- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Blir ikke kvitt brunalger.
Blir ikke kvitt brunalger.
Inaktiv bruker

Jeg har hatt problemer med en algetype jeg ikke kjenner igjen helt.
Algene er veldig små, og brune. de er ikke lange, men likevel så irriterer de meg utrolig mye. Algene fester seg på anubiasplantene mine, og på glasset.
Det er utrolig kjedelig å måtte se på.
algene er veldig glatte og vanskelige å fjerne.
jeg fjerner en god del hver uke, men det kommer tilbake uansett.
akvariet har nå stått i 2 måneder, og den første måneden sto lyset konstant av, men de siste ukene har jeg latt det stå på i 12 timer til dagen.
jeg trenger virkelig hjelp, for algene ødelegger akvariets planteopplevelse : (
Generelle tips:
- Akvariet er 60 liter.
- stått i 2 måneder.
- 2 gullfisker. Normal variant (kort hale, og normal kroppsform, med orange farge.)
- forer minimalt en gang til dagen.
- skifter vann minst 2 ganger i uka. tar da 25 %.
Håper informasjonen var nyttig for å kunne hjelpe.
Algene ødelegger mye av interessen min for akvarie, og jeg vil virkelig ikke måtte se på det.
Algene er veldig små, og brune. de er ikke lange, men likevel så irriterer de meg utrolig mye. Algene fester seg på anubiasplantene mine, og på glasset.
Det er utrolig kjedelig å måtte se på.
algene er veldig glatte og vanskelige å fjerne.
jeg fjerner en god del hver uke, men det kommer tilbake uansett.
akvariet har nå stått i 2 måneder, og den første måneden sto lyset konstant av, men de siste ukene har jeg latt det stå på i 12 timer til dagen.
jeg trenger virkelig hjelp, for algene ødelegger akvariets planteopplevelse : (
Generelle tips:
- Akvariet er 60 liter.
- stått i 2 måneder.
- 2 gullfisker. Normal variant (kort hale, og normal kroppsform, med orange farge.)
- forer minimalt en gang til dagen.
- skifter vann minst 2 ganger i uka. tar da 25 %.
Håper informasjonen var nyttig for å kunne hjelpe.
Algene ødelegger mye av interessen min for akvarie, og jeg vil virkelig ikke måtte se på det.
Postet 14.11.09 kl 16:24
Har du mulighet til å få tatt bilder av algetypen det gjelder? Det er viktig å vite hvilken alge det er, for å eventuelt kunne foreslå riktige tiltak.
Er litt usikker på om dette faktisk er brunalger etter beskrivelsen din, siden brunalger (den vanlige typen som faktisk heter brunalger) er veldig lette å få bort. Men et bilde ville oppklart det.
Er litt usikker på om dette faktisk er brunalger etter beskrivelsen din, siden brunalger (den vanlige typen som faktisk heter brunalger) er veldig lette å få bort. Men et bilde ville oppklart det.
Postet 14.11.09 kl 17:17
Inaktiv bruker
Postet 14.11.09 kl 18:22
Jeg vet ikke hvilke alger det er, men da jeg selv hadde mye alger så hjalp det en del å skru ned lystiden fra 12 timer til 8 timer, og også 50% vannbytte to ganger i uka, pluss at fiskene bare får mat en gang annenhver dag.
Jeg har lest her på forumet at det også hjelper å sette inn hurtigvoksende planter. Lykke til.
Jeg har lest her på forumet at det også hjelper å sette inn hurtigvoksende planter. Lykke til.
Postet 14.11.09 kl 23:56
Inaktiv bruker

Ja men jeg tror ikke det vil hjelpe, for jeg har hørt at brun alger skyldes for lite lys i akvariet. Jeg hadde lyset avslått i en måned under innkjøringsperioden, og dette kan kanskje ha latt algene etablere seg.
kom gjerne med flere tips
kom gjerne med flere tips
Postet 15.11.09 kl 00:04
Det likner veldig på det jeg har i det ene akvariet mitt, og legger seg på samme måte over planter og glass, men mine er riktignok veldig lette å fjerne. Jeg har lyset på 10 timer per dag, jeg har aldri hatt mindre lystid enn det. Jeg fikk mine alger da jeg bytta ut lysrøret med et billigrør. Det ga fint lys, men det var ikke noe særlig til akvariebruk i lengden, så det skal byttes ut. Regner med at algene forsvinner da.
Forresten, jeg har foret temmelig mye i karet også, på grunn av yngeloppvekst. Kraftig foring kan også forårsake alger.
Forresten, jeg har foret temmelig mye i karet også, på grunn av yngeloppvekst. Kraftig foring kan også forårsake alger.
Postet 15.11.09 kl 00:54
Endret: 15.11.09 kl 00:58