Palettciklide oppdrett.... (side 4)

GuppyFan
bruker en palett ho lang td på å legge egg vanligvis? hoa mi var inni i den vasen og der så jeg henne og hun vibrerte og vfidde på seg, til og med litt opp ned som om hun klemte seg inn mot veggen inni hulen, og ristet litt på seg, og så etter en stund gikk hun ut igjen, men hannen passet på avasen en liten stun etterpå. men har ikke sett noen av dem inni vasen etter det.


hvordan oppfører hunnen seg når hun legger egg?

og må hannen befrukte dem med en gang eller?
nå var hunnen inne igjen i vasen og ristet og vibrerte og klemte seg inn mot veggen opp nde og på sidene..
og hannen gjør ingenting, går heller ikke inn i hulen etter at hun er gått ut.

hva kan det bety?
nå gikk endelig hannen inn i vasen og ristet som en gal og vibrerer litt og så gikk han ut igjen....

kan det være egg eller bare noe de gjør..
Sjølve egglegginga tek nok ikkje så lang tid, vil tippe fra nokre minutt til 10 min. Men leikinga kan holde på i dagar før dei kjem så langt.
nå leste ikk jeg hele tråden her, bare første siden og siste her..
men, som du skrev her nå at du klarer og se hunnen rister i hula og du kan se henne opp ned, høres det for meg ut at eggene legges, tar et par tre fire dager før du ser de, de kan flytte de til en annen hule eller plass i karet..

Lenge siden jeg hadd yngel på de..

Jeg kjøpte meg et til kar i går, skulle flytta no scalarer og et par paletter over i det, så jo at de har jobbet fælt rundt ene hula lenge, men at de tok seg en runde rundt i de 250 literene rett som det var, begge kunne faktisk bevege seg et stykke bort, så trodde ikke de hadde noe der, så jeg dro armen nedi karet, opp med de hulene jeg skulle ha i det nyoppsatte og bynte å fiske, scalarene først..
Så så jeg palettene jobbet på spreng på "rivningstomta" der hula hadde stått, og inn i en mallehule, så lyste jeg inn å så, joda, masse yngel, små ikke svømmedyktige med plommesekk på maven. (ca 20stk)

Jeg tømte mallehula oppi en yngelboks, og la den ned igjen, så rota jeg litt forsiktig i sanda der hula med egg hadde vært, å joda der klarte de å plukke
fram enda noen få yngel å putte i mallehula, så nå får vi se hva dette blir til, hehe..
så eggene er sånn at jeg ikke kan se de?
( kan uansett ikke se noenting inni den vase greia- helt mørkt)
GuppyFan
så eggene er sånn at jeg ikke kan se de? ( kan uansett ikke se noenting inni den vase greia- helt mørkt)


noen som har bilder av egg?


Du må være noe av det mest utålmodige jeg har vært borti

Sett deg ned å se på fiskene å kos deg, istedenfor å stresse

Den dagen hunnen har lagt egg, forsvinner oftest rødfargen på henne, og hun blir bare sort og hvit.

ca 5 dager etter egglegging, klekker eggene. Så tar det ca 5 dager før yngelen tas ut av hulen. Da får du se om du har lykkes.

For å si det slik: du får nok yngel

NB: ikke bland deg oppi egg- og yngelpleie til palettene. De klarer seg utmerket selv. Ikke ta ut eggene, ikke flytt hulen, bare la dem være i fred
ok, tror jeg har svarene jeg trenger nå

foreløpig i allefall.

veldig gøy å se på fiskene gledder meg skikkelig til de små kommer

skal si ifra når de kommer

Ps: takk for alle de gode svarene jeg har fått. - hadde ik klart meg så godt uten
Egg:)
Fra i går og videre så begynte paletthoa mi å grave ut sand fra den ene kokosnøtt hulen, og i hele dag har hun vært der inne og liksom "bare vært der" Og så tok jeg og så litt næyere etter ovenfra, og der så jeg mange små hvite/gjenomsiktege prikker. Hun hadde lagt egg!!

Hun er hele tiden inni hulen, og slipper ikke hannen inn, han er utenfor og ellers svømmer rundt og passer på området.

Det at ikke hannen er i hulen er det dumt, eller er det bare helt normalt?

gleder meg skikkelig til å følge med framover , ( måtte bare la dere her inne få vite nyheten
gratulerer!

ingenring er morsomere enn når fiskene legger egg og/eller får levende yngel!

håper de klarer seg
takk for det

ser ut til at hoa har overtatt begge foreldre rollene, eller så er bare hannen meniingen at den skal være utenfor og svømme rundt og sånn
hun passer eggene, han passer hulen
Ja, gledder meg masse

men nå er det plutselig ikke så mange egg der inne som jeg kan se lenger...
kan de ha blitt spist, eller er de bare vært dårlige og blitt fjernet. eller pleier det å bli færre egg etter hvert?..
Nå ser det ut til at alle eggene er borte, og palettene har begynt å svømme rundt i karet og gå fra hule til hulse og undersøke.... de er også blitt sterkere i fargene igjen. hva kan ha skjedd med eggene?
nybakte foreldre kan spise egg de 2-3 første gangene, så bare smør deg med det vi akvarister har minst av, tålmodighet

Mvh Per
Nå i dag, når jeg så bort til paletthoa så så jeg noen prikker som beveget seg, og så så jeg nærmere etter, og det var 10 - 15 yngel som hun og hannen passet på

egentlig litt merkelig siden eggene forsvant den andre eller tredje dagen. hmm noen som vet hva som har skjedd, og noen råd til best mulig yngelpleie
Tilfeldig bekjentskap
© Edward O. Murdy
Reklame for plussmedlemskap