Ny trerot farger vannet

Hellu

Kjøpte en kul rot på akvariemagsinet, la den i kokende vann og skiftet vann ørten ganger til den ikke farget lenger. Har hatt den i akvariet (60 l)i ca fire dager nå og den har såvidt begynt å farge vannet litt. Er dette farlig?
(De kalte det en termitt rot)
Nå er jeg ingen rot-ekspert, men kan fortelle deg det jeg har blitt fortalt av andre. Røtter skal farge av (vil vel hele tiden gjøre det litt?) og fiskene bare elsker det stoffet røttene gir fra seg. Så ikke noe å bekymre seg for. Vanlige vannskifter sørger vel for at vannet holder seg blankt..
Viejita
Nå er jeg ingen rot-ekspert, men kan fortelle deg det jeg har blitt fortalt av andre. Røtter skal farge av (vil vel hele tiden gjøre det litt?) og fiskene bare elsker det stoffet røttene gir fra seg. Så ikke noe å bekymre seg for. Vanlige vannskifter sørger vel for at vannet holder seg blankt..


Stemmer nok det Viejita sier. Vist du leser om fisker og det står at dem er fra sortvannsområder, eller er sortvannsfisk. Så betyr det at den er fra, og vil trives i vann som inneholder humus stoffer som er de stoffe som kommer av roten bl.a. Mange akvarister, inkl. meg selv bruker penger for a tilsette sånne stoffer i karene våre for å skape denne effekten for fiskenes del. Andre igjen tar labratoriet (Av andre gjerne kalt kjøkken..) i bruk for å snikre tilseningsstoff fra torv el.l. Da dem kommer fra slike områder, og at fargingen fra røtter sjelden er nok.

Vannet forblir blankt, men lyset blir raskere spredt i vannet. slik at ikke like mye lys på bunnen i forhold til gjennomsiktig/klart vann, noe som kan hindre algevekst. Men er ingen garanti.

Hvis man skal holde visse maller som ansistrus, så bør man ha røtter. Mans andre arter som f.eks. Panaqolus maccus (Klovnepleco), så må man ha røtter da det inngår i kosten.


Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap