Begynner å bli brunt i akvariet

hei. eg skrev en tråd for en stund siden om noe rustaktig alge greier hadde festet seg på ruta i akvariumet.. eg fikk svar at dette muligens var brunalger. takker for svaret men begynner nå å tro det kan være litt værre enn det... for det sprer seg bare på en dag. det legger seg som et tykt lag på steinene og de har begynt å legge seg på alle plantene.. kan dette virkeli være så harmløst som alger, for det ser helt grufult ut... ser ut som tykt lag av rust på plantene
Hvor stort er akvariet ditt, og hva heter filteret (modell og nr) du har i det?
Dersom det ikke er brunalger, må det være slam. Mulig du har for svakt filter, som rett og slett ikke greier å suge opp slam slik det skal gjøre.
Det hadde vært enklere å finne ut hva det kan være snakk om, dersom du kunne forsøke og legge ut noen bilder av dette her?
det er et juvel akvarium. 60 liter. har ei fluval pumpe og en som følgte med, (juvel) så har jo to pumper da... ble ikke så gode bilder. men du kan se på den misnte planta kor mye det har lagt seg...
Jeg har brillene mine på nå, men likevel... jeg greier ikke se noe "tykt lag" av det rustbrune du snakker om? Så ille kan det vel ikke være, når det ikke fremkommer på bilder engang?

Jeg tror rett og slett akvariet ditt bare har litt slam og brunalger. Helt normale ting, og slett ikke noe å bekymre seg over. Et akvarium i drift vil eller skal ikke være gullende rent som stuebordet ditt etter en storrengjøring Det skal altså ikke være heeeelt rent. Men brunalger kan av og til se litt rart ut, som et rustbrunt støvlag faktisk, men det er helt normalt at det kan bli en del av det i startfasen. Men dette er en algetype som forsvinner gradvis av seg selv ettersom tiden går og akvariet blir skikkelig innkjørt. Om et par mnd er det sikkert borte.
Jeg får nesten alltid brunalger i mine akvarier i startfasen, men det er sjelden særlig mye av det. Jeg foretar meg lite eller ingenting, for jeg vet at det forsvinner. Ancistrus (sugemalle) er forresten en fisk som elsker å spise brunalger

Men jeg skjønner at du er bekymret for dette, det er noe du ikke har sett før. Likevel tror jeg ikke det er noen grunn til bekymring, og at det du ser er helt normalt. Det kan likevel være greit å sjekke om du har satt opp filtermaterialene i Juwel-filteret ditt i riktig rekkefølge, og hva du har i filterkammeret (den sorte, høye boksen). Har du brukt alt det originale materialet, og kan du liste opp (nedenfra og opp) hva som ligger der? Juwels standardmateriale er svarte svamp, blå (en eller to), grønn, hvit filtervatt...?
Hvis du har svart svamp bør du fjerne den da det er kullsvamp som kun skal brukes i spesielle tilfeller (ved fjerning av medisinrester osv) og kullsvamper skal ikke brukes permanent eller over tid. Bytt den ut med f.eks. en blå svamp til, eller evt en boks Cirax (filtersubstrat i kurv fra Juwel).

Ligger den hvite filtervatten på toppen i Juwel-filteret ditt? Hvor ofte bytter du den? Og er det bra utblås på filteret ditt? Ingenting som tetter de filterinnsugs-ristene i den sorte filterkassen?
hehe okei. du har nok rett i det,.. ville bare dobbeltsjekke. så eg lar det bare være... eg vet eg mangler den øverste gråe svampen den minste.. men eg har en blå og en grønn... blå unders og grønn øverst.. pumpa har eg satt så røret går opp og ut.. og klossen nederst. hvist du skjønner... har prøvd begge veier, og mener eg har sotte det rikti vei nå... tusen takk for svare
Tilfeldig bekjentskap
© Jeff Rapps
Reklame for plussmedlemskap