Alger

Har et 250L akvarium med fisk som ikke skal ha noe særlig strøm i vannet. Har derfor montert på en lang forlenger ved utblåset som har masse små hull og gjør at vannstrømmen går veldig sakte. Ser nå etter et par uker at det er veldig oppblomstring av alger. Type grønn som setter seg på alle steiner og røtter, og selvfølgelig der det er mest lys. Er forsiktig med lyset, da det settes på etter at jeg kommer hjem fra jobb og slukkes når jeg går til sengs for kvelden. PH er forøvrig ca 6,6 om det har noe å si...

Hva gjør dere for å unngå å få en slik algeoppblomstring i slike akvarier??

Mvh frode
Hurtigvoksende planter - masse hurtigvoksende planter.

Det som skjer er at avfallsstoffer omdannes til Nitritt. Grunnen til at vi har filter er for at filterbakteriene skal bryte dette ned. Når de bryter det ned, så omdannes det til Nitrat. Nitrat forbrukes av planter og alger, som du nå merker. Siden hurtigvoksende planter forbruker mye Nitrat så kan/vil de utkonkurere algene.

Grunnen til at vi bytter vann er blant annet for å få unna litt Nitrat. Det skal og vil alltids være litt Nitrat, noe som er bra, men for mye er derimot ikke bra. Når man da bytter halvparten av vannet, så halverer man også mengden Nitrat.

Da sier det seg selv at det å bytte vann kan også ta knekken på algene. En kombinasjon av dette kan vel kanskje fungere enda bedre!
OK, takk for svar. Har du noen vinnere av hurtigvoksende planter? Jeg har stort sett sør amerikanske fisk.
Cabomba caroliniana, hornblad, flyteplanter av ymse slag, vasspest og lignende. Stort sett så er stengelplanter og flyteplanter de mest hurtigvoksende.
Hurtigvoksende planter
HORNBLAD!!!
Den vokser så fort at man nesten kan se det,. uff!!, måtte tilslutt kvitte meg med den for den to over hele akvariet Men ,den er effektiv mot alger!! Dessuten andemat vil jeg vel også påstå er positiv i så måte,MEN,. obs obs,. den vokser grisefort og er litt pes å bli kvitt,. men er super efektiv mot algevekst,. bruker selv den,blant annnet,.
ellers er det vel i grunn alle de andre plantene, som sverdplanter,cabomba,gulrotgress(er vel i grunn en bregne) og mange mange mange flere ,.
så i grunn jo flere panter du har jo bedre,.

hus bare på å ikke kjøpe Anubias og javabregner, de vokser sakte og algene liker å bo på dem...
filathor
HORNBLAD!!! [B]Den vokser så fort at man nesten kan se det,. uff![/B]!, måtte tilslutt kvitte meg med den for den to over hele akvariet Men ,den er effektiv mot alger!! Dessuten andemat vil jeg vel også påstå er positiv i så måte,MEN,. obs obs,. den vokser grisefort og er litt pes å bli kvitt,. men er super efektiv mot algevekst,. bruker selv den,blant annnet,. ellers er det vel i grunn alle de andre plantene, som sverdplanter,cabomba,gulrotgress(er vel i grunn en bregne) og mange mange mange flere ,.


Man kan det Eller i hvertfall delvis. Jeg kan se at de har vokst en god del, bare på en dag. Akkurat det samme med Vasspest og Cabomba. Hydrococotyle leucephala vokser også styggfort.

Av flyteplanter så vil jeg anbefale alt annen enn andemat. Den er ett rent hællvette å bli kvitt.
Andemat
hahhahaha,. ja den er et aldri så lite problem,. men steik så effektiv mot algevekst,. i grunn mot all vekst om man ikke passer på å sope ut noen hover 1 gang i uka ca,.
rekene mine elsker den, samme gjør sneglene,ancistrusene og ciklidene,. discusene derimot syns ikke noe om den i det hele tatt,. og de ser like surt på meg hvergang jeg hiver en hov oppi,.
men det positive med andematen er at den innholder medisinske stoffer som hjelper til med å holde fisken frisk,.
dessuten er andemat også i bruk i legemiddelindustrien,.
Hornblad
-rull/knyt sammen lange hornblad til ei kule/ball.bruker dette i gullfiskakvarium.gullfiskene beiter på de ytterste skuddan men kula/stengelen vokser fortsatt og flyter rundt i akvariet.
Takker for mange gode svar. Dette forumet er jo bare genialt for oss ferskinger!!
Skal ta en storopprydning til helga. Da ryker anubiasen, og inn med andre fortvoksende planter.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap