Trenger hjelp kjapt! (juwel pumpe)

Hei.

Jeg har en Juwel Pumpe (1000). Jeg var akkurat å fisket litt rundt i akvariet + tok vannbytte. Da slo jeg selvfølgelig av Pumpen og Varmkolben som jeg har hørt man skal gjøre. Men når jeg skulle slå på pumpen igjen vil den ikke starte. Når jeg holder i den kjenner jeg at den går litt, den har litt bevegelse i seg men det er så godt så ingenting.

Hvor lenge kan fiskene leve uten pumpe? Og er det noen som har opplevd lignende? pumpen er så godt som ny, ikke mer en 3 måneder gammel.
Hva kan være årsaken? den satt litt løst nedi boksen den ligger i. Den satt liksom ikke helt nedpå "sporet" den skal ligge på, skal de ha noe å si?

Trenger hjelp kjapt vil ikke at fiskene mine skal dø.
Plussmedlem
Ta pumpen ut av festet. Snu den på hodet under vann. Prøv å starte den igjen. Sannsynligvis luft i systemet.
Ikke uvanlig på disse pumpene.
Ok, jeg har gjort det. Og viften(propellen) vil ikke gå rundt
Ok jeg fikk den til å virke *phew* tok ut propellen og fjernet alle steiner og dritt som var der. Testet den under vann og den virket igjen

Når jeg puttet den i akvariet igjen med dekselet på, kom det vanvittig mye dritt ut i akvariet. Men jeg er glad uansett at den virker igjen
Skyll den skikkelig og rist den litt under vann å se om det går seg til. Sikkert noe dritt som har satt seg fast.


-Tim
Plussmedlem
Det går an å åpne for å se på impelleren (propellen). Kanskje det sitter noe der.

Edit...Det løste seg Så bra.
Takk for all hjelpen jeg hadde ikke tenkt på å fjerne dekselet engang. Jeg er bare kjempe glad den virker igjen. Er dette noe som skjer ofte med disse pumpene? eller alle pumper generelt sett? at dritt samler seg og får den til å stoppe ?
Plussmedlem
Noen pumper har oftere slike problemer. Bl.a. Juwel og innvendig Fluval.
Tilfeldig bekjentskap
©
Reklame for plussmedlemskap