noen palettciklider og juvelciklider, og ene palettcikliden døde. dumma som stod i butikken testet vannet mitt med strips (noe som ikke er særlig nøyaktig) og slo ut på litt lite ph og litt nitritt... pga det så kunne hun ikke gi meg ny fisk, for det mente hu at sjefen hadde sagt.. har de rett til å være sånn? merkelig at det er kun den selgeren der som er vanskelig ved bytte, og tydligvis fått mye rare beskjeder av sjefen sin. ingen av de andre sånn..
Ja, de har selvfølgelig full rett til det. Hvis du har nitritt i vannet ditt, så er det dødelig for fisk.
Og hvis du hadde fått en ny fisk nå, så går du jo bare hjem med den og putter den i samme giftige vannet, ikke sant? Da dør sannsynligvis den også, eller noen av de andre fiskene dine. Ikke vondt ment, men rett og slett fakta dessverre: det var din feil at fisken døde. Du har fiskene dine i giftig vann, derfor dør de. Butikken er på ingen måte pliktig til å gi deg ny fisk når feilen er din. Det er jo bare rettferdig, selv om det ikke var hyggelig for deg, så var det riktig for fiskene og for butikken.

Du bør fokusere mer på akvariet ditt akkurat nå og det trengs vannbytter daglig til nitritten er under kontroll.
Er akvariet ditt ganske nyetablert? Er det derfor du har nitritt?
Har du noen form for vanntester hjemme? Hvis ikke, bør du snarest skaffe deg en for nitritt-testing og en for ph-testing.
At butikken kunne si at "ph var litt lite" hørtes merkelig ut i mine ører. De sa ikke mer nøyaktig hvilken ph du hadde da, mer eksakt? Tall er fakta.
Plussmedlem
Jeg har egentlig aldri skjønt dette med at man må ha med vannprøve når man skal klage på fisk som har dødd innen noen dager.
Man kan jo i alle tilfelle ta vann fra springen hvis man er redd for at dårlige vannverdier skal forhindre tilbud om ny fisk.
Nok om det.

Har du ikke dråpetester selv?
Hvis du har målt verdiene selv så kan du jo dermed bestride/protestere på den unøyaktige målingen i butikken.
Har man for mye nitritt i vannet, hva er da poenget i så fall med å "lure" butikken? Ja, så får man ny fisk, men den stryker jo med når du har den i karet ditt hjemme allikevel...

Nå er heller ikke garanti på fisk noe som er lovbestemt; det er en service enkelte dyrebutikker har om man skulle oppleve at fisken stryker med ila kort tid. Det er fordi det er umulig å bevise hvor skylden ligger, og de viser derfor kundene tillitt ved å gi ny fisk, så sant vannet er i orden naturligvis...

Uavhengig av dette er det smart å skaffe seg dråpetester. Da finner man ut selv om det er noe galt med vannet eller ikke, og er ikke avhengig av å måtte dra til en butikk for å finne ut av det. Det er også lærerikt i oppstart av akvarium, å følge nitrittsyklusen...
Plussmedlem
Joakim
Har man for mye nitritt i vannet, hva er da poenget i så fall med å "lure" butikken? Ja, så får man ny fisk, men den stryker jo med når du har den i karet ditt hjemme allikevel...

Tror du skjønner hva jeg mener
Jeg snakker om butikken sin måte å kreve "bevismateriale" før de erstatter fisken. Måler de nitritt så slipper de å erstatte fisken...
Kan jo være at kunden måler nitritten selv før han går til butikken, men dermed skjønner at vannbytter blir en hyppig aktivitet fremover. Men nye fisk vil han ha likevel. Dermed tar han vann fra springen.
har ikke målet noe verdier selv enda, men har dråpetester for nitritt. så får vel teste det i morgen.. merkelig at det er kun palettcikliden som stryker med, og ikke juvelene og alle andre fiskene jeg har fra før... kan si at palettene skal jo være røde i buken, men disse her syns jeg var litt rare i buken og opp mot kjeven. så akkuratt ut som da vi slår fingern litt og får litt blodig på innsiden av huden, sånn rød-prikkete.. sånn var disse jeg fikk fra buken og opp mot kjeven.. kan de vært syke? stoler ikke på stripse-testen til butikken.. har fått utslag på nitritt før på strips i en annen dyrebutikk, kom hjem og tok dråpetester selv og jeg fikk absolutt ingen nitritt...
Plussmedlem
Hvis du har problemer med nitritt, har dråpetester tilgjengelig og er hjemme så ser jeg egentlig ingen grunn til å vente flere timer med å måle
det orker jeg ikke nå :P for trøtt :P en dag fra eller til har ikke stort å si.. tar det i kveld etter jobb og dama blir trøtt om kvelden når man jobber som lastebilmekaniker gitt :P
Plussmedlem
Christer B
en dag fra eller til har ikke stort å si..

Ikke for deg
Men for fisken så kan det bety liv eller død hvis det er nitritt i karet.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap