Hvitprikk på alle fiskene mine, trenger hjelp

Heisann

Fiskene mine har fått hvitprikk, og jeg har prøvd esha exit i to dager nå - pluss at jeg har tatt vannbytte begge dagene. Er det noen som har erfaring med denne medisinen mot hvitprikk?

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, da dette er første gangen jeg har sykdom i karret mitt, og det etter jeg fikk praktbotiane i hus. Etter disse to dagene med medisinering, syntes jeg bare prikkene bare har gjort vondt værre.

Om morgenen (når lyset skrur seg på), er alle fiskene utrolig svekket og ser skikkelig syke og svake ut. De reagerer ikke med en gang de får mat, men etter noen minutter kommer de seg (etter at lyset er skrudd på), og resten av dagen er de i fin form og virker kvikke og raske. Hvorfor skjer dette?

Jeg har lest at hvitprikk er en svekkelsesparasitt, men folk skriver så mye forskjellig. Har lest en del om varmekuren også, men jeg er redd noen av mine type fisk ikke tåler varmen. Jeg har ancistrus, skalare, rødmunntetra, sajica, kampfisk og ekle praktbotiaer. Er det noen her som tåler 32+ grader, om jeg finner ut at medisinen ikke virker?

Kan noen fortelle meg litt mer om varmekuren? Så vidt jeg har forstått, skal man øke temperaturen til 32 grader - gjerne mer, og senke den til 29-30 neste dag for å få parasitten opp av sanden som har falt av fisken, og så øke til 32 grader igjen. Kan noen gi meg en eksakt oppskrift på dette? Jeg vil så gjerne bli kvitt denne parasitten, da jeg er så alt for redd for å miste fiskene mine!

Har planter det på seg, forresten?

Håper noen kan komme med svar, jeg trenger hjelp så fort som mulig! Takk på forhånd.
Sunniva Johansen
Fiskene mine har fått hvitprikk, og jeg har prøvd esha exit i to dager nå - pluss at jeg har tatt vannbytte begge dagene. Er det noen som har erfaring med denne medisinen mot hvitprikk?

Du skriver at du byttet vann... Erstattet du den tapte mengden medisin på vannbyttet med ny dose medisin, tilsvarende det du tok ut? For ved vannbytter tynner du jo ut medisinen og svekket eller ødela virkningen. Kanskje helt.

Ved hvitprikk-kurer sies det at å kombinere Esha Exit og Esha 2000 samtidig har bedre effekt enn bare Exit alene.

Sunniva Johansen
Kan noen fortelle meg litt mer om varmekuren? ..... Kan noen gi meg en eksakt oppskrift på dette?

Den eksakte oppskriften finner du her.

Når det er sagt, så har jeg brukt en litt annen vri på varmekuren. Jeg skrudde termostaten opp og lot den stå på 32°C i hele fem døgn i strekk. Så skrudde jeg av varmekolben, og lot vannet sakte kjøle seg litt ned til neste dag. Da tok jeg en skikkelig real slamsuging (for å fjerne mest mulig parasittegg i bunnlaget) og byttet halvparten av vannet. Så skrudde jeg på varmekolben igjen, og lot vannet varmes opp til 32°C en gang til og holdt den der i to døgn.
Tilsammen har jeg brukt varmekur 5 ganger i karantene-kar på nye fisk, og har blitt kvitt sykdommen med det samme hver gang. Aldri mistet fisk pga det.

Men jeg vil understreke to ting som er veldig viktig før man begynner "å trikse" med varmekur. Det er viktig å vite hva man gjør, og at man gjør det riktig. Har sett litt for mange innlegg her om tildels klønete forsøk der man har kastet seg ut i det uten å ha hørt annet enn rykter om metoden... da går det naturligvis galt. Så derfor er jeg veldig klar i talen nå.

Først setter man minst 2 (3) termometere i akvariet, slik at man får dobbel- og trippelsjekket at temperaturen er riktig og at den er høy nok. Det SKAL være 32°C for at parasitten skal drepes.... ikke f.eks. 31°C !
Det finnes altfor mange billige dr...termometere i handelen, mange kan vise opptil 2°C feil. Det sier seg selv at prøver man da varmekuren, men i virkeligheten bare har 30-31°C i vannet, så gjør man sykdommen bare verre - mye verre og det på rekordrask tid.

Så ; viktig med presise kvalitetstermometere, og bruk minst to, for å sammenligne og dobbeltsjekke temperaturen.

Det neste som er viktig, nesten aller mest viktig, er å vite at så varmt vann holder dårlig på oksygen. Fiskene kan derfor få pusteproblemer, så man må sørge for at vannet opptar maksimalt med oksygen under kuren. Det gjøres ved å skape mest mulig overflatebevegelse på vannet. CO² luftes ut, O² inn i vannet. Det er i vannspeilet at gassutvekslingen mellom luft og vann skjer, og det er størst i en bevegelig vannoverflate. Jo mer bevegelse og "plasking" i overflaten, jo mer oksygen kan vannet oppta.

Jeg understreker dette veldig, for ellers kan det hende fiskene stryker med. De kan dø av oksygenmangel, helt unødvendig, hvis man bare hadde passet på å lufte vannet skikkelig.

Sunniva Johansen
Har planter det på seg, forresten?

Er usikker på hva (eller hvordan) du mente med det spørsmålet. Planter har ikke blod som parasitten kan leve av. Så plantene "har ikke sykdommen", men de kan være smittebærere av den fordi med plantene følger det vann, og parasitten vil være i vannet. Var det kanskje det du mente?

Parasitten som forårsaker hvitprikk har tre stadier:
et som egg i bunnlaget, et som frittsvømmende sverm i vannet (usynlig for det blotte øye) og et som boret inn i underhuden på fisken der den kapsler seg inn. Da ser vi den hvite prikken.

Så ang. plantespørsmålet:
løfter du opp en klissvåt plante fra et kar som har hvitprikk-syke fisk, vil det i vanndråpene på planten kunne være frittsvømmende parasitter. Disse vil smitte fiskene i det nye karet man setter planten.
Derfor skal akvarier med smittede fisk være i streng karantene, og ved sykdom man må da ikke bruke f.eks. samme håv i flere akvarier eller flytte planter eller snegler i mellom kar.
Om morgenen (når lyset skrur seg på), er alle fiskene utrolig svekket og ser skikkelig syke og svake ut. De reagerer ikke med en gang de får mat, men etter noen minutter kommer de seg (etter at lyset er skrudd på), og resten av dagen er de i fin form og virker kvikke og raske. Hvorfor skjer dette?

Hvis det er mørkt i rommet når du skrur på lyset skjer det fordi de fremdeles sover, og trenger noen minutter på å våkne.

Ellers anbefaler jeg varmekuren, etter den oppskriften som du finner her inne på forumet (link over), den har alltid fungert veldig bra for meg.

Det var en gang jeg medisinerte med malakittgrønt, hvitprikkmedisin fra dyrebutikken, og da tok jeg først vannbytte, medisinerte karet, ventet to dager, byttet 50% vann, medisinerte hele karet på nytt (ikke bare tilsvarende for vannet som ble byttet) og gjentok dette 4 ganger, to ganger etter at alle prikkene var borte.
Tusen takk for utrolig bra svar! Du virker så utrolig flink Mona o, det er helt vanvittig. Jeg ser svarene dine på svært mange tråder, det er så flott

Når jeg tar vannbytter, putter jeg selvsagt i ny medisin. Men det ser ut til å funke utrolig dårlig, så jeg må nok begynne med varmekuren, da mange sier dette funker aller best.

Ser ut til at jeg har fått hvitprikk i begge karene mine, så nå må jeg bare finne meg varmekobler å låne, sånn at jeg kan få temperaturen på 32grader, eller mer. Tåler corydoras varmen? Hvilken fisk tåler den ikke?

Mvjns: Jepp, det vet jeg egentlig at de gjør, men de har ikke vært så ille før, og det er bare derfor jeg syntes det er så utrolig merkelig.

En ting til; Når temperaturen skrur seg så sagte opp som den gjør, vil ikke parasittene formere seg SÅNN, og bli enda værre? Plantene mine ser helt oppspist og jævlig ut, kan det komme av parasitten? Har også hørt at man ikke skal fôre fiskene så mye under varmekuren, hvordan er det med det?
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap