Vannsirkulasjon. please hjelp.

Jeg sliter med å få nok oksygen i vannet. Har fra før av ei luftpumpe, men kan bare bruke den i korte perioder på grunn av bråk. Jeg har ei utvendig og ei innvendig pumpe. Hvordan skal jeg plassere de for at det skal bli så bra med oksygen i vannet? Trenger svar fort. Noen som har noen råd å komme med? Please?
Plasser utblåsningene slik at de lager best mulig overflate bevegelse, det er da man får best gassutveksling, dvs co2 ut og o2 inn.
Bare sørg for å ha masse bevegelse i vannoverflaten.. Det er der vannet blir mettet av oksygen
Tusen hjertelig takk til dere begge for veldig kjappe svar. Da skal jeg fikse det med en gang jeg...
Sliter fiskene igjen ?
ser du sliter med fiskene dine igjen,.
plasser innveding filteret slik at det beveger vannflata,. når det gjelder luftpumpe bråker de vanligvis ikke bortsett fra den suselyden fra brusesteinen/ene,.
det er normalt,.
om den brummer mye er noe galt,. kjøpte meg en helt ny tetratec ,. og den hører jeg ikke i det hele tatt,. bortsett fra suset fra brusesteinen,.

Ja, jeg gjør visst det. Sukk. Jeg har en Hydor ario color mix og den bråker noe helt forferdelig. Jeg har sett på den og kan ikke se noe galt med den. Jeg forstår ikke hvordan den kan bråke sånn. Nå har jeg plassert begge utblåsestykkene slik at dem rører vannoverflata. På den måten er ikke vannflata i ro...
Oksygenbrist
da slipper du oksygenbrist,. men den luftpumpa burde ikke bråke så innmari,.
uansett tetratec sine silent pumper er fabelaktige,. har kjøpt helt ny,. sånn som står på egne føtter opp fra bakken,. hører ikke at den går.,.
Det her er den andre pumpa jeg har kjøpt og begge to har bråkt slik at man ikke orker å høre på dem... Hvor mye kosta den pumpa du har kjøpt?
du kan forsøke og legge en isoporbit under pumpen det fjerner mye bråk
Jo, kan jo gjøre det da. Nå har jeg fjerna foten til den. Så nå skal jeg teste ut om det ble noe bedre av det. Pluss at jeg har tatt fra hverandre hele pumpa og titta og skylt og styra og ordna... Nå skal jeg prøve det dere foreslo så skal vi se hvordan det ender...

Styre, ordne, klippe, dulle, dulle og dulle. Sill salla bim, bli stille. Nei da. Bråke bråke bråke. Må være motoren som bråker så mye. Nå har jeg lagt en skumgummi filter sak og lagt en bomull filter sak... Og bråke gjør pumpa enda. Jeg gir opp... Det ble faktisk litt bedre da jeg putta begge utblåsestykkene opp mot vannoverflata slik at den var i bevegelse. Så lenge det måtte vare og alt det der. Luftpumpa får jeg bruke når jeg ser at fiskene begynner å pese igjen. Så langt så går det bra. Begge munnstykkene til utblåse sakene er ved vannoverflata så da burde det gå bra skulle jeg mene.
Schego luftpumpe
eller schego sine til rundt 100 lapen. sett den oppå en svamp og den er nesten helt lydløs. og den varer i over 20 år, jeg har en som er rundt 20 år gammel og er helt fin, dette er skikkelig kvalitet!
Delene til en luftpumpe må ikke skylles i vann Det er elektrisk, og den er ikke beregnet å skulle komme i kontakt med vann. Det er kun endene av luftslangene som skal i vann, ikke noe av selve luftpumpen. Ser du fikk den til å virke igjen til tross for det, men gjør helst ikke noe sånt igjen

Tips om en svært stillegående og bra luftpumpe? Det er [URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=1427&HKatID=]Schego[/URL]. Beste luftpumpene jeg har hatt. Og de hadde aldri fått "godkjent" av meg om de lagde hørbar durelyd når jeg oppholder meg i samme rom som en.
Hm, jeg har en hydor ario color mix som skal være under vann... Skal se på de andre pumpene dere foreslo her...

Her er den pumpa jeg har...

http://cgi.ebay.co.uk/HYDOR-ARIO-4-COLOR-MIX-MULTI-COLOURED-OXYGYNATOR_W0QQcmdZViewItemQQitemZ190311987856
For lite oksygen?
-koførr(hvordan)vet du at du har ett oksykenproblem.?
-nitrogen?
-hvor store akvarium?pumper.m.m?
-for mye mat,pumpa og innerfilter/filterpatroner.m.m.
-oksygen er det vanligvis nok av,over 40% av det du puster inn hver dag.
-kanskje du forer for mye i kombinasjon med for få vannbytter.kanskje for mange vannbytter og styr nede i akvariet?pyntegjennstander=kjemikaliebomber.der hvor du bor,kan du gå tur,finne sand/grus og røtter til alle akvariuman i norge.
stingsild
-oksygen er det vanligvis nok av,over 40% av det du puster inn hver dag. .


Veit ikkje kva du meiner med dette, men i lufta som ME pustar inn er det 78% nitrogen, 21% oksygen, og 1% med karbondioksid og andre gassar. Så viss eg tolkar det du skriv rett, skal det vere 21%, og ikkje 40% oksygen.

Liten naturfagtime her altså
Bukker og nikker.
-takk for kunnskapen.det e nok 25 år siden jeg slutta skola og dro på fisketur.
-hva med ett nitrogen og ammoniakkprolem.


-
Ja, her var det mye å tenke over. Nitritt har jeg ikke for det har jeg målt og det var på null. Grunnen til at jeg ser at det er oksygenbrist er at alle fiskene er oppunder vannflata og puster og peser og prøver å snappe til seg luft. Så begynner sandsneglene å klatre oppover i hopetall.... Jeg har en utvendig og en innvendig pumpe kjørende samtidig. Når jeg av og til bruker den luftpumpa jeg har så roer alt seg i akvariet. Jeg har bare 3 akvarie pyntegjenstander pluss at jeg har noen røtter spesielt tenkt for akvarier... Dem får ikke så mye mat. En gang om dagen pluss en matefri dag i uka. Nitrogen har jeg faktisk ikke tenkt på... Har et 180 liters kar. Bytter vann en gang i uka. Av og til 2 ganger i uka. Har kanskje for lite filter i innerpumpa. Var å kjøpte meg mere innmat til innerpumpa men må kjøpe mere. Nå må jeg på jobb. Takk for alle svar....
Tilfeldig bekjentskap
© Torben Lyng
Reklame for plussmedlemskap