Filtrering i småkar, trenger råd.

Hei, kjøpte 4 stk 50 liters kar til bruk ved oppdrett o.l og i disse så var det ikke noe vanlig innvendig filter, men noen hvite plast"rister" som dekker mesteparten av bunnen, med et rør koblet til som går opp til en powerhead pumpe, det var ingen form for filtermedie/svamp i disse ristene, men dette skal visstnok være bra. Hva bør jeg gjøre med dette for at det skal kunne fungere, eller kan det fungere slik det er nå? Karene er slike som har stått i reol og ligner veldig på slike de har i butikkene.

I slike filtre er det grusen som er filtermedie, og man må derfor ha grus i bunnen, og sand kan ikke brukes.

Personlig ville jeg kvittet meg med dem og kjøpt vanlige innvendige filtre, da står du fritt til å ha det substratet du vil, eller ikke ha noe substrat, hvis du vil det.
Bunnfilter
du har kjøpt deg noen flotte 60 liters akvastabil reol kar skjønner jeg
Bunnfilteret krever grus , noe som i og for seg er bra, da du filtrerer gjennom bunnsubtratet,. har selv et kar med et sånt,.
men ville vel i grunn enten kombinert med et innvendig filter i tilleg eller bare valgt gode utvendige, siden bunnfiteret aldri blir renset og med tiden blir dårligere mth på sirkualsjon,.
du må aldri bruke sand til slike, da går pompa adundas,. men grus,.

husk også ved valg av filter, overdimensjoner heller filteret enn å bruke et som er akkurat forlite ,.



Ok, takk for svar. Får kjøpe inn et par innvendige filtre da. Men jeg har en eheim 2217 stående, hadde det gått an å brukt dette ene filteret på alle de fire karene? Med masse T-er eller lignende? Noen som har gjort dette?
Filter
_ er det tilstrekklig filtrering ??
-husk på at vannet skal ut av akvariet også,.
og å koble sammen akvariene uten sump blir vanskelig,. dessuten bør man ha et overrennings system.
vet at noen har gjort dette men det blit lett svært avansert uten rette systemet,. gå til en dyrebutikk å spør om reolsystemet de har, og se hva de gjør,.,.
Ville nok gått for et helt normal invendig filtrering var jeg deg
Ok, takk, trur jeg går for vanlig innvendig filter
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap