Perlegurami med flekk på begge øynene!

Den ene Perleguramien min har fått en grå flekk på hver av øynene, den dekker store deler av det sorte på begge øynene. Den spiser som vanlig og oppfører seg som vanlig, men er i tvil om jeg skal avlive den. Den andre Perleguramien har ikke det sånn og det er ingenting nytt som har skjedd i akvariet på evigheter. Her er noen opplysninger;

- Hvordan fisk er det? Det er en Perlegurami
- Hvor lenge har du hatt fisken og hvor stor/gammel er den? Den har jeg hatt i 3 år
- Hvilke andre fisker går den sammen med? (antall og type) Den går sammen med en annen tilsvanderende Perlegurami + 5 scalarer
- Har det kommet noen nye fisk i karet de siste par mnd.? Nei, de samme har vært i akvariet i mange år. Kjøpte 2 Eplesnegler i fjor, den ene døde ganske kjapt og den siste når jeg flytta for et halvt år siden.
- Akvarium/filterløsning? (+ rutiner for rensing av filter) Innvendig pumpe av ukjent fabrikat. Skyller svampen 1-2 ganger i mnd, byttet den helt ut for noen mnd siden.
- Vannverdier? (+ rutiner for vannbytte) Bytter vann 1 gang i mnd, har ikke tatt vannverdier i det siste.
- Atferd? Også de andre fiskene i karet. Det er temmelig fredfult, selv om jeg synes de har det trang. Skal ha de over på et 275 liters akvarie i desember anyway.
- Last gjerne opp et godt bilde. Skarpt. Så godt jeg fikk til, de er alt for raske og kameraet mitt for treigt!

Noen som har noen ide om hva det er? Lider fisken?
Det er et fenomen som stort sett dukker opp ved dårlige vannverdier, er jeg redd. Et vannbytte i måneden er altfor lite når du i tillegg skriver at de "har det trangt". Det gir hint om at du har et lite akvarium til dem, som i tillegg er overfyllt av fisk som kun får et vannbytte i mnd. Alle disse faktorene tilsammen gir dårlig vannkvalitet, og tåkete grå øyne er da resultatet.
Det er individuelt hvor mye fisk tåler, og det som blir for mye for èn fisk, kan tåles bedre av en annen. Det er ikke sikkert dette vil gå bort igjen noengang.

Det første du må gjøre, er å gi fiskene dine friskt vann litt oftere.
Jeg tror du gjør veldig lurt i å legge om rutinene dine. Et vannbytte i uken er minimum, og man skal være spesielt nøye på det når fiskene i tillegg går trangt. Da bør man faktisk bytte enda oftere. Du bør bytte 25-30% hver dag i en periode fremover.

Jeg er ganske sikker på at du har veldig høye nitrat-verdier i dette karet.

Har du ingen vannverdi-tester i det hele tatt?
Jeg ser av og til inn til fiskene mine og tenker hva tenker de på? Har de det bra? Hva tenker de om meg? Åssen ser de på hverandre som fisker? Aner ikke!

Men har lest at vi mennesker er flinke til å tolke begrensede budskaper ut i fra egne forutsetninger og dagsform. Definisjonen om hvor mye plass en akvariefisk skal ha er tydeligvis veldig varierende, alt fra et Norgesglass til et badekar. Dessuten så mener noen at man skal skifte 10-20% hver uke med vann, mens jeg skifter veldig masse – det går tydeligvis helt greit da fiskene stadig vokser og er interessert i mat og omgivelsene. De legger til og med egg noen ganger, noe som ikke akkurat tyder på giftige omgivelser! Jeg har ellers passe med algevekst og plantene vokser bra. Jeg sjekker vannkvaliteten hver mnd (sorry at jeg var litt omtrentlig der) og den er grei nok.

Da jeg blir hengt ut som dårlig dyre-eier, så gjorde det jeg kommer til å gjøre heretter; Brukte Google! Det er mest sannsynlig feilernæring. (http://animal-world.com/encyclo/fresh/information/Diseases.htm#Eye%20Problems);
Eye Problems
Symptoms: Cloudy cornea, opaque lens, pop eye, swelling, blindness.
o Cloudy cornea can result from a bacterial invasion. Antibiotics may help.
o Opaqueness can result from poor nutrition or a metacercaria invasion (grubs). Try foods with added vitamins and changing the diet to include variety.
o Pop eye (exophtalmia) can result from rough handling, gas embolism, tumors, bacterial infection, or vitamin A deficiency. Gas bubble or bacterial infection can be treated successfully with penicillin or amoxicillin.
o Blindness can be caused by poor nutrition or excessive light. Lowering the light level and a change of diet to include lots of variety may help prevent it.

Så det jeg har gjort feil er at jeg har stolt på at det fôret som Tetra produserer er bra nok alene. Lærdommen er å kjøpe en mindre boks og variere med annet fôr iblant. Fisken er minst 4 år gammel så det kan jo være en brikke i svaret. Den kan visst behandles med antibiotika, men den lever som sagt på overtid for en vanlig akvariefisk, så når fiskene skal over i et større akvarium så avliver jeg den.
Plussmedlem
Merkelig reaksjon på et råd...Hengt ut?

Man kan finne akkurat de svarene man ønsker på Google.

Vannverdier som ikke er på topp kan gi slike symptomer. Du fant det jo ut selv også, men du valgte å lese linje nummer to.

Har googlet litt mere om øyeproblemer...
Cloudy Eye
Pathogen/Cause: Various organisms (nonspecific), Severe Stress, Malnutrition, Cataracts, Old Age, Hyperproduction of slime due to poisoning, bad water quality, or irritation.
Potential Treatment: Investigate if water quality is high first (water changes), then if nutritional needs of that species are being met. Wait at least a week or two before trying any antibiotics, it will often clear on its own if water quality is high.
Other Notes: Frequent water changes a must to improve quality. Test for ammonia, nitrites, nitrates. Cloudy eye is a sign of a number of things, rather than a disease in its own right.

Så kan man diskutere om fisken har "cloudy cornea" eller "opaqueness".
Jeg synes det ser ut som at cornea er slørete (cloudy).

Trenger ikke å skylde på Tetra hvis vannbytter er nok til å hjelpe fisken.

Monas forslag er ikke på viddene.
En perlegurami kan leve i 10 år under de rette forhold.
Du mener jo selv at fiskene dine har det trangt i 65(?) liter.
Tilfeldig bekjentskap
© Arne Olsen
Reklame for plussmedlemskap