Temperaturkur mot hvitprikk med disse fiskene i karet?

Inaktiv bruker
Har lest at temperaturkuren ikke er å anbefale dersom man har arter i karet som ikke tåler 32 grader. Er vel slik at de fleste arter da ikke tåler så høye temp vel?

Har kakadueciklider, som i profilen i fiskebasen står oppført som lite hardfør for temp over 30 grader. I tillegg har jeg en L066 malle, som heller ikke tåler dette ut fra max grader på profilen. Guppyene og platyene kan stryke med uten at jeg griner av den grunn, men har også kardinaltetra - det er de som har hatt med seg sykdom fra forhandler (kjøpte 10 denne uka, det er de som har fått hvitprikk så langt). Har ellers kuhli-åler, eplesnegler, ancistrus og reker i samme karet.

Konklusjonen min blir ut fra fiskeprofilene at jeg har for mye fisk som ikke vil tåle den høye tempen temperaturkuren. Så jeg bør vel medisinere? Bør jeg da ta ut reker og eplesnegler først? Aner ikke om hvitprikk går på disse artene, men de kan jo stryke med av medisinen?

Trenger sårt tilbakemelding raskt, det haster å få begynt på behandlingen hvis jeg ikke skal miste fisk...
Jeg vil bare presisere at den temperaturangivelsen som står på hver enkelt fiskeart i fiskebasen, er deres trivsels-temperatur. Man kan altså ikke sitte og lete i fiskebasen for å finne hvem som tåler varmekuren.

Fiskebasen opplyser IKKE hvilke eventuelle maks-temperaturer man kan greie å pine fisk med før de dauer... for det vet ingen.
Trivsels-temperaturer er noe man holder fiskene i året rundt.

Ang. varmekuren:
Mange fisk, om ikke de fleste, tåler kortvarige perioder med mindre optimale forhold.

Sørger man for å lufte vannet SKIKKELIG under varmekuren (alle luftesteiner og luftpumper du måtte ha tas frem, og filterutblåset rettes slik at det virkelig plasker i overflaten) så mestrer fiskene lettere temperaturen. Det mange ikke skjønner, er at så varmt vann holder veldig lite oksygen.
Så kanskje er det ikke temperaturen som har tatt kål på fiskene for noen, men oksygenmangel....?
Så derfor uthever jeg dette: det er super-viktig å lufte vannet maksimalt og få masse overflatebevegelse i karet når vannet er varmet opp så mye. Da opptar vannet mer oksygen.

Dette med temperaturheving under varmekuren for hvitprikk er for kun en kort periode av fiskenes liv. Svært mange fisk tåler dette.
Men ingen kan garantere deg på noe vis at akkurat dine fisk er "fit for fight" og i form til å tåle 32°C i fem døgn. Selv om noen akvarister skriver inn her og forteller at akkurat deres L066 malle tålte det, betyr det ikke at alle slike maller gjør det. Din kan stryke med. Det vet jo ingen.

Jeg har brukt varmekuren fra tid til annen i karantene-kar, og det har alltid gått bra hos meg. Jeg har derfor ikke betenkeligheter med å anbefale det, men sørg for å gjøre som jeg har beskrevet mht lufting av vannet for å øke oksygenopptaket.

En sak til du bør skaffe deg før varmekuren: et eller to termometere til.
Det er uhyggelig mange akvarietermometere av dårlig kvalitet der ute, og mange viser både 1 og 2°C feil. Dette er krise under varmekuren, som man sikkert skjønner... Så for å forsikre deg om at du får vite den faktiske temperaturen, sett alle termometerne inn samtidig og kontroller.

Ang. guppyene dine, så tror jeg de vil slite under temperaturkuren ja.
Det jeg har merket meg, er at guppy sliter veldig i sommervarmen når tempen har kommet oppi 30°C. De liker høy temperatur svært dårlig er mitt inntrykk, og når jeg har mistet noen fisk på de varmeste sommerperiodene så har det stort sett vært guppy.
Inaktiv bruker
En guppy til eller fra gjør ingenting :-/
Har masse yngel av de i et separat yngelkar, og har bare 3 hunner igjen av guppy i hovedkaret som er rammet. Er mest bekymret for L066 mallen og de to kakaduene, de kostet mest penger...hehe.

Har vært innom nærmeste dyrebutikk for å få tak i medisiner i tilfelle det trengs, men de hadde ikke det som ofte anbefales her; esha exit og esha 2000. Fikk noe som heter Ichtyo medik fra Prodac i stedet, det skulle være mot hvitprikk.

Skal forsøke temperaturkuren så får vi se... Mister jeg noen fisker så får jeg ønske meg nye til jul .
Tilfeldig bekjentskap
© Kent Evenrud
Reklame for plussmedlemskap