Trenger hjelp til valg og plassering av planter og røtter.

Hei alle sammen!

Jeg har kjøpt et flott 240 liters akvarium. Og jeg har så lysst til at det skal se fint ut med plasseringen av røtter og planter.

Men jeg er så usikker på hvilke planter som er lurt å kjøpe, og hvor de skal plasseres osv...
Så jeg ville bli veldig glad for litt hjelp og forslag.

[External Image]

Jeg skal egentlig ikke ha med plastikkslottet og krukka. De er der bare for å fylle ut plassen mens jeg venter.

[External Image]

[External Image]
flott rot du har skaffet deg.

min personelige mening, sett roten litt nærmere mot mitten og skaff deg en del lette og hurtigvoksend planter i begynnelsen der er det masse å velge i så jeg vil anbefale deg å ta en titt i plantebasen.

en grei regel synes jeg er ikke flere en toppen 4 typer planter, men mange av hvert slag som plantes sammen hver for seg etter hvor store de er.

de største bakerst til den lavtvoksende som du planter lengere frem.
Jeg liker selv vallisneria-artene, så vil selvfølgelig anbefale disse

Denne planten kommer i flere forskjellige typer, om du søker de opp i plantebasen, vil du kunne lese om de forskjellige.
Takk for fine råd og forslag!

Jeg har tenkt og stusset litt i mellomtiden:

Jeg har tenkt å skaffe meg en sånn ca like stor rot, også plasere den på den
andre siden (der hvor slottet og krukka er).

Og da kunne jeg f.eks hatt en type vallisneria-art helt bakers i begge ender.

Spørsmål: Burde jeg ha vallisneria bortover så den skjuler HELE bakglasset? Ser det fint ut?
Eller bare ha det på sideglassene og bak røttene? Og så blir det tynnere og tynnere lag mot midten?


Da har jeg "liksom" skaffet meg plante helt bakers. Ja.
Jeg tengte at på sanden (på midten) i mellom hver trerot kunne det ha vært et "belte" med vasspesst.??

Kunne det se bra ut? Eller burde jeg kanskje ha en annen type plante imellom vallisneria og vasspessten?

Jeg tengte også på å ha litt javabregner på røttene.. Hva synes dere om det?
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap