Nitridac - fiskeklart akvarium på en, to, tre?

Kjøpte nettop en flaske med bakterier som visstnok skal gjøre akvariet klart for fisk og andre dyr på få minutter, skipper nitrittperioden.
Bakteriene gjør nitritt or amoniakk om til nitrat, og de gjør at døde saker og ting brytes ned fortere, så det blir mindre smuss på bunnen.
Men det står også at den forebygger algevekst. Jeg skal jo ha først og fremst reker i tanken, og de trenger alger å spise for å overleve. Men de skulle jo kunne overleve på algetabeletter frem til det faktisk begynner å vokse noe? Og jeg har tross alt et par mosekuler og to andre bladplanter i tanken. What to do?

PS: Planlegger ikke å ha kjøpe rekene right away, før jeg har fått bekreftet at stoffet faktisk funker. Men nå for øyeblikket vil jeg gjerne vite deres erfaringer med disse greiene før jeg putter stoffet oppi.
Jeg har enda til overs å fått sett en test som beviser at noe som helst av disse produktene faktisk fungerer..
Jeg er ganske sikker på at alle svar du får vil være at det ikke fungerer. Men du kan jo teste det i et lite kar, om du har mulighet. Hadde vært artig å sett om det har noe som helst positiv innvirkning på vannverdiene.
Nitridac, nitrivec,og alle de andre
som ronny skriver,. har tilgode å se at de funker sånn på 123,. men har prøvd, når der har vært nitritt i vannet og da funka den,. men som et forebyggende medium for å slippe nitritttoppen,. Nope! det går ikke,. den kommer om man vil eller ei,. filterbakteriene trenger den innkjøringa åkkesom,. og i melomtiden er det bare vannskift som funker bra,.

Når det er sagt,. så kan jo du være den heldige som får det til ?
La meg rette. Etter å ha lest beskrivelsen, skal man tilsette 4 ml per 40 liter, som er størrelsen på min tank, hver dag i en uke. Etter det skulle det være klart.


Tror det het bactozyme (kapsler), det som jeg og en kamerat brukte da vi satt opp et 300l og 400l kar. Vi satte begge inn de første fiskene etter 14 dager. Ingen av oss hadde utslag på nitritt i etterkant. Nå husker ikke jeg om det var et av de produktene som skulle inneholde bakteriekultur, eller skulle forbedre forholdene for at bakteriene kunne utvikle seg raskere. Men siden vi ikke fikk utslag på nitritt noen av oss, så helt på jordet kan det ikke ha vert. Men de andre produktene kan ikke jeg gå god for.


Har hørt historier i et amerikansk forum om folk som har brukt lignende produkter og hatt et innkjørt kar etter ca 3 dager. Har ikke prøvd dem selv, men synes de er verdt et forsøk.
Skal gi tilbakemelding når jeg finner ut om det funker, men har fem dager igjen før det skal være i orden.

Forresten, tiden akvariet tar for å nå "nitritt toppen", avhenger den av størreslen på akvariet?
I en tråd ble det sagt at et akvarie på mellom 100 og 200 liter tok rundt 4 uker på å nå nitritt toppen, mens andre kilder har fortalt meg at det tar 1 til 2 uker. Hva er riktig her?


Når man får en nitritt topp kan variere. Men det er naturlig å anta at den kommer rundt uke 3-5.

Men det er mange ting som spiller inn. Om man setter inn fisk umiddelbart etter at man har fylt i vann, vil det ikke vere nitritt som tar liv siden man ikke har bakterier som kan produsere nitritt enda. Så den kan vel først komme i uke 2. Så kommer det an på om en kickstarter innkjøringen med preparat eller filterbakterier fra et annet kar.

Har man fiskeløs innkjøring vil nitritt toppen komme sent, er man heldig og har stor nok bakteriebestand når man tilsetter fisk. Og øker belastningen på bakteriebestanden forsiktig, er det ikke sikkert man får utslag av nitritt. Noe som hele innkjøringsperioden skal forhindre. Men man må teste vannet over tid for å forsikre seg om at det ikke oppstår en forsinket nitritt topp av en eller annen årsak.

Nitritt
har intrykk av at Nitritt er noe man uansett får før eller senere,. selv i godt inkjørte kar,.I hvertfall om man er sløv med vannbytter,forer formye. har for mange fisk i forhold på antal liter,.ol,.
er inne i en innkjøring av nye filtre i 325 liters akvariet med discus,. og ser at Ph, varierer mye fra dag til dag,. derfor bytter jeg svært ofte og mye vann,. og da holder det seg noenlunde stabilt levlige forhold,. har vel ca 1 uke igjen før det skal være fullt innkjørt,.

Uansett så er Vannbytter et kriterium man aldri skipper over og sluntrer med,. da får man ofte problemer,.

Jeg brukte Nitridac i innkjørings perioden, det hjalp bare litt. Det vil komme nitritt, jeg fikk denne toppen i uke 2. Faktisk ble det en med veldig høye verdier. (kan det skylldes Nitridac ? ) Vannbytte morgen og kveld i ca en uke før det stabiliserte seg. Nå bruker jeg produktet som forebyggende en gang i måneden. Etter det skal jeg ikke kjøpe noe mer Nitridac.
Plussmedlem
Jeg har ikke mye tro på Prodac sin Nitridac.
De skriver følgende på sin hjemmeside:
Nitritt
Dersom nitrittnivået overskrider 1 mg/l er det nødvendig å skifte ut små mengder med vann med jevne mellomrom og bruke et spesifikt
produkt som NITRIDAC fra PRODAC.

....
Nitritt er giftig lenge før man når denne verdien. Små mengder vann...Ja, hva skal man si? Ikke så veldig lurt.

Om Nitridac skrives det:
NITRIDAC bryter hurtig ned organiske blandinger, reduserer opphoping av grums eller mudder, sanerer rutene og bunnen.

Sanere...Ikke dårlig. Imponerende løfter her.

(Sanere (av lat. sanare, til sanus, frisk, sunn), eg. gjøre sunn.)
Illmad
Forresten, tiden akvariet tar for å nå "nitritt toppen", avhenger den av størreslen på akvariet? I en tråd ble det sagt at et akvarie på mellom 100 og 200 liter tok rundt 4 uker på å nå nitritt toppen, mens andre kilder har fortalt meg at det tar 1 til 2 uker. Hva er riktig her?


Med hensyn til når nitritt-toppen oppstår, så er det ikke størrelsen på akvariet det kommer an på. Det er den biologisk nedbrytbare belastningen man har under innkjøringen.

For at et akvariefilter skal begynne og fungere mht biologisk rensing, må det utsettes for en biologisk belastning (som består av alt biologisk nedbrytbart materiale i et akvarie; visne og råtnende plantedeler, eikeløv, trerøtter, litt fiskefôr, sånne ting) under innkjøringsperioden. Derfor lar jeg alltid visne og råtnende planteblader bli liggende i karet, og jeg bytter ikke vann under innkjøringen. Jeg vil at bakteriene skal ha mest mulig å jobbe med.

Hvis man bare har sand (som ikke er biologisk nedbrytbart!) og vann i akvariet, vil ingenting skje, og filteret blir ikke innkjørt pga mangel på råtnende materiale. Bakteriene vi trenger og som vi venter på, har ingenting å leve av i et nesten nakent akvarie.
Skal man kjøre inn et filter, må man altså belaste filteret fra dag en. Et tomt akvarium med bare vann og filter i har ingen funksjon og gir ikke filterbakterier nok.

Jeg har kjørt inn en del akvarier etterhvert, og min erfaring er at ammoniakk måles på slutten av første uken (kommer i løpet av få dager hvis det er fisk i karet), og etter ca 14 dagers drift av karet dukker nitritten opp. Første målbare nitritt-forekomst altså.
Denne verdien vil stige jevnt utover i uke 3, og være på sitt høyeste, inntil den stagnerer litt og så brått begynner den å synke etter rundt 4 uker totalt. Et sted mellom dag 33 og dag 35 sier det bare *poff* og så er det plutselig ingen nitritt å måle lenger! Forbløffende egentlig. Fra nitritt-utslag dagen før, til null nitritt neste dag. Dette betyr at filteret er innkjørt, og filterbakteriene er blitt mange nok til at de greier og gjøre jobben med å bryte ned nitritten til det mer harmløse nitrat.

Nitrat er altså sluttproduktet i denne nedbrytningsprosessen:
Først kommer ammoniakk --> nitritt --> nitrat

Nitrat er en vannverdi man bør teste for jevnlig, dersom man har mistanke om at fiskene er litt for mange eller litt for store ifht akvariestørrelsen, eller at man fôrer litt for mye.
Nitrat tynner vi ut jevnlig ved å bytte vann i akvariet. En gang i uken er passe for et normalt befisket akvarium, og mengden kan være mellom 20 og 40%. Avhenger helt av akvariet og fiskebestanden. Jeg pleier å bytte ca ¹/³ av vannet.

Jo tettere fiskebestand og jo mer man fôrer, jo mer påpasselig bør man være med å skifte vann jevnlig. I yngelakvarier der det ofte fôres mye (for å gi dem best mulig vekst) bør man skifte oftere enn en gang i uka.
Nitrat er ikke så skadelig for fisken, og det skal veldig mye til før man ser på fiskene at noe er galt. MEN det er skadelig for fisken å måtte svømme i så skittent vann over tid, så det anbefales ikke, selv om en høy nitrat-verdi ikke ville drepe dem umiddelbart. Det er veksthemmende.
Nitrat kan godt ligge på en verdi rundt 10-15 i et beplantet akvarium, ettersom plantene trenger noe nitrat som næring.

Som nybegynner lagde jeg meg en enkel huske-regle for å huske forskjellen på nitritt og nitrat (de ordene ligner jo hverandre) Og det er som følger:
Nitritt er no' dritt
Nitrat er plante-mat


Ikke le av mine dårlige dikter-evner Det var bare meningen jeg skulle huske forskjellen selv, det var ikke ment for offentlighetens lys, hehe
Takk Mona for en veldig opplysende innlegg.

Det hadde vært bra om man kunne lese det som en artikkel på akvaforum. dvs at den hadde vært mer tilgjengelig...
mona o
[B]Nitritt er no' dritt Nitrat er plante-mat[/B]


Likte den (: Veldig grei huskeregel ^^
Nitrat og nitritt
den Likte jeg Mona,.


Nitritt er no dritt,
Nitrat er mat.

den skal limes inn i hodet med en gang
Et godt og lærerikt innlegg det der, Mona. Så jeg bør altså legge noe for oppi for å gi bakteriene noe å jobbe med? Jeg har et par planter i, og de står med røttene i torv, som jeg vil tro også gir bakteriene noe å jobbe med. Funker dette?

Vil det også funke å kjøpe en rot?
jada Det er klart det vil fungere,. det er et biologisknedbrytbart materiale,. samme er torv,.
Hm, første dag da jeg testet nitrittnivået fikk jeg opp en 0,2 mg/l. I dag, tre dager etter, fikk jeg ikke noe utslag i det hele tatt. Skal det være slik? Eller er dette the works of Nitridac?
0,2 er jo ikke særlig mye da.
For å vite om og når karet er innkjørt, burde du også teste ammoniakk og nitrat, men nitrat er det viktigste siden dette er sluttproduktet og når du har 0 i nitritt og utslag på nitrat er karet innkjørt.

Å bare måle nitritt er litt som å famle i blinde.
Geh? Må jeg kjøpe enda flere tester? De greiene der er dyre!

Men, det er jo tross alt fisken og. Får legge ut litt til da. Har ikke kjøpt GH+ enda heller. Hadde en naturlig GH på 5 i springvannet. Må opp på 7 har jeg regnet ut blir det beste gjennomsnittet for greiene jeg har tenkt å skaffe til tanken.
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap