Platyene gjemmer seg for kampfisken

Først: jeg er komplett nybegynner.

Jeg har et 54 liters akvarium og har følgende fisker;
1 kampfisk (satt inn etter 2 uker..)
5 black molly (satt inn etter 2,5 uker)

Disse svømte rundt i fred og fordragelighet mellom
steiner og planter (har forøvrig 11 planter - hele bakveggen
er dekket.)

Så i dag tenkte jeg å berike karet med noen nye venner.
3 platy (orange med svarte finner) jumpet uti, men
ble raskt jaget av kampfisken. Synes han ble litt pågående
på mollyene også. Når jeg ser på karet nå, er platyene
borte. Jeg må lete før jeg finner dem innimellom pantene. De kommer
bare unntaksvis frem i fronten av karet.

Så jeg lurer på følgende:

er dette noe som "går seg til" etterhvert, eller må jeg
rett og slett levere tilbake platyene eller kampfisken? Jeg vil jo ikke ha fisk
som må leve i frykt heller.

Og noen andre ting..
Hvor ofte skal jeg bytte vann? Jeg leser så mye motstridende.
Han i dyrebutikken sa en gang pr mnd (er ikke det litt for sjeldent?)

Hvor mye mat skal jeg gi nå i startfasen?
Kampfisken har fått ca 2 kuler av kampfiskmat. (på boksen står det
4-5 kuler daglig). Mollyene har ikke fått noe de 3 dagene jeg har hatt de.

Veldig takknemlig for svar!!

Kampfisker kan være slemme mot andre fisk, eller ikke kommer helt an på kampfisken sin personlighet. Selv ville jeg enten levert tilbake kampfisken, eller kjøpt et nytt kar til den. Den kan drepe de andre fiskene. Eller påføre dem stress eller skader.

den offistielle vannbyttingsrutinen er 30% vann hver uke eller mer vis du har sykdom i karet
-Knut
Kampfisker kan være slemme mot andre fisk, eller ikke kommer helt an på kampfisken sin personlighet. Selv ville jeg enten levert tilbake kampfisken, eller kjøpt et nytt kar til den. Den kan drepe de andre fiskene. Eller påføre dem stress eller skader. den offistielle vannbyttingsrutinen er 30% vann hver uke eller mer vis du har sykdom i karet

Tusen takk for svar!
Men hvorfor ble kampfisken plutselig så pågående på mollyene han
levde rolig med før platyene kom? Kan det være en innkjøringsfase?
Jeg har så lyst til å beholde fiskene jeg har nå.
Men sett at jeg leverer platyene og beholder kampfisken, er det stor
sjanse for at kampfisken vil oppføre seg slik mot de neste fiskene
som kommer i karet?

Jeg ville levert tilbake både platyene og mollyene, hvis jeg var deg.

Kampfisk går sjelden bra sammen med andre fisker og karet du har er såpass lite at de har små muligheter til å komme seg unna.

Dessuten har du satt inn så mange fisk på den desidert farligste tida etter oppstart at det er stor sjans for at du får forgiftning i karet på grunn av for mye avfallstoffer. Det kan føre til at fiskene dine blir syke eller dør.

Stress på grunn av jaging av kampfisken gjør ikke situasjonen for de andre fiskene bedre.

Normalt bør du bytte vann en gang i uka. Men, ettersom du har satt inn fiskene for tidlig, må du belage deg på daglige vannbytter hvis du ikke leverer dem tilbake. Var jeg deg ville jeg begynt med det allerede nå. Hvis de begynner å dø, må du starte med å bytte 20 prosent vann hver morgen og kveld.

Det kan også hende at du er heldig og at de klarer forgiftningstoppen til filteret ditt klarer å ta hånd om den. Men dessverre opplever de fleste det motsatte.
Det kommer egentlig an på hvilke fisk du vil ha, vis du vil beholde kampfisken kan du ikke ha andre småfisk som guppy, platy, molly osv. men du kan ha khulli ål, anchistrus osv. det har også gått bra og ha tetraer hos noen.
Men vis du beholder mollyene og platyene kan du ha mange forskjellige fisker, så lenge de er fredelige.
-Knut
Det kommer egentlig an på hvilke fisk du vil ha, vis du vil beholde kampfisken kan du ikke ha andre småfisk som guppy, platy, molly osv. men du kan ha khulli ål, anchistrus osv. det har også gått bra og ha tetraer hos noen. Men vis du beholder mollyene og platyene kan du ha mange forskjellige fisker, så lenge de er fredelige.

