60l akvarium - fresh start, et par spørsmål.

Da har jeg endelig fått meg akvarium og kjøpt inn det nødvendige for å få det i gang.

60L
Varmekolbe
Filterpumpe
Blått lys, hvit syltynn sand og et par lavasteiner.

Så kommer spørsmålet.

* Skal filterpumpa stå å gå nå i en uke så vil det danne seg de bakteriene som trengs av seg selv?
* Tempraturen nå er 22'c, er dette riktig?
* Trenger jeg luft pumpe? Hører mye forskjellig her. Butikken sier ja, andre brukere sier nei.
* Det setter seg veldig mye luftbobler langs glassene rundt hele som ikke forsvinner, hva kommer det av?

Takker for svar!
Filteret skal gå i en 4-5 uker før det er klart for fisk. Slipp oppi litt fiskemat av og til, så filterbakteriene får noe å jobbe med.

Om temperaturen er riktig kommer an på hvilke fisk du skal ha.

Luftpumpe er ofte unødvendig. Rett filterutblåset slik at det skapes bevegelse i vannoverflaten, så blir det ofte nok oksygen. Ved enkelte tilfeller, for eksempel hvis man benytter varmekuren ved sykdom, kan det være lurt å bruke luftpumpe under behandlingsperioden.

Luftboblene er der fordi du nettopp har fylt oppi vann, de forsvinner i løpet av natta eller dagen i morgen.

Anbefaler deg å lese på akvarieskolen under artikler helt øverst på siden, særlig artiklene som heter "vannverdier" og "oppstart av akvarium". Der finner du svar på alt du har spurt om, samt ekstra ting du må vite før du skaffer deg fisk.

Filteret må gå i fire uker før du setter inn fisk, dersom du vil unngå fiskedød og problemer.

Hvis ikke må du være forberedt på å bytte vann hver dag i ukesvis.

Etter fire uker kan du heller ikke sette inn mange fisk på en gang. Maks to-tre. Bakteriekolloniene må ha tid til å bygge seg opp i filteret slik at de kan holde tritt med den avfallsmengden fiskene avgir. Øker du for fort, risikerer du forgiftning.

Plantene er det derimot lurt å plante i sanden med en gang nå som vannet er varmt nok.

Temperaturen for vanlig selskapsfisk ligger ofte rundt 26 grader, men noen vil ha kaldere vann, andre litt varmere. Opplysninger om dette finner du for hver enkelt fisk i fiskebasen her på forumet.

Du trenger ikke luftepumpe i utgangspunktet hvis du setter filterpumpa så høyt at vannet som kommer ut skaper bevegelse i vannoverflata.

Boblene på glasset er oksygen som er i springvannet. De forsvinner etterhvert. Når du skal bytte vann etter å ha fått fisk i karet, setter du det i en bøtte til lufting et døgn eller to slik at det får riktig temperatur og du får ut noe av oksygenet, før du bytter.

Mange tatt for svar!

Når det gjelder den varmekolba jeg fikk med ser det ikke ut til at det går ann å endre noen verdier på den. Så virker som den stopper når det er 22grader.
Ok, men det du gjør da er å avvente det til du har bestemt deg for fisk. Velger du fisk som vil ha mer enn 22 grader i vannet, kjøper du ny kolbe. Hvis ikke trenger du ikke bruke penger på akkurat det

Men hvilken kolbe har du? Det er merkelig om det ikke skal være noen muligheter for dette, 22 grader er jo litt over romtemperatur, og derfor er det egentlig ikke bruk for en kolbe som ikke klarer høyere temperatur.
Usikker på hvordan kolbe det er. Står ingenting på den.

Tok den opp og kikka litt på den og da skrudde den seg plutselig på igjen. kanskje en litt dårlig kabel.

Får avvente nå og se om det blir noe bedre.
Den skrudde seg vel på fordi den ble avkjølt. Men ikke ta opp en varmekolbe uten at støpselet er tatt ut og den er avkjølt først, da kan den gå varm og knuse:P Men har du klistremerketermometer? De kan være unøyaktige.
ja har klistermåler på den, og den stemte bra med en annen tempratur måler jeg prøvde nå nettopp.

Kolba står fortsatt å lyser så håper på det beste!

EDIT: Nei nå slukka lyset og den er fortsatt 22-23 grader. Bah. Blir jeg nødt til å kjøpe en ny da sikkert?
Du trenger ikke kjøpe ny kolbe før du har bestemt deg for fisk. Hvis de skal ha høyere temperatur enn du får til med denne kolben, kjøper du ny.
Source
ja har klistermåler på den, og den stemte bra med en annen tempratur måler jeg prøvde nå nettopp. Kolba står fortsatt å lyser så håper på det beste! EDIT: Nei nå slukka lyset og den er fortsatt 22-23 grader. Bah. Blir jeg nødt til å kjøpe en ny da sikkert?

Er du 110% sikker på at du ikke kan stille termostaten på varmekolben. Synest det hørest svært merkelig ut i så fall. Hadde den vert forhånds innstilt, burde tmp. ligge mellom 26-28g/C. Ikke 22-23g/C, siden det er så vidt over stuetmp og varmekolben burde vere unødvendig.

Jeg tør vedde 50kr (Kraftige rævspark) på at der er en sak på toppen av kolben, som ligner en pinne. Denne skal det gå an å skru på (alternativt kanten rundt toppen.). Mest sansynelig kan den skrues med solen (klokken/høyre). Det kan vere at den er treg, slik at du må ta i et tak før du klarer å skru.

Ah, ja det gikk ann å vri på den, hehe. Så der sparte du 50kr.

Men den sto visst på 27 grader og ga seg på 22 så noe var det nok feil med den ja.

Hvis der er gradeskala så er den "veiledende/villedende", da den skjelden stemmer. Bare å prøve seg frem, til du har funnet den tmp. du vil ha.

Tilfeldig bekjentskap
© Holger Lockertsen
Reklame for plussmedlemskap