- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Hjelp fort
Hjelp fort
Har fått beskjed av Dyrebutikken jeg kjøpte karret mitt hos at jeg skal ta ut alt av vann å vaske sand å planter å nytt vann...Hvordan skal jeg vaske sanda? Skal jeg koke den å hvor lenge? Hvordan skal jeg ta fiskene oppi det nye vannet igjen,slik som da jeg kjøpte di eller? Nå er faktisk en fisk til død,så nå må jeg gjøre noe før alle går adundas...Kjøper vel et større karr etter jul regner jeg med
Postet 14.11.09 kl 13:26
Postet 14.11.09 kl 13:34
Endret: 14.11.09 kl 13:34
mona oHvorfor har dyrebutikken gitt deg et så merkelig råd? Hva skal det være godt for å gjøre noe sånt? Har du sykdom i karet? Da hjelper det overhodet ikke å gjøre en sånn "stor-rengjøring", så lenge du har fisk igjen som lever. Det er de som er smittebærere i så fall, og dem kan du ikke koke og vaske ;)
Hun på butikken sier at det er vannet eller plantene det er feil med,jeg vet ikke hvorfor hun sier det,men jeg må vel bare prøve for å se om det ligge grums osv i sanda,jeg får ikke klart vann i karret mitt,så derfor mener hun jeg skal gjøre dette,skal også ta en prøve av vannet som hun på dyrebutikken skal teste
Postet 14.11.09 kl 13:42
Postet 14.11.09 kl 14:05
...og jeg så tre kampfisker i samme 20litern hos dyrebutikken i går. de så ut som de hadde vært i en mixmaster. de har nok ikke så lang tid igjen å leve, på grunn av deres uvitenhet.
forklar oss heller problemet ditt, så kan vi eventuelt gi deg råd, og prøve å sette deg på rett spor.
når hun ba deg ha denne rengjøringen, tok hun vanntester først? hva forklarte du henne, før hun anbefalte deg å gjøre dette? har du nitritt utslag? alger?
forklar oss heller problemet ditt, så kan vi eventuelt gi deg råd, og prøve å sette deg på rett spor.
når hun ba deg ha denne rengjøringen, tok hun vanntester først? hva forklarte du henne, før hun anbefalte deg å gjøre dette? har du nitritt utslag? alger?
Postet 14.11.09 kl 14:15
Endret: 14.11.09 kl 14:15
Ronny-André...og jeg så tre kampfisker i samme 20litern hos dyrebutikken i går. de så ut som de hadde vært i en mixmaster. de har nok ikke så lang tid igjen å leve, på grunn av deres uvitenhet. forklar oss heller problemet ditt, så kan vi eventuelt gi deg råd, og prøve å sette deg på rett spor. når hun ba deg ha denne rengjøringen, tok hun vanntester først? hva forklarte du henne, før hun anbefalte deg å gjøre dette? har du nitritt utslag? alger?
Vet du hva,jeg har ikke noe slags utstyr for å måle nitritt,fikk beskjed på dyrebutikken at slikt trengte jeg ikke siden karret mitt er 60L å det bare er selskapsfisk....Jeg har grumsete vann å jeg har mistet 4 fisker på 7 uker....Nå har jeg bytett vann igjen,for 2 gang den her uka,nå er det kjempeklart å fint,så ikke vet jeg hva som var galt....Jeg skal kjøpe en pumpe til å ha i karret mitt...Mange rare råd man får fra en dyrebutikk....
Det som er merkelig her er at først var jeg å spurte hva jeg skulle gjøre,å jeg spurte om jeg skulle ha stor rengjøring på det,men da sa hun at jeg ikke måtte det for da mistet jeg alle fiskene mine,så ringte min mann å da sa hun samme til han at vi skulle ha den stor rengjøringa på karret,forstår rett å slett ingenting av det her snart....
Stakkars kampfiskene som ikke har det bra,skulle gjerne hadt en av dem her i mitt karr
Postet 14.11.09 kl 14:28
May-tove Knutsen.Nå har jeg bytett vann igjen,for 2 gang den her uka,nå er det kjempeklart å fint,så ikke vet jeg hva som var galt....Jeg skal kjøpe en pumpe til å ha i karret mitt...
Jeg er litt usikker på hva du mener med den siste delen der. Du skal kjøpe pumpe, skriver du. Mener du at du skal kjøpe en NY pumpe? For du har en filterpumpe fra før i akvariet, vel...?
Postet 14.11.09 kl 14:32
Endret: 14.11.09 kl 14:33
mona o[QUOTE=May-tove Knutsen].Nå har jeg bytett vann igjen,for 2 gang den her uka,nå er det kjempeklart å fint,så ikke vet jeg hva som var galt....Jeg skal kjøpe en pumpe til å ha i karret mitt...
Jeg er litt usikker på hva du mener med den siste delen der. Du skal kjøpe pumpe, skriver du. Mener du at du skal kjøpe en NY pumpe? For du har en filterpumpe fra før i akvariet, vel...?
Ja jeg har en pumpe som fulgte med karret,å den sier di på butikken ikke er god nok for det karret jeg har....Filtrene rengjør jeg 2-3 ganger i uka,hvis jeg ikke gjør dette så er det pottetett i filteret av smuss å sjit....
Postet 14.11.09 kl 14:41
Bra at du kjøper ny pumpe da. Men husk at filteret aldri skal vaskes i rennende vann fra springen. Ta vann direkte fra akvariet til en bøtte, og fjern skitten av filteret i den bøtta. Ellers dreper du filterbakteriene.
Du har blitt fortalt at du ikke trenger å måle nitritt, fordi karet bare er 60liter.... Aldri, aldri, aldri hør mer på den dama..
Jeg anbefaler deg å skaffe deg dråpetester raskest mulig.
Husk også at det nye filteret må innkjøres.
Du har blitt fortalt at du ikke trenger å måle nitritt, fordi karet bare er 60liter.... Aldri, aldri, aldri hør mer på den dama..
Jeg anbefaler deg å skaffe deg dråpetester raskest mulig.
Husk også at det nye filteret må innkjøres.
Postet 14.11.09 kl 15:01
Endret: 14.11.09 kl 15:02
Sjekke vannverdier er første bud ja, og så ville jeg ha slamsuget skikkelig. Jeg har også 60l, og det høres ikke ut som om damen i den lokale dyrebutikken din vet veldig mye om hva hun driver med.
Det kan fort bli en del nitritt i et så lite kar, hvis man ikke sjekker, og følger opp med tiltak. Jeg hadde et nitrittproblem helt i starten av akvaristkarrieren min, og det eneste jeg fikk beskjed om som hjelper, er å bytte vann, bytte vann og bytte vann. Og ei pumpe som funker skikkelig.
Det kan fort bli en del nitritt i et så lite kar, hvis man ikke sjekker, og følger opp med tiltak. Jeg hadde et nitrittproblem helt i starten av akvaristkarrieren min, og det eneste jeg fikk beskjed om som hjelper, er å bytte vann, bytte vann og bytte vann. Og ei pumpe som funker skikkelig.
Postet 15.11.09 kl 09:59