Du kan ha kampfisk sammen guppy,platy,molly osv. hvis kampfisken er fredelig, men hvis kampfisken ikke er så fredelig, så må den gå alene.
Det spørs mye på personligheten til kampfisken, og hvis de andre fiskene har lignende farger som kampfisken, så er det mest sannsynlig at det ikke går bra.
Men mange har lyktes med å kampfisk sammen med mange andre fisker, noen kampfisker bryr seg ikke om de andre fiskene iheletatt, mens andre ikke kan gå sammen med yngel engang.
Men i dette tilfelle er det kanskje best å flytte kampfisken eller gi den tilbake til dyrebutikken.
Takk for svar begge to.
Knut: du beskriver et slikt kar jeg ønsker å ha; fisker i fred og fordragelighet.
Håper det ikke er noe problem å levere kampfisken tilbake til dyrebutikken.

Det aller første jeg gjorde i dag var å bytte ut 1/3 av vannet. Har også brukt
den slangen til å støvsuge bunnen.
Etter det synes jeg at alle fiskene er mer i front, mollyene viser seg titt
og ofte og kampfisken er en smule roligere mot dem. Kanskje han har
fått natten til å roe seg på..?

Jeg har forholdt meg til to dyrebutikker, begge sier forskjellig samt
at jeg leser en tredje/fjerde...osv versjon på nettet.

Dyrebutikk 1)Kampfisken skulle være en "indikator" på at vannet er levelig siden de er hardføre.
Black molly skulle spise grums og skulle være gode partnere til kampfisken.
Mollyene trenger ikke så mye mat.
Jeg hadde 7 planter fra før som de mente er for lite, så jeg kjøpte 7 til.

Dyrebutikk 2) Etter 3 uker er det bare å kjøre på med fisk med jevne mellomrom. 6-7 planter skulle være nok. Skift vann 1 gang i måneden.

Blir ikke klok på dette.
Hva med å bytte 2-3 kopper hver dag, så 1/3 eller 1/4 i uken som jeg også har blitt fortalt? I naturen er det jo jevnt tilsig med vann.

Hvordan blir matingen fremover?

Kjempeglad for svar!

Mat sparsommelig, du trenger heller ikke å gi mat hver dag, du burde også få kjøpt deg dråpetester for å teste nitritt, hvis dyrebutikken anbefaler strips, så burde du ikke kjøpe det, fordi de er ganske unøyaktige.
Hvis kampfisken er roligere idag så kan det hende det bare var snakk om tilvenning, men følg med de neste dagene, om den viser agressiv atferd, så leverer du den tilbake.
Det den ene dyrebutikken sa om at du bare kunne kjøre på med fisk etter 3 uker, er feil.
etter 4-5 uker kan du begynne å sette inn fisk gradvis, men du har jo allerede satt inn fisk, så dette spiller jo ikke så stor rolle for deg.
Syntes det med å bytte 2-3 kopper daglig hørtes greit ut, men du burde kanskje heller bytte 4-5 kopper daglig.
Akvarium-freak
[QUOTE=-Knut]Det kommer egentlig an på hvilke fisk du vil ha, vis du vil beholde kampfisken kan du ikke ha andre småfisk som guppy, platy, molly osv. men du kan ha khulli ål, anchistrus osv. det har også gått bra og ha tetraer hos noen. Men vis du beholder mollyene og platyene kan du ha mange forskjellige fisker, så lenge de er fredelige.

Du kan ha kampfisk sammen guppy,platy,molly osv. hvis kampfisken er fredelig, men hvis kampfisken ikke er så fredelig, så må den gå alene.
Det spørs mye på personligheten til kampfisken, og hvis de andre fiskene har lignende farger som kampfisken, så er det mest sannsynlig at det ikke går bra.
Men mange har lyktes med å kampfisk sammen med mange andre fisker, noen kampfisker bryr seg ikke om de andre fiskene iheletatt, mens andre ikke kan gå sammen med yngel engang.
Men i dette tilfelle er det kanskje best å flytte kampfisken eller gi den tilbake til dyrebutikken.

