Akvariet uten pumpe?

Dette leser jeg meg bare blind på as.. Alle mener ulikt.

Noen med erfaring med akvariet uten pumpe i som kan svare her å avklare litt? Helst bare om du faktisk har og bruker ett slikt selv.. Men alle råd mottaes med takk.. (Har fluval 1 + men venter på reservedeler, og de koser jo like mye som ny pumpe, så har mest lyst til å bare gi beng i hele pumpe greien..)

Er 50/50 hva folk sier, men virker som om de som sier det går bra, er de som faktisk har kar uten pumpe.

Jeg har bare snegler i det. Det er den "fôr-akvariet" på profilen min. Detaljert fra dag en alt som har skjedde med det.
Det handler ikke om å ha den beste pumpen, eller den beste filteringen. Men å kvitte seg med giftstoffene som er i karet.
Du kan godt ha et akvarie uten filter, men da må du se for deg arbeid deretter.
Det sier seg selv at om du har en 50 liter med 50 fisk, så trenger du god filtering. Har du bare én fisk derrigmot, så vil det kanskje være nok med bare vannbytter/slamsuging. Flere fisker kan selvfølgelig flytte inn i karet, men da øker også antall vannbytter i uken.
Jeg har forresten en 60-liter med guppy.. Det gikk kjempegreit, med ett vannbytte i uken, uten pumpe. Ingen tegn til nitritt. Var godt beplantet.
Har nå satt inn en pumpe, og trenger ikke lengre ett vannbytte i uken - da det nå er nok med hver 14. dag.. Kanskje mer, men orker ikke eksprimentere etter hvor grensen ligger. Varieres fra kar til kar.
Ronny-André
Det handler ikke om å ha den beste pumpen, eller den beste filteringen. Men å kvitte seg med giftstoffene som er i karet. Du kan godt ha et akvarie uten filter, men da må du se for deg arbeid deretter. Det sier seg selv at om du har en 50 liter med 50 fisk, så trenger du god filtering. Har du bare én fisk derrigmot, så vil det kanskje være nok med bare vannbytter/slamsuging. Flere fisker kan selvfølgelig flytte inn i karet, men da øker også antall vannbytter i uken. Jeg har forresten en 60-liter med guppy.. Det gikk kjempegreit, med ett vannbytte i uken, uten pumpe. Ingen tegn til nitritt. Var godt beplantet. Har nå satt inn en pumpe, og trenger ikke lengre ett vannbytte i uken - da det nå er nok med hver 14. dag.. Kanskje mer, men orker ikke eksprimentere etter hvor grensen ligger. Varieres fra kar til kar.

Jeg har en 90 liter med fluval 4 pluss. Bytter vann hver uke. Kan kanskje gå ned, men må fjerne alger da de vokser hyppig, så er null stress å ta vannet samtadig. Bytter 1 femtedel..

Men karet uten pumpe er bare 35 liter. Og jeg har bare snegler i det. Pest- og sand-snegler.. 10 sand og 3 pest.
Bytter også her 1 femtedel hver mandag..

Høres det greit ut? Kommentarer?

Høres ut som om jeg kan droppe pumpen, sant?
Ronny-André
Det handler ikke om å ha den beste pumpen, eller den beste filteringen. Men å kvitte seg med giftstoffene som er i karet. Du kan godt ha et akvarie uten filter, men da må du se for deg arbeid deretter. Det sier seg selv at om du har en 50 liter med 50 fisk, så trenger du god filtering. Har du bare én fisk derrigmot, så vil det kanskje være nok med bare vannbytter/slamsuging. Flere fisker kan selvfølgelig flytte inn i karet, men da øker også antall vannbytter i uken. Jeg har forresten en 60-liter med guppy.. Det gikk kjempegreit, med ett vannbytte i uken, uten pumpe. Ingen tegn til nitritt. Var godt beplantet. Har nå satt inn en pumpe, og trenger ikke lengre ett vannbytte i uken - da det nå er nok med hver 14. dag.. Kanskje mer, men orker ikke eksprimentere etter hvor grensen ligger. Varieres fra kar til kar.

hun sa ikke hun hadde en 50 liter med 50 fisk
Han sa vel ;
Er 50/50 hva folk sier, men virker som om de som sier det går bra, er de som faktisk har kar uten pumpe.

Jeg ville ha byttet vann oftere i et karr uten pumpe, ca 2-3 ganger i uke.
Det er greit at det ikke 'bor' så mange der nå, men pga vannkvaliteten.
Uflaks
Han sa vel ; Er 50/50 hva folk sier, men virker som om de som sier det går bra, er de som faktisk har kar uten pumpe. Jeg ville ha byttet vann oftere i et karr uten pumpe, ca 2-3 ganger i uke. Det er greit at det ikke 'bor' så mange der nå, men pga vannkvaliteten.

Har du kar uten pumpe eller sier du bare det?

Usikker på om det er seriøst nødvendig as.
Har ikke et karr uten pumpe, men hadde et lite et med en dårlig pumpe & det er vel omtrent som å ikke ha.
Der ble vannet fort 'ekkelt' for å si det rett ut, pakket det ned etter ca 3 mnd.

Har også lest endel rundt ikke i Se & Hør, men her i forumet.
De fleste som har et karr uten pumpe bør bytte vann ca 2-3 ganger i uka, trenger kanskje ikke å bytte ut 30% hver gang... men noen litre ihvertfall.

Du ser kanskje ikke at det er nødvendig nå, men når det flytter inn flere snegler kommer behovet fort. Det vil du fort se på dyra også, da henger de ofte oppe i vannskårpa.

Et akvarie uten filter, er i praksis et 4-8 kanta "gullfiskbolle" uten filter. Forskjellen er i formen, og event. antall liter. Og dermed er stellet og vannskifte regime det samme som gjelder for"gullfiskbolle".

Tilfeldig bekjentskap
© Tone Andreassen
Reklame for plussmedlemskap