Nettop kjøpt akvarium :)


hei!
i dag kjøpte jeg meg akvarium
egentlig hadde jeg planer om å kjøpe et 120 liters, men fant ut at jeg ikke hadde plass. så det ble et 54 liters. men uansett. jeg vet at mange som jobber i dyrebutikker ikke har bær av peiling på hva de driver med. men jeg ble allikevel usikker når mannen som solgte meg akvariet sa at jeg kunne putte oppi fisker og planter etter 1 uke, og at jeg skulle putte oppi disse samtidig. jeg har lest her på akvaforum at man skal vente 4-6 uker før man putter fisker oppi, og at man kan sette plantene etter bare noen timer. så nå er jeg litt forvirret :S
han sa også at jeg skulle helle en halv flaske AquaSafe i karet med en gang jeg hadde fylt oppi vann, men synes dette høres litt merkelig ut? :S jeg kjøpte AquaSafen allike vel da... :P
er litt forvirret nå :S har forresten kjøpt ciclidesand, og skylt den godt og har nå et 3 cm. tykt lag i bånn. holder det?
På akvaforum er det akvarister som gjerne har lang erfaring og god kunnskap innen akvaristikk, og de tjener ikke noe på å hjelpe deg. Dyrebutikker har ofte dårlig kunnskap og/eller er ute etter å selge, så jeg ville anbefalt deg å gjort det du blir anbefalt på forumet.
Hvis du leser litt mer, særlig på akvarieskolen under artikler øverst på siden vil du også forså HVORFOR man venter i 4-6 uker, og bør sette i planter med en gang vannet er temperert, så da er jo saken grei

Lykke til med en ny og givende hobby!

edit: Ha opp i mer sand, gjerne en 5 cm, så får plantene godt feste.
Angående acuasafen vil ikke det ha noe for seg når det kommer til å sette inn fisk tidlig. Den er til for å binde blandt annet klor. I Norge har de fleste så bra vann at det ikke trenger å renses så mye og acuasafen blir derfor unødvendig, men når du først har kjøpt den kan du like godt bruke den, eventuelt selge den, også kutte ut når flaska er tom.
Grattis med nytt kar !

Nå er ikke forumer fasit heller, men det er jo mange som deler av erfaring og kunnskap som kan være veldig nyttig! Akvarieskolen er ett godt tips.

Det er i alle fall ikke anbefalt å belaste karet for mye i starten. Jeg mener at du kan starte med planter med en gang. Etter en uke, så går det an å prøve med en liten fisk eller to, men selvsagt er dette med større risiko enn å vente, men det går ofte også bra. Jo mer du belaster karet tidlig, jo større er sjansen for at det hele går skeis. Ergo, ikke svi av for mye penger på fisk som du risikerer å miste.

Og for all del, ikke gi for mye mat, spesiellt i starten!

Lykke til!
Jeg ville absolutt fulgt rådene her på forumet.

Hvis du bruker aquasafe, så står det på flasken hvor mye du skal bruke. En halv flaske høres helt vilt ut i en 54 liter, hvis ikke flasken er bitteliten. Jeg kjøper litt store flasker og da skal det en halv kork til ti liter, altså rundt 2-3 korker til 50 liter.

Jeg ville satt opp karet med grus og planter. Latt det stå i fire uker. Satt inn to fisker og ventet en uke før jeg eventuelt satte inn noen flere.

Også ville jeg kjøpt en dråpetest (ikke strips) som måler nitritt (som er farlig for fisken) og en som måler ph, slik at du kan kontrollere vannverdiene selv.

Hvis du har ph over 7, ville jeg nok kjøp en ammoniakktest også. Ofte er det ammoniakk som dreper fiskene i starten og faren stiger desto høyere ph er over 7.

Etterhvert tar bakterier som dannes i filteret hånd om dette, men det tar tid. Derfor må du vente.
tror nok du får en PH dropp hvis amoniakk øker ...... blir mere syre i vannet

Høy PH: Mer basisk vann

Lav PH : Surt vann ( Syre )

PH = 7 Nøytralt vann
takk for gode råd!

jeg puttetb oppi et par cm. ekstra sand i stad, men vannet ble veldig grumsete...:S vasket den godt først, men det ble allikevel grumsete. men jeg har noen spørsmål til!

1. skal jeg bytte 30% av vannet 1 gang i uken nå selv om jeg ikke har noen fisker oppi?
2. jeg har puttet oppi noen stener fra hellas som jeg skrubbet godt i varmt vann først. funker dette?
3. kan jeg putte oppi noen reker nå til å begynne med eller må jeg vente 4-6 uker med disse også?

skal kjøpe planter i morgen og sleder med skikelig hehe!
Nei, det er ingen fordel med å bytte vann før du har fisk. Ta et vannbytte dagen før du kjøper fisk, derretter kan du fortsette med 30% en gang i uka.

Det kommer an på hva slags steiner det er. Noen steiner skal nemlig unngås. Beskriv hvordan de ser ut, glitrer de for eksempel, og hvor fant du dem? Enda bedre, legg ut et bilde i tillegg.

Vent med reker også.
Tilfeldig bekjentskap
© J.W. Armbruster
Reklame for plussmedlemskap