Man skal vel ikke ha kampfisk sammen med guppy, det var det første jeg fikk høre da jeg fikk kampfisk, fordi de likte ikke at de andre fiskene hadde finere slør og ville da prøve å drepe de?
det kommer helt an på fiskens personlighet. og det er heller ikke alle guppy som har store slør.
Freia
Takk for svar begge to. Knut: du beskriver et slikt kar jeg ønsker å ha; fisker i fred og fordragelighet. Håper det ikke er noe problem å levere kampfisken tilbake til dyrebutikken. Det aller første jeg gjorde i dag var å bytte ut 1/3 av vannet. Har også brukt den slangen til å støvsuge bunnen. Etter det synes jeg at alle fiskene er mer i front, mollyene viser seg titt og ofte og kampfisken er en smule roligere mot dem. Kanskje han har fått natten til å roe seg på..? Jeg har forholdt meg til to dyrebutikker, begge sier forskjellig samt at jeg leser en tredje/fjerde...osv versjon på nettet. Dyrebutikk 1)Kampfisken skulle være en "indikator" på at vannet er levelig siden de er hardføre. Black molly skulle spise grums og skulle være gode partnere til kampfisken. Mollyene trenger ikke så mye mat. Jeg hadde 7 planter fra før som de mente er for lite, så jeg kjøpte 7 til. Dyrebutikk 2) Etter 3 uker er det bare å kjøre på med fisk med jevne mellomrom. 6-7 planter skulle være nok. Skift vann 1 gang i måneden. Blir ikke klok på dette. Hva med å bytte 2-3 kopper hver dag, så 1/3 eller 1/4 i uken som jeg også har blitt fortalt? I naturen er det jo jevnt tilsig med vann. Hvordan blir matingen fremover? Kjempeglad for svar!:)

Jeg kjenner meg så godt igjen i dine erfaringer med dyrebutikker, dessverre.

Dyrebutikk 1 Kampfisk har labyrintorgan som gjør at den kan puste over vann. At den overlever er ingen indikator på at andre gjør det. Bare tull.
Black molly spiser alger hvis det ikke er annen mat, men er ikke den fisken som er mest kjent for å holde akvariet rent. Den er heller ikke kjent som noen god samboer for kampfisk da den ofte napper finnene på den.

Mer her:

Jo flere planter, desto bedre, men ikke så mange at det ikke er plass til å svømme, da. Sju planter høres greit ut hvis noen av dem er hurtigvoksende.

Dyrebutikk 2: Forsåvidt greie råd hvis du ikke setter inn mer enn et par fisk etter tre-fire uker og ikke øker for fort. Men vannbytte ville jeg tatt en gang i uka i et så lite kar forn å unngå sykdom og bakterieinfeksjon.

Skjønner godt at du følger det frustererende å få så mange råd. Akkurat slik hadde jeg det også helt til jeg skjønte hvordan et akvarium fungerer:

Fiskene skiller ut ammoniakk/amonium. Hvis du har basisk vann (ikke surt) er ammoniakken farligere desto høyere PH du har i vannet.

De første bakteriene som dannes, spiser ammoniakken og lager nitritt. Nitritt er også giftig. Derfor begynner ofte fiskene å dø først etter en til to uker.

Så dannes det bakterier som spiser nitritt og lager nitrat. Nitrat er ikke så farlig og tas delvis opp av plantene. For mye nitrat er derimot ikke bra. Derfor må vi bytte vann også i et innkjørt akvarium.

Denne prosessen tar fire uker, fordi bakteriekolloniene trenger tid til å vokse i takt med avfallsmengden. Setter du inn mange fisker på en gang, kan du derfor få forgiftning også i et innkjørt akvarium.

Hvis du ikke har bakterier i filteret som takler giftstoffene, er eneste måten å bli kvitt dem å skifte vannet ofte. Derfor ender man ofte med å måtte bytte vann hver dag hvis man setter inn fisk for tidlig.

Det finnes tester til å teste ph, ammoniakk (NH3/4), nitritt (NO2) og nitrat (NO3) hvis du ønsker å ha kontroll på vannet selv. Det er faktisk ganske interessant, dette lille universet et akvarium er. Lærerikt

Lykke til!

Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap