Neontetra lek?

Jeg har 10 Neontetra. Har vel hatt dem et par mnd. Nå er det spes. to av dem som herjer med hverandre. De svømmer rundt hverandre i stor fart, jager hverandre litt og slik kan de holde på en stund.

Er det mulig å få Neontetra i lek i et sånt lite hobbyakvarium som mitt...? (60l)
Å få neontetra i lek er ikke så vanskelig, så det er absolutt mulig det er noe slikt du ser. Det skjer stadig vekk i akvarier. Men det blir aldri til noe yngel av det.

Å få eggene til neontetraen til å klekke og yngelen til å leve opp er nemlig "ei helt anna skål".
De enten mugner eller blir spist før det. Neontetra-egg krever ekstremt surt og mørkt vann for å klekke, og det er relativt få akvarister (på verdensbasis) som har fått det til.
Jeg leste om en fyr på Nettakvariet som har fått til lek og oppdrett av en nær slektning av neontetraen, han hadde oppdrett på svart neontetra.
Jeg ser ikke forskjell på kjønn på dem heller jeg altså, så det kan godt hende det er homseballett jeg ser på :knegg: Ser ut som om de har det gøy i hvert fall.

Hvordan ser man forskjell på kjønn på Neontetra?

Og surt og mørkt vann? Nei. Trukke jeg vil ha det.
Hunnene blir som oftest temmelig drøye om buken, mens hannene er noen tynne pingler i forhold.
Enkelte rognstinne tetra-hunner kan se ut som de har forspist seg, med kulerund mage.

Hvis tetraene dine ikke er særlig gamle, er det ikke sikkert det er så lett å se det på dem enda. Fisken må naturligvis være voksen og kjønnsmoden for at kjønnsforskjeller skal være lett å se.
Tilfeldig bekjentskap
© Holger Lockertsen
Reklame for plussmedlemskap