Mels akvarium

Ja etter å ha vært her inne en stund og lest diverse personlige tråder, så fant jeg ut at jeg kunne tenkt meg å lage en selv.

Jeg vil her skrive litt om mine akvarium og mitt liv.

Jeg er 21 år gammel og bor i nordnorge, nærmere bestemt Nesna.
Jeg er utdannet hjelpepleier og studerer sykepleie på 2 året.
I og med at jeg går desentralisert (for å slippe å flytte), så innbærer det at jeg er mye borte fra leiligheten min og dermed fiskene mine
Derfor blir denne tråden også en plass jeg kan gjemme bildene mine slik at jeg kan se de når jeg er borte

Jeg har for tiden 7 akvarium, derav 4 stk er oppe og går.
Det er storkaret på 285L som inneholder en salig fiskesuppe, og overbefolket delux.
Småkarene på 40L, 22L og 20L, som alle inneholder forskjellige varianter av guppyer og reker.

I storkaret mitt er det nå, 8 scalarer (alle i forskjellige størrelser), 6 sverddrager, 5 øksefisk, ca 20 sort tetra, ukjent antall platyer, 2 hanner og 4 hunner av apistogramma aggazizzi, ukjent antall ansictruser (et lekspar), 1 plakatkampfisk, 5-6 kampfisk hunner, 3 perlegurami (tror det er det) og et par dverggurami, corydoras trillienatus og c. paleatus. en saftig fiskeblanding, heldigvis så skal flere av fiskene få nye hjem i de to karene jeg har stående på vent til over jul. Dette er 2 stk 100L kar, disse kommer opp over jul da pappa forhåpentligvis er ferdig med reolen da.

I småkarene går det;
40L; flere små ansictruser til oppforing, guppyer (kulturvariant), og noen black mollyer og ukjent rase dvergreker.
22L; går det vildguppy fra brasil, disse skal få et nytt hjem i en 26L med bedre filtrering over jul.
20L; her går det endlers og corydoras pygmeus og reker.

Og får dere sier noe, ja jeg vet mange av fiskene mine ikke går sammen, og ja jeg vet mange har for dårlig plass. og jeg er helt klar over det.
Og mange av fiskene får nye hjem i nye kar over jul.
jeg er også veldig påpasselig med filtrering og vannskifte og har ikke utslag på nitritt i mine kar. i tillegg prøver jeg altid å omplassere fisker vis jeg ser det blir slossing og krangel i karan mine.

For tiden er jeg nå borte i praksis (7 uker), og skal ha 2 uker med samlig etterpå, så kommer meg desverre ikke hjem med det første, untatt for noen arbeidshelger.
Heldigvis er jeg så heldig at jeg har en go venn på Nesna som også er fiskeintressert som hjelper meg med fiskene når jeg er borte

Kommer mer senere, bilder og slikt

Tenkte jeg skulle legge ut noen bilder av akvariumene mine.
Dette er desverre ikke nye bilder, greide å glemme kameraet på hyblen.
Et bilde av dvergguramien min
og oversikts bilde av 3 av karene mine, tatt til jul i fjor da jeg sku reise bort
lappene på karene var beskjed om hvilket for de forskjellige karene skulle ha, og hvor mye.
Vasket filteret i 40L karet i dag. fiskene ble så glade at :P
Sitter nå og ser på at scalare hannene mine har en av sine vanlige diskusjoner, før jeg returnerer til eksamenslesinga
Da er man endelig ferdig med årets eksamen grunnleggende sykepleie 1.
utrolig deilig å være ferdig med den.


SÅ.... i dag har jeg vært innom den lokale dyrebutikken jeg vanligvis holder meg unna. Og der var det 20 % tilbud på det du handler. Så ble investert i 3 stk ansictrus sp, små unge dyr, ene viser tegn til å være hanne.
Gleder meg til å komme hjem og slippe dem i karet.

Klarer for tiden ikke å huske hvor jeg har gjort av kameraet mitt men bilder kommer
Gitt opp planen med reol med 2x100L kar.
Tror jeg heller satser på reol med et kar på 100 og flere på en 50-60L
Fått en stor intresse for reker og minifisk
Fått meg kamera i julegave så nå blir det masse bilder her
Hei
Hei gleder meg til å se bildene
Her kommer bildene
Alle bildene er fra akvariet til pappa
en 64L kar med en solid fiskesuppe
Enda noen bilder fra karet til pappa
Ari Kraut
veldig fint akvarium :D


ja pappa fikk det bra til
I dag kom jeg hjem fra juleferie. og ble møtt av et trist syn i stor akvariet.
Har mistet godt over halvparten av fiskene til hvitprikk, i tillegg til flere individer som er sterkt angrepet.
hadde en 20 sort tetra og har nå 6 igjen. av 8 scalarer er det ca 4 igjen og så videre.
Ikke noe artig syn å få når man kommer hjem. fått ut de døde fiskene jeg fant og har nå begynt medisinering med Esha Exit, så får vi se.
I 40L har jeg mista alle untatt 3 guppyer, men alle mollyene er i live så jeg er glad for det.
Da har skrekken fra da jeg kom hjem fra julen gitt seg.
Første jeg gjorde når jeg kom hjem var å plukke ut en 10 døde fisker eller noe, samme dagen etterpå.
så begynte medisinen og funke, og jeg fikk stabilisert varmen i karet. så nå har jeg: 4 sverddrager hunner, en apistogramma agassizii hunn, ukjent antall corydoras, ukjent antall platy, en plakat kampfisk hanne, og 3 kampfisk hunner, et perlegurami par, 4 dvergguramier, i tillegg et ukjent antall ansictrus sp.

håper om noen uker å få solgt storkaret. for så å gå over til planlegging av reol på 6X50L kar. men det må vente til storkaret er solgt. noen av fiskene skal også selges når de er i form igjen, og noen skal beholdes og komme over i reol. har en 110L som de skal få komme til
Da ser det ut som jeg har fått kjøper til storkaret
så da blir det reol. valget har falt på hjemmesnekra reol med 6 stk 50L kar.
Tilfeldig bekjentskap
© Per Gunnar Stenersæter
Reklame for plussmedlemskap