.. men akvariene mine får du aldri

Eg kaster meg ut på dypt vann i et forsøk på å danne en egen personlig tråd. Denne tråden e vel kanskje mest ment for meg sjøl(best slik, så ikke eg får for store forventninger til at noen faktisk leser det eg skriver. I verste fall finner det interessant, eller worst case scenario: faktisk får en kommentar!!)

Eg e forferdelig flink til å komme på ideer, og luftslott, spesielt inne akvariehobbyen, så det er fint å ha et sted og faktisk skrive de ned.. Kanskje få noen tilbakemeldinger (som sagt, forhåpninger.) Ikke minst så blir det et redskap til å lufte tankene..

Eg e 22 år, kommer fra Bergen. Godt gift og en svært fornøyd, fornuftig, snill og til tider rappkjeftet dame (er ikke altid like fornuftig det som kommer ut, men men). Driver ved siden av akvariehobbyen med hund, der det går i utstilling, blodspor og tur. Er og student på heltid.

Mine akvarier er som følger, (kommer bilder):
260 l Juwel vision. Denne ble satt opp som sør-amerikansk biotop, men det er ikke fullstendig da et av akvariene mine tok kvelden og noen fisker måtte i hu og hast flyttes over. Her er litt av det som går der:
2 discus, (vet ikke hva man kaller den fargen, impulskjøp!)
3 skalarer (kjøpt på auksjon og kallt de tre)
4 L-183
2 L-205
10-20 kobbertetra
6 corydoras sterbai

125l juwel
3 pakistanbotia
Apistogramma eunotus 1 hann og 2 lekre damer
kardinaltetra
platy

120l
3 algespisere kjent som ancistrus oppdrettsvariant. Dette e då en av favorittene mine. Mannen i akvariet der er Ernst, mens han to koner heter Bodil.
1 L-205 som skal være der til den dør, siden to ganger har gjemt seg så godt at den ikke kom med over i 260l

10 rødhoder eller rødmunnstetra. Dette akvariet synes min mor er kjedelig og vil at eg skal ha noe mer fargerikt.. Spesielt siden det står i stuen..

Ble langt dette her.. Jaja, fått en avklaring\utlufting i hvertfall..
Bilder kommer!!!
Bilder..
Litt forskjellig:
Ernst
[External Image]

120l
[External Image]

260l
[External Image]
Så fint at det er flere her som holder på med hund og sør-amerikansk fisk
Vi har dachshund, hvilke rase har du?
Jeg har ..
en strihåret dachs. En 3 år gammel hann hund. Og en cavalier king charles på 6 år..

Er så kjekt med dachs.. En stor sjarmør, med et hjerte av gull...
Fiskekjøp
I dag var vi på midtun i Åsane, de hadde halv pris på all fisk.

Jeg endte opp med to l-226..
De var så fin.

Han i butikken prøvde å finne et par til meg, så får vi se hva som skjer..

Etter mye om og men kom min mann fram til at gjesterommet kunne bli omgjort til akvarie rom. Bare noen få akvarier i begynnelsen, så får vi se..
Vannskifte
I dag var det vannskifte på nesten alle karene.

I det store karet, ble det støvsugd og 4 stk bambushuler ble lagt i sanden, og prøvd å lagt litt under røttene.. Får se om de ikke blir flyttet igjen.

Har også foret hele bølingen med oksehjerte, noe de fleste synes å smake..
I går fikk mallene også litt agurk å spise på, da ble det aktivitet gitt..
Det eneste som var litt merkelig, var at Ernst ikke kom ut av sin mallehule. Han er en malle som alldri sier nei til noe mat og spesielt ikke agurk, men i går var han ikke interessert. Så har det her vært noe lek? Passer han egg?
Spennandes!!

Legger ved et bilde av Tobben, med alle sine farger..

[External Image]
Bytte av vann
I går var mine foreldre hos meg på kaffe. De fikk da også se Tobben og Geir (discus) for første gang. Min mor hadde ikke sett så flotte store fisk på lenge og begynte å prate om at jeg burde lage et kar, kun for discus.. Det trodde hun ville bli fint..
Min far likte best å se når de spiste, tiltross for at Geir ikke hadde matlyst og synes at fargene var utrolig fine..
Så det vil rett og slett si at jeg snart må sette opp et helt nytt og stort kar kun for discus., Tror det blir hjørnekar på akvarierommet.

I dag var Geir bedre. Fine farger og sprek. Men jeg mistenker Tobben for å mobbe, så spørsmålet er om de kanskje skulle kommet i en større flokk, slik at Geir ikke får alt presset på seg. Vurderer og å selge begge to, til noen som har en flokk med discus. Men det blir ikke gjort noe med før i Desember eventuelt.
Sorg og salg
For to dager siden klarte ikke Geir mer, til tross for god form og matlyst.

Etter dette utfallet, bestemte jeg meg for å selge Tobben, da jeg ikke hadde hjerte til eller samvittighet til å la han gå alene til jeg fikk nok penger i kassen til å kjøpe noen nye venner.

Han ble solgt i dag, til en hyggelig herremann som kommer til å ta god vare på han.. Så det var min forløpige discus karriere..
Forsettelse..
Har den siste uken solgt 2\3 deler av fiskebestanden min. Venter selv yngel i August og da må mitt store kar vike for barneseng.

Beholder derimot 125l min som nå blir tømt og er klar for en ny start med ny fisk. Så har eg noe å putle på med i ventetiden som kommer. (Selvom det er en million andre ting å gjøre før August)
Heia.

Synd med geir
Hva skal du ha fremover a? eller skal du flytte siden du selger så mye fisk?

(Har ikke lest hele tråden så hvis det står skrevet får du unnskylde meg
Yngel
Neida, skal ha barn og derfor ble det ikke noe av mitt kontor\akvarierom. Så da må 260l ut..
Benedicte_07
Venter selv yngel i August og da må mitt store kar vike for barneseng.


Grattis
aha.

Slik du venta yngel, hehe.. Fin den
Lykke te da!
Oppdatering...
Har ikke oppdatert tråden på en laaang stund. Solgte 260l og omplassert/solgte masse fisk. Mistet litt motivasjonen etter å ha solgt unna så mye, og har samtidig hatt mye annet å ta tak i, men er nå tilbake.

I dag har jeg fortsatt 2 kar, 120 l og 125l. Disse skal reduseres til kun 120l.
Har kun tid til ett kar, siden hundene og min lille datter tar store deler av min tid.
Men skal oppdatere tråden med bilder om hvordan 120l blir, da den er tatt ut av drift for renovering.
Vurdere å kun satse på en type maller og se om det kan bli noe yngel ut av det, men er fortsatt i tenkeboksen på den.

Får se hva tiden bringer....
Utvikling..
Har fikset opp i 120l min. Den ble tømt, for både sand og planter. Har nå limt opp en bakgrunn, som ligner stein. Ganske kjip bakgrunn, men hadde ikke tenkt å bruke så mye penger på dette prosjektet.
Har kjøpt ny lys sand og plassert ut røtter og huler. Bestilte også ny varmekolbe, og filtermedia, til pumpen så den blir god som ny. Varmekolben har vært så varm at plastikken hadde endret form, så tok ikke sjansen på den og bestilte en ny en. Det kan også forklare hvorfor det har vært mye fiskedød i karet, tiltross for gode vann verdier. Irriterende, men thats life.. Skal sjekke temperaturen jevnlig fremover. Selve pumpen så veldig fin ut.


Legger ut noen bilder av hvordan karet ser ut nå uten vann, kommer sikkert flere huler og plantene kommer etterhvert. Har planer om å prøve å få til oppdrett på L-206, men det ligger langt frem i tid. Må få det "nye" karet opp å gå igjen.


Utvikling...
Kan se tidligere i tråden, hvordan karet var før.....
Test av mobilkamera med maller som motiv.
Tok i dag å testet mobilkameraet. Ser at glasset har en del alger på, men er ellers veldig fornøyd med bildene...
Fikk en del fine bilder av mallene mine.
Ble litt i stuss på hvilke type de er.. Så hvis noen vet hvilken dette er snakk om, så bare kom med innspill..
120l.... spørsmålet rundt fisk..
Jeg går nå å stanger mot veggen i et forsøk på å finne en hovedfisk til karet mitt. Jeg har hatt malle som ønske og har sett på de eg har som potensialer.
Likevel har jeg ikke kommet frem til noe.
Artene jeg har sett på er
L-205
L-206
Chaetostoma sp (l-187a)
Grenmalle osv.

Jeg har innredet akvariet til å passe til en art som liker tre og åpne rom. Det er plassert ut to huler av skifer og to kokosnøtt huler. Det er kommet ett par planter, og det kommer javamose, som blir festet til noen av røttene. Alt i alt har akvariet godt med gjemmeplasser og bunnlaget er sand.

Så hvilke fisk skal jeg velge?
Bilder fra akvariet
Legger inn bilder av akvariet som er klart for nye beboere..
[External Image]

[External Image]

[External Image]

Jeg tror jeg kommer til å gå for en eller annen corydoras og Pseudomugil furcatus..
Men fortsatt litt usikker.
Sorger og gleder med akvariehold.
Jeg har den siste tiden introdusert reker og to stk ancistrus til 120l
Jeg har 10 gule reker som har gjør akvariet interessant og trivelig og 2 ancistrus sp. oppdrettsvariant.

Alle de gule rekene klarer seg fint og har fått frem en fantastisk gul farge, som jeg tar som en indikasjon på at de trives.

Den ene ancistrusen min, en dame så også ut til å trives og hun fikk agurk og squash. Begynte å bli vant til meg og jeg kunne styre på i akvariet og studere henne, uten at hun viste noe form for redsel. Hannen har hele perioden vært sky og kun kommet frem når lyset er slukket.
Så en morgen fant jeg hunnen død i akvariet, med tydelig rundt buk. Tenkte at det er egg hun ikke har blitt kvitt og at de hadde råtnet. Det var med stor sorg og jeg var redd for at hannen ikke vile trives uten en hunn. Han gjemte seg forøvrig i en rot og kom ikke ut for å spise heller.

Dagene går og jeg blir mer og mer bekymret for han. Så pluteslig en morgen ser jeg to yngel med plommesekker. Han har passet på egg og yngel og har gjort det beste ut av det. Og i dag talte jeg 4 små, perfekte yngel!

Jeg er helt overrasket over hvor flink han var og hvor glad jeg ble for å oppdage yngel. Ikke den mest eksotiske og sjeldneste fisken, men hvor stor glede noe sånt gir. Akvariehold er bare verdens mest fantastiske hobby.
Tilfeldig bekjentskap
© Espen Engdal
Reklame for plussmedlemskap