Hvor lenge kan et par kirsebærreker klare seg uten tilsyn?

Og da mener jeg uten mat og sånn. Selvfølgelig med alger og planter i tanken.

En dyrebutikkansatt sa at de glatt kunne stå i 2,5 til 3 uker over juleferien så lenge filteret og pumpa fungerte, og de hadde dugelig med alger å spise.
En annen dyrebutikkansatt har gitt meg en annen oppfattning, så jeg ser ikke annet råd enn å spørre her om hva som faktisk er sant.
Kommer ann på anntal reker i forhold til størrelsen på karet.

Er det mye smårusk å gnage på så burde 2-3 uker gå bra. Du har ikke noen som kan fore litt 2-3 ganger mens du er borte?

-Tim
Har en new-zealander som muligens skal være her i kollektivet gjennom jula.

Ellers er det en 40-45 liters nano tank jeg skal ha.

Hvor mange reker kan jeg egentlig ha? Hørte om noen her på forumet som selger kirsebærreker billig her i bergen, og med de prisene de har på dyrebutikken, kan jeg få gjøpe 10 reker svart for samme prisen det koster for tre i butikken.
Men tar nok et par tre fire uker før jeg kan ha noe som helst i tanken. Kjøper den tidligst i morgen.
Kirsebærreker kan klare seg leeenge! De kan sikkert gå måneder uten mat, så lenge det er noe(n) av disse faktorene er tilstede:
- Planterester
- Blader som eikeblader, catappa-blader og diverse andre
- Fisker/andre dyr som skiter
- Mose av hvilket som helst slag
- Planterester
- NULL nitritt

Pluss mye mye mer som de kan finne på å spise.
Jeg hadde en stund en 19 liters tank med 10 - 15 kirsebærreker.
Etter at jeg hadde tømt tanken for reker, ( flyttet di til et annet kar) ble denne 19litringen bare stående uten at jeg gjorde noe med den.
En liten pumpe som var tildekt med blåfilter surret og gikk, og i karet var det Anubias og Jawabregner. Etter ca. 3 mnd. ble jeg plutselig oppmerksom på noe som rørte seg mellom plantene, og når jeg kikket nærmere etter var det 2 kirsebær og en amano igjen i karet. De hadde klart seg bra uten for eller vannbytte.
I et innkjørt kar på 40 liter med planter burde det ikke være noe problem å ha 10- 15 reker gående i 2-3 uker uten tilsyn. Det tror jeg nesten er bedre enn at du skal få noen til å mate di mens du er borte.
Det jeg da lurer på er om jeg skal la lyset i tanken stå på natt og dag, eller skaffe en slags dings som slår det av og på ved bestemte tidspunkt.

Og en annen ting: Jeg hørte en gang noe om en foringsautomat som slapp doserte mengder mat ned i tanken en gang til dagen. Hvis jeg får en sånn, kunne jeg latt fisker stå like lenge og?
Planlegger ikke å skaffe fisker før etter jul, men det er greit å vite.
Ja, fôrautomater kan brukes. De slipper en bestemt mengde fôr ut, når du vil.

En timer er også å anbefale, fordi ellers så kan plantene dine daue Timere fås i 3-pak på Clas Ohlson til 60 kroner eller noe i den duren på Biltema også. De er lette å bruke og fungerer fint.
Illmad
Det jeg da lurer på er om jeg skal la lyset i tanken stå på natt og dag, eller skaffe en slags dings som slår det av og på ved bestemte tidspunkt. Og en annen ting: Jeg hørte en gang noe om en foringsautomat som slapp doserte mengder mat ned i tanken en gang til dagen. Hvis jeg får en sånn, kunne jeg latt fisker stå like lenge og? Planlegger ikke å skaffe fisker før etter jul, men det er greit å vite.


Det finnes også feriefor som holder i 2 uker, som du kan gi dem før du drar. Fisker klarer seg i over ei uke uten mat hvis du har godt innkjørt akvarie.
Ut i fra hva jeg har lest, så er ikke feriefôr akkurat å anbefale. Husker ikke hvor jeg leste det, eller hva jeg leste, men jeg husker at det ikke er å anbefale, og at det ikke er noe bra.

Prøvde en gang å legge en tablett som skulle vare i 2 uker... Bare for å se hvordan det fungerte. Den var borte i løpet av ett par dager, og jeg fikk ett nitrittutslag og smellfeite fisk. De lå å gnagde på den hele tia.

Kanskje det finnes feriefôr som er bra, men ikke ut i fra det jeg har lest, hørt og erfart
Har brukt feriefor som ser ut som; hvit kalk, noen som ser ut som kjøtt i gele, og noen som ser ut som stiks. Har aldri opplevd problemer med noen av disse, men så har jeg noen veldig godt fungerende akvarier med mye planter og sandsnegler som tar det meste av overskuddsnæring.

Har vært på ferie i 2,5 måneder uten noe frafall av fisk, og da fikk jeg bare han jeg leier hos til å slippe i feriefor hver andre uke.
om det kun er snakk om noen få reker og de har godt med alger, er det ingen problem. de spiser alger og microorganismer, så de kan klare seg vanvittig lenge.
Tilfeldig bekjentskap
© Øyvind Osnes
Reklame for plussmedlemskap