Har fått alger

jeg har fått skikkelig masse alger i karet mitt, og jeg klarer ikke å få det bort!
jeg har kuttet ned på lystiden og vannbytte. er det noen fisk som kan ordne problemet? tror det er grønnalger. det ser ut som små grønne prikker på glasset og det er en annen type alger på tingene i akvariet.
Les denne her. Handler om akkurat det samme. Ellers så kan algeètere av ymse slag hjelpe, men det jeg skrev i den tråden funker også fint.

Nitrat er det algene lever på. Nitrat dannes når filteret ditt brytes Nitritt ned. Da gjøres det om til Nitrat, som er næring for plantene. Hvis du bytter halvparten av vannet og da halverer du også mengden Nitrat. Litt Nitrat skal man ha, men ikke for mye. Da sier det seg selv at vannbytte også er en god måte å bli kvitt de på.

Det som skjer er at hurtigvoksende planter forbruker mye Nitrat og de kan da utkonkurere algene. En kombinasjon med hurtigvoksende planter, vannbytter og eventuelt en algeèter er idèelt.

Hvis det er på plantene og stein så kan det være brunalger. De grønne kan være punktalger eller grønnalger. Er det ett nyoppsatt kar du har? Husk at du trenger flere vannbytter og det kan ta litt lengre tid enn man vil.
ok

men er det noen fisker som er glad i alger?
Sara
jeg har fått skikkelig masse alger i karet mitt, og jeg klarer ikke å få det bort! jeg har kuttet ned på lystiden og vannbytte. er det noen fisk som kan ordne problemet? tror det er grønnalger. det ser ut som små grønne prikker på glasset og det er en annen type alger på tingene i akvariet.

Les denne artikkelen om Alger i akvariet
De grønnprikkete algene oppstår av og til i små mengder på glasset, gjerne der det er best lys. Men de sprer seg veldig sakte, og som oftest blir det ikke mye av dem. Det er den eneste algen jeg må fjerne med algeskrape (m/barberblad) fordi den sitter så knallhardt og lar seg ikke gni vekk med filtervatt (som jeg alltid bruker ellers).

Du skriver du har "kuttet ned på lystiden", men hvor mange timer i døgnet har du faktisk lyset på? Det er ingen god idè å skru på lyset om morgenen før du går på skole og så la det stå på til du legger deg. Det blir litt for mange timer.
En billig løsning er å skaffe seg en såkalt timer, en som automatisk slår av og på lyset for deg. Da kan lyset f.eks. slås på klokken 12 om formiddagen, og av igjen kl 2200 om kvelden. 10 timer er nok, kanskje 9, hvis man har et algeproblem.

Før jeg setter i gang og liste opp algespisende medhjelpere, er det greit om du informerer litt mer om dette akvariet. Hvor lenge har det vært i drift, hvilke fisk har du i det, hvor mange timer er lyset på og hvor lenge siden er det du kuttet ned på antall timer? Hvor mange liter er karet på?

Alger kommer stort sett av en ting; overskudd av et eller annet Enten det er lys eller næring, et eller annet i balansen er litt skjevt. For mye av visse stoffer eller for lite av noe annet, favoriserer visse algetyper og gir dem gode levekår. Det kan være vanskelig å finne ut akkurat hva som er skjevt i ditt kar, du må gi så mye informasjon som mulig om rutiner og alt.
Jo mere planter jo mindre alger
Fikk et tips en gang om at jo flere planter jo bedre, så nå ser mine akvarier ut som Amazonas, og har nesten ingen alger,. noe få dotter er der her å der, mest på steiner som ligger direkte i lyset,. men det sysn jeg nesten er litt fint,. ellers er der ikke mye å spore,.
Plantene tar jo opp den næringa Algene ellers benytter seg av,og noen alger er faktisk greit å ha også,. spesielt om en har Reker, algespisende fisk, eller eplesnegler som ellers vil spise på/opp plantene,.
men altså
Fyll på med planter, heller for mange en for lite,.
antall liter: 63

hvor lenge det har stått på: nesten 5 mnd

hvor lenge jeg hadde lyset på: litt mer enn 10 t

hvor lenge jeg har det på nå: 8-9 t

har sand som bunn, og det er bare coryer som er oppi det

har planter og ei lita rot.
Black molly spiser vel alger, hvis man ikke forer så mye med mat? den er jo ganske søt å
(ååhhr, jeg som nettopp kvittet meg med mollyene mine)

jeg har hurtigvoksende planter i akvariet mitt (pistia og en annen jeg ikke kan navnet på, men en stilkplante) har lest at hornblad hjelper mot algevekst, stemmer det??
ja... Og nesten alle andre hurtigvoksende planter. Les den tråden jeg linket til i første innlegg!
har skaffet med en del hurtigvoksende planter nå.....

men er det noen fisk som er glad i alger?
